Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg er av typen som leser VG og Dagbladet, jeg tar kjappe standpunkt ut i fra tabloide overskrifter og faller fort ut av diskusjoner og samtaler fordi jeg ikke kan begrunne, drøfte, og også fordi jeg rett og slett ikke vet. Jeg vil endre på dette, jeg vil kunne mer, skjønne mer av samfunnet, sammenhenger, både politisk, historisk og på andre måter. Hvor begynner jeg? Hva leser dere som anser dere selv som oppegående, opplyste mennesker? Hva slags medier benytter dere? Anonymkode: 1eead...5c6
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Aftenposten og Morgenbladet. Nyhetsprogrammer på NRK, inkl Urix. Prøv også Aftenposten Innsikt - det er veldig bra! Anonymkode: a5da5...48c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Les Aftenposten og DN, se bare på NRK Anonymkode: 4e577...275
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Støtter de over, men er også glad i The Economist. Også jobber jeg i akademia og er gift med en statsviter, så har mange spennende samtaler hjemme og på jobb. Det lærer man mye av, synes jeg. Anonymkode: 14065...28a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 Leser Aftenposten omtrent fra perm til perm hver dag. Skulle gjerne ha vært enda mer oppdatert. Aftenposten Innsikt er også veldig bra! Anonymkode: a9fcf...56a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Les bøker. Begynn f.eks. med denne: https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/boker||samfunnsvitenskap||norsk-politikk-uf.html Samme forlag har også serien Hva er ... , korte innføringsbøker om mange aktuelle emner. Anbefales! Anonymkode: 11ebc...23b
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Logg av DIB og les aviser. Samme hvilke egentlig, så googlet du det du har lest. Feks «konflikt i Syria bakgrunn» og så leser du i vei. Men man lærer ikke noe av DIB, så logg av Anonymkode: 0e19f...c0a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er av typen som leser VG og Dagbladet, jeg tar kjappe standpunkt ut i fra tabloide overskrifter og faller fort ut av diskusjoner og samtaler fordi jeg ikke kan begrunne, drøfte, og også fordi jeg rett og slett ikke vet. Jeg vil endre på dette, jeg vil kunne mer, skjønne mer av samfunnet, sammenhenger, både politisk, historisk og på andre måter. Hvor begynner jeg? Hva leser dere som anser dere selv som oppegående, opplyste mennesker? Hva slags medier benytter dere? Anonymkode: 1eead...5c6 Ingen er opplyste og kunnskapsrike på alt. Vær kildekritisk, sett deg godt inn i visse temaer og følg med på et utvalg viktige dagsaktuelle ting. Anonymkode: 22a48...b92
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Tusen tusen takk, alle sammen 😊 Anonymkode: 1eead...5c6
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Logg av DIB og les aviser. Samme hvilke egentlig, så googlet du det du har lest. Feks «konflikt i Syria bakgrunn» og så leser du i vei. Men man lærer ikke noe av DIB, så logg av Anonymkode: 0e19f...c0a Kommer litt an på hvordan man bruker dib også. Når det kommer opp tråder her om noe jeg ikke kan noe om, eller ikke kan nok om, da googler jeg ofte for å sette meg mer inn i temaet. Det gjør at jeg setter meg inn i en del emner som jeg ellers ikke hadde hatt noen motivasjon for å sette meg inn i. Så det trenger ikke være helt hjernedød underholdning å være her. F.eks. har Hi fått mange gode forslag her inne. Hi, i tillegg til det andre har nevnt over så finner jeg det ganske interessant å se på nyhetssendinger fra utlandet. Bare det å se på nyheter på f.eks. svt gir ofte et annet blikk på aktuelle saker enn det norske medier gir, slik at helheten blir større. Jeg har også perioder hvor jeg bestemmer meg for å lese minst en forskningsartikkel daglig. Der er det bare å søke kilder etter hva du er interessert i. Forskning.no kan være ok å begynne med, så kan du søke videre derfra igjen. Er det stadig nyheter fra ett land eller én bestemt region av Norge eller et annet land så kan det være noe å google etter, f.eks. geografi, byer, innbyggere, språk, viktigste inntekskilder m.m. Det er egentlig bare kaste seg uti det. Anonymkode: 1b0bc...0ba
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 Morgenbladet, Dag og Tid Information, Politiken, Berlingske tidende (danske aviser) Huvfudstadsbladet (finsk avis) Anonymkode: 92199...e0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå