Gå til innhold

Alene hjemme med barn og redd for å besvime

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ettermiddag har jeg vært så svimmel som jeg aldri har vært før i mitt liv. Er gravid i uke 9. Det kjennes ut som jeg komemr til å besvime. Hva er det som gjør at man blir så svimmel, og hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? Jeg tar vitaminer hver dag... 

Anonymkode: 169ed...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikke masse vann

Anonymkode: 82f7d...770

Skrevet

Det eneste ansvarlige her er å skaffe noen som kan passe ungene dine, komme og være hos deg. Du kan IKKE la barna dine bli utsatt for å se deg svime av, kanskje skade deg og overlate til dem å skaffe hjelp.

Uansett bør du kontakte legevakten, og har du ingen som kan hjelpe deg forteller du det til dem også. De vil kunne hjelpe.

Er det en far inne i bildet så må han komme på banen!

Noen til å hjelpe deg og legevakt nå! Som her og nå!

Anonymkode: 758a7...b81

Skrevet

Jeg følte det slik på slutten av svangerskapet, dro tilslutt til føden.  Da hadde jeg så skyhøyt blodtrykk at jeg måtte bli på fødeavdelingen til de fikk senket det før de turde å legge meg inn på barsel. Følte meg kun svimmel og litt ør. Viste seg at blodtrykket var 200/135 

Sier ikke det er det hos deg. Men det kan være lurt med en sjekk. 

Anonymkode: bb04b...de1

Skrevet

Kan være mange grunner til at du blir svimmel, alt fra at du er sliten til at du har lavt blodtrykk eller mangel av jern.

Ville ringt legen i morgen og fått en skikkelig sjekk.

Anonymkode: 98197...3da

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste ansvarlige her er å skaffe noen som kan passe ungene dine, komme og være hos deg. Du kan IKKE la barna dine bli utsatt for å se deg svime av, kanskje skade deg og overlate til dem å skaffe hjelp.

Uansett bør du kontakte legevakten, og har du ingen som kan hjelpe deg forteller du det til dem også. De vil kunne hjelpe.

Er det en far inne i bildet så må han komme på banen!

Noen til å hjelpe deg og legevakt nå! Som her og nå!

Hysterisk! 

Jeg var svimmel hele svangerskapet pga lavt blodtrykk.  

Anonymkode: 34ad7...035

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hysterisk! 

Og det er grunn til å kalle andre hysteriske??

Anonymkode: 1bfd3...92d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hysterisk! 

Nei, det er ikke hysterisk. For det første så kan det være noe som trenger medisinsk behandling. For det andre så er det uansvarlig å utsette ev. små barn for at mor svimer av og overlate til dem å skaffe hjelp til mor.

Men det er jo selvfølgelig mulig at Hi egentlig bare hadde behov for å sutre litt og egentlig ikke er så svimmel likevel...

Jeg har i mange år hatt mye svimmelhet i perioder, veldig mye, så mye at jeg også har falt. Men jeg vet hva det er og jeg vet også at jeg ikke besvimer. Men hvis man er alene med små barn og tror at man er i ferd med å besvime, da må man ta ansvar for å sørge for at barna ikke må oppleve skrekken med å være voksen fordi den voksne ikke tar ansvar for egen helse. Det er forskjell på kjent svimmelhet og nyoppstått svimmelhet. Ei jeg kjenner fikk f.eks. svangerskapsforgiftning ca. samme antall uker som Hi er kommet og måtte gå til lege ukentlig hele svangerskapet, ikke vanlig, men det skjer.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og det er grunn til å kalle andre hysteriske??

Anonymkode: 1bfd3...92d

Ja innlegget jeg svarte på var er hysterisk svar. Ring legevakten! Fort deg og skaff andre voksne som kan passe! Snakk om å stresse en svimmel, gravid kvinne. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke hysterisk. For det første så kan det være noe som trenger medisinsk behandling. For det andre så er det uansvarlig å utsette ev. små barn for at mor svimer av og overlate til dem å skaffe hjelp til mor.

Men det er jo selvfølgelig mulig at Hi egentlig bare hadde behov for å sutre litt og egentlig ikke er så svimmel likevel...

Jeg har i mange år hatt mye svimmelhet i perioder, veldig mye, så mye at jeg også har falt. Men jeg vet hva det er og jeg vet også at jeg ikke besvimer. Men hvis man er alene med små barn og tror at man er i ferd med å besvime, da må man ta ansvar for å sørge for at barna ikke må oppleve skrekken med å være voksen fordi den voksne ikke tar ansvar for egen helse. Det er forskjell på kjent svimmelhet og nyoppstått svimmelhet. Ei jeg kjenner fikk f.eks. svangerskapsforgiftning ca. samme antall uker som Hi er kommet og måtte gå til lege ukentlig hele svangerskapet, ikke vanlig, men det skjer.

