Gå til innhold

Later son han er syk for å slippe skole


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 SFO nektet idag å ta imot 6 åringen min med levering fordi sønnen min la seg ned på golvet å gråt å sa at han hadde så vondt i magen. Da begynner de ansatte med en gang å si at han ser bleik ut osv,så de nektet å ta imot han. Skjønner at de er ekstra påpasselige nå når det går både oppkast og diare på skolen,men min gutt er kjent for å late som han er syk for å slippe å gå i bhg når han gikk der. Jeg er 100 % sikker på at han heller ikke er syk idag men hadde nok ikke komme så langt med å prøve å diskutere med de ansatte der og da,så leverte han til mamma så hun kunne passe sønnen min. Men hvem snakker jeg nå i ettertid for å forklare at han bare later som? Han kan jo ikke få slippe unna med å være vekke fra skolen når han faktisk ikke er syk. Tar jeg det opp med SFO eller kontaktlærer? Å hva skal jeg si?

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville først funnet årsaken til at han sier han er syk. Har han det bra på skolen? Har han faktisk vondt i magen selv øm han ikke er syk?

Hvis konklusjonen blir at han syns det er koselig hjemme når han er syk, hadde jeg først snakket med kontaktlærer og så evt med SFO etterpå. 

Anonymkode: aa8f6...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det viktigste er jo at du snakker med gutten og finner ut hvorfor han ikke vil på skolen. 

Anonymkode: d791f...bf2

Han er mammadalt og syns det er kjedelig å sitte i ro så mye på skolen. Virker som han trives på skolen å han har veldig flinke omsorgsfulle lærere. Det var også problem å levere han i bhg,da klamret han seg fast til meg. Det samme skjer hvertfall noen dager i uken på skolen også.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kanskje han blir mobbet og dermed ikke vil på skolen

Anonymkode: 75f8a...9f2

Var jo samme problem i barnehagen,han vil heller være med mamma.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med SFO og skolen om du føler for det og gjør en avtale om hvordan levering skal foregå. Om ikke vi vet hvordan du tenker, er det vanskelig å vite hvor langt du vil at vi skal gå for at gutten skal være på skolen / sfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Snakk med SFO og skolen om du føler for det og gjør en avtale om hvordan levering skal foregå. Om ikke vi vet hvordan du tenker, er det vanskelig å vite hvor langt du vil at vi skal gå for at gutten skal være på skolen / sfo. 

Føler jo det er nødvendig når han prøver å skulke skolen allerede som 6 åring.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Føler jo det er nødvendig når han prøver å skulke skolen allerede som 6 åring.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Nå skal man jo alltid ta sånne ting på alvor, i alle fall være obs på å følge med framover om det er noe annet et "bare" litt trass eller "testing av mamma." Det kan jo ligge noe bak som ingen tenker på, men det er ikke uvanlig heller at unger prøver seg, så om alt ellers ser bra ut, ville jeg ha inngått en avtale om hvordan "levering" skal foregå. Så får heller de ansatte tåle litt gråt og sinne, det er akkurat som i barnehagen - det går stort sett veldig fort over. Vi har et barn som illskriker i 2 minutter når mor leverer og så er glad og fornøyd 1 minutt etter der igjen, men kan holde på i evigheter når fra leverer fordi far diller og duller og aldri klarer å løsrive seg og gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med lærer og sfo. Si at barnet er slik og var slik i barnehagen uten at det var sykt, så de må faktisk slutte å syntes synd på han og gjøre dette til en stor sak. Er dette ukjent for Sfo så tror de på gutten, men får de vite om dette så burde de klare å takle dette fint. De må lære seg når barnet roper ulv, ulv eller når det faktisk roper ULV. Du må også ta en snakk med barnet, men du kommer nok ikke så langt vil jeg tro. Unger er utspekulerte og de skjønner ikke når de skal stoppe. 

