Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Blir dere irriterte over foreldre som sender barna lange dager i Bhg. Når de har fri ? Sånn type 7-9 timer når de er i permisjon eller bare hjemme likevel ? Snakker dere om dem eller ikke ? Anonymkode: 5cfbf...bfa
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Ovehodet ikke. Jeg ser på barnehagen som en læringsarena og jeg opplever at det er viktig at barna tilbringer tid der. Min personlige erfaring er at barna taper mer dersom de har oppstykkete dager, eller kun er i barnehagen noen dager og har mye fri. De mister en del som foregår. Dessuten er barnehagen ofte arena for de første vennskapene og for å bygge gode vennskap må man være tilstede. Det er nok litt avhengig av det enkelte barnet, alder, utviklingsnivå osv. Hvilke behov det har, men jeg ser aldri ned eller snakker vondt om foreldre som sender barn i barnehagen til tross for at de av ulike årsaker har fri. Men litt nyansert er det likevel. Jeg kan kjenne på prioriteringene hvis foreldrene tar seg fri ifb med ferie, mens barnet er i bhg, og barnet egentlig også kunne ha godt av enten kvalitetstid med foreldrene eller fri for å slappe av. Anonymkode: d671d...b9e
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Jeg kan, i løpet av alle de årene jeg jobbet i barnehage, huske én familie vi snakket om. Ikke som slarving, men av bekymring for barnet. Det var i barnehagen hver dag, maks antall timer, gjennom hele mors og fars permisjon med barn nummer to, hele jula, hele påska og hele sommeren. Barnet ble levert selv om det var sykt, og vi sendte hjem, og måtte presisere at det SKAL være hjemme en dag uten feber/ oppkast ol før det kommer tilbake Vi hadde et møte med foreldrene fordi de ikke ville sette opp barnet på ferie. De sa de skulle ha ferie til høsten. I løpet av sommeren kom mor og far med barnevogn og fortalte om deilige dager i parken og på stranda, og hadde helt klart ferie, selv om eldste var i barnehagen. Da høsten kom ville de ikke ta ut barnet på ferie. Til slutt ble de pålagt 3 uker ferie av styrer. Det var de første dagene barnet hadde hatt fri på over ett år, allikevel prøvde de å levere barnet, ringte og ba om at det kunne komme osv. Jeg sluttet i jobben, så hvordan det gikk, vet jeg ikke, men det var på vei mot en melding til bv. Anonymkode: dab8c...bd3
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Hvordan VET MAN at folk er hjemme, da? Jeg "går hjemme" i andres øyne, men det de ikke vet er at jeg har masse møter jeg drar til (sånn kl 14 osv), og at jeg studerer Har nettopp tatt eksamen, så er det en ny runde med studering. Det har jeg ikke sagt til noen, og jeg leverer når det passer meg. Noen dager kl 8 fordi jeg må på et møte eller noe, andre ganger kl 0945 fordi vi har god tid.. Anonymkode: 1cd8f...bb5
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 Jeg er hjemme i perm, men sender eldste i bhg hver dag uansett. Han kjeder seg så hjemme. Pappa'n leverer han kl 07, og jeg henter kl 14.30- 15 ca. Det første min sønn spør om når han våkner er bhg, og hvis jeg henter før vil han ikke hjem 😂 Syns det er godt å kunne prioritere baby på dagtid, og eldste di timene han er hjemme. Bare fordi jeg VET at han VIL i barnehagen. Han var for 3 uker siden hjemme med influensa. Jeg holdt han hjemme en ekstra dag, for sikkerhetsskyld. Angret kl 11, for da satt han å grein fordi han ville sykle i bhg. Han er også i bhg i jula og påske, for vi har jo ikke fri så vi kan reise noen steder (mannen jobber 100%).. Er det ikke da bedre at han får møte vennene sine? Håper ikke di ansatte ser ned på oss for det. Anonymkode: f6ad4...331
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 8 timer er jo alt for lenge om man går hjemme !!! Man leverer da ikke ungen i Bhg. Klokka 7 om man ikke må!?? Ikke rart han ikke vil være hjemme hos dere Anonymkode: 5cfbf...bfa
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Blir dere irriterte over foreldre som sender barna lange dager i Bhg. Når de har fri ? Sånn type 7-9 timer når de er i permisjon eller bare hjemme likevel ? Snakker dere om dem eller ikke ? Anonymkode: 5cfbf...bfa Ja Anonymkode: 1691c...52c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: 8 timer er jo alt for lenge om man går hjemme !!! Man leverer da ikke ungen i Bhg. Klokka 7 om man ikke må!?? Ikke rart han ikke vil være hjemme hos dere Anonymkode: 5cfbf...bfa Så du mener det er bedre at babyen må dras ut om morgenen for at mor skal levere seinere? Nå har jeg skoleunge, men da hun gikk i barnehagen var det ikke noen vits å hente før 15.30. Hun var rett og slett ikke ferdig med å leke og vi kom oss derfor aldri ut. Hentet jeg kl 16 var det perfekt. Anonymkode: 0da73...d8c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener det er bedre at babyen må dras ut om morgenen for at mor skal levere seinere? Nå har jeg skoleunge, men da hun gikk i barnehagen var det ikke noen vits å hente før 15.30. Hun var rett og slett ikke ferdig med å leke og vi kom oss derfor aldri ut. Hentet jeg kl 16 var det perfekt. Anonymkode: 0da73...d8c Perfekt for deg ja tenker jeg 😂 Anonymkode: 5cfbf...bfa
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Her prøver vi å gi barna mest mulig fri, og kortest mulig dag. Ingen av de har gått fullt. Vi jobber begge to, men om vi har en fridag hist og pist er barna hjemme. Vi deler opp sommerferien, slik at barna får 5 ukers ferie, og vi gjør også det vi kan for at de har fri i jul