Jo svaret ditt var hysterisk. Vitsen med å bekymre h.i? Enten så er det alvorlig eller så sutrer hun? Finnes ingen mellomting altså.... kan jo hende at hun bare det "gravidsvimmel" og slettes ikke trenger å bekymre seg. 

Skrevet

Takk for alle svar. 

Jeg ble veldig redd av legevakt-svaret, spesielt siden jeg er gravid etter en veldig vanskelig MA. Legevakten er et par timer unna, så jeg har i første omgang sjekket blodtrykket. Det er 99/71, er ikke det litt lavt? Har legetime på fredag, så jeg avventer dette med legevakt.

Hi 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. 

Jeg ble veldig redd av legevakt-svaret, spesielt siden jeg er gravid etter en veldig vanskelig MA. Legevakten er et par timer unna, så jeg har i første omgang sjekket blodtrykket. Det er 99/71, er ikke det litt lavt? Har legetime på fredag, så jeg avventer dette med legevakt.

Hi 

Det er liiiitt lavt, men ikke påfallende.:) men det kan være nok til at du blir svimmel. 

Drikk nok vann, ro ned og gjerne legg deg ned med bena litt høyt hvis blir det veldig ille:) 

Etter sittende/liggende stilling og skal røyse deg opp bør du gjøre det forsiktig og gradsomt så trykket får tilpasset seg. Sitt gjerne så ett min før du røyser deg sakte helt opp.:)

Skrevet
Akkurat nå, Engeln skrev:

Det er liiiitt lavt, men ikke påfallende.:) men det kan være nok til at du blir svimmel. 

Drikk nok vann, ro ned og gjerne legg deg ned med bena litt høyt hvis blir det veldig ille:) 

Etter sittende/liggende stilling og skal røyse deg opp bør du gjøre det forsiktig og gradsomt så trykket får tilpasset seg. Sitt gjerne så ett min før du røyser deg sakte helt opp.:)

Forøvrig er litt lavt trykk et sunnhetstegn, til opplysning:)

Skrevet

Takk for tips! Ja, jeg er glad det ikke var høyt! 

Hi 

Skrevet

Jeg var VELDIG svimmel en periode som gravid. Ingenting galt :) er bare et symptom. 

Anonymkode: 0360e...ad0

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. 

Hi 

Middel arterietrykket ditt er da 91 og ved middel arterietrykk over 60 får alle organer den blodgjennomstrømmingen de trenger. Så dette er ett helt normalt blodtrykk. Men ikke så uvanlig å være litt «rar» i kroppen og reagere litt annerledes ved graviditet. 

Anonymkode: 0b7d5...3b9

Skrevet

Jeg var veldig svimmel på grunn av lavt blodtrykk i begynnelsen av begge mine graviditeter. Kjøp støttestrømper på apoteket og ta dem på før du står opp av senga. Det hjelper noe i forhold til å få mer blod opp til hodet. :-) Har fundert litt på om kompresjonstights i tillegg til støttestrømper kan gi enda bedre effekt, men det har jeg ikke prøvd selv. I tillegg kan det være lurt å erstatte vann med farris som drikke. Saltet i farrisen binder væske i kroppen og øker dermed blodtrykket noe. Du kan også salte maten mer, men ikke overdriv.

Anonymkode: cedeb...6bb

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. 

Hi 

Ikke bry deg om den hysteriske dama som roper legevakt. Jeg skjønner godt at du er urolig når du føler deg så svimmel.  Det er skikkelig ubehagelig følelse når du tror du svimer av. Det er nok pga blodtrykket ditt. Det er ikke påfallende lavt men lavt nok til at det kan gi ubehaget du beskriver. Jeg slet med det samme i hele graviditeten men det har verst helt på starten og så vendte kroppen min seg til det lave trykket så da ble ubehaget mindre etterhvert. Så ble jeg mer svimmel senere i graviditeten. 

Uansett ta til deg rådene som du har fått om å spise,drikke og hvile så går nok dette bra. Jeg endte opp med å besvime på Oslo s flere ganger på vei til jobb. Jeg kjenner tegnene så jeg fikk alltid lagt meg ned så jeg slapp å falle. Tegn kan være prikking i huden, svetting, stjerner foran øynene og nedsatt hørsel. 

Håper du føler deg bedre snart 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...