Anonymkode: 0e83b...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med lærer og sfo. Si at barnet er slik og var slik i barnehagen uten at det var sykt, så de må faktisk slutte å syntes synd på han og gjøre dette til en stor sak. Er dette ukjent for Sfo så tror de på gutten, men får de vite om dette så burde de klare å takle dette fint. De må lære seg når barnet roper ulv, ulv eller når det faktisk roper ULV. Du må også ta en snakk med barnet, men du kommer nok ikke så langt vil jeg tro. Unger er utspekulerte og de skjønner ikke når de skal stoppe. 

Anonymkode: 0e83b...970

Jeg har snakket mye om det til sønnen min men tror ikke det hjelper så mye. Jeg har ikke tatt dette opp med skolen/SFO nei for hadde helt glemt at det noen ganger var ett problem i barnehagen.Men ser at den samtalen må jeg tydligvis ta ja. Skal snakke med de i morgen,å læreren får jeg skrive en mail til for hun ser jeg aldri ettersom jeg både leverer og henter på SFO.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med skolevegrere og ser at deres historie med fravær ofte startet i barneskolen.

Så ja...du gjør rett i å ta dette på alvor. 

Det kan være så godt ment fra skolen å ringe hjem når han sier han er syk, men det kan også være en bjørnetjeneste på sikt.

Handling sier nok mer enn ord. Hvis du er konsekvent med å ikke akseptere skulk så vil han nok skjønne tegninga etterhvert

Anonymkode: 40dc7...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med skolevegrere og ser at deres historie med fravær ofte startet i barneskolen.

Så ja...du gjør rett i å ta dette på alvor. 

Det kan være så godt ment fra skolen å ringe hjem når han sier han er syk, men det kan også være en bjørnetjeneste på sikt.

Handling sier nok mer enn ord. Hvis du er konsekvent med å ikke akseptere skulk så vil han nok skjønne tegninga etterhvert

Anonymkode: 40dc7...f57

Ja i barnehagen fikk vi fort slutt på det med at jeg forklarte barnehagen hvordan situasjonen var, å de ble flinke til å se når han bare latet som. Nå vi visste at han ikke var syk så leverte jeg han bare i barnehagen å ga ikke etter når han prøvde å late som,å da fant han fort ut at det ikke var poeng i å forsette med det så han sluttet.Derfor kom jeg ikke på tanken engang å infomere om dette på førstegangssamtalen på skolen.

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva får han gjøre når han kommer hjem? Mitt barn begynte med det samme. Jeg innførte tvang om å ligge i sengen, ikke TV/PC/mobil, max få lese litt i en bok. Jeg svarte at er man syk så skal man ligge i sengen og bli frisk. Da ble det raskt slutt på denne skulkingen han prøvde på. Det var jo drit kjedelig å holde sengen hele dagen. 

Men selvfølgelig, de dagene han virkelig er syk så er det full omsorg, får slappe av på sofaen med dynen og film osv. Jeg merker lett hva som er sant eller ikke. 

Anonymkode: 3c259...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva får han gjøre når han kommer hjem? Mitt barn begynte med det samme. Jeg innførte tvang om å ligge i sengen, ikke TV/PC/mobil, max få lese litt i en bok. Jeg svarte at er man syk så skal man ligge i sengen og bli frisk. Da ble det raskt slutt på denne skulkingen han prøvde på. Det var jo drit kjedelig å holde sengen hele dagen. 

Men selvfølgelig, de dagene han virkelig er syk så er det full omsorg, får slappe av på sofaen med dynen og film osv. Jeg merker lett hva som er sant eller ikke. 

Anonymkode: 3c259...977

Jeg leverte han til mamma for jeg måtte på jobb. De hadde visst vært ute i over 2 timer noe jeg ikke var så fornøyd med. Han elsker jo å være ute så hadde det vært jeg som hadde vært hjemme med han så hadde jeg sagt at når han er syk så får han ikke lov å gå ut å leke. Skal ikke bli mye gøy å være hjemme her heller om han bare later som han er syk.  

Anonymkode: 1f1a6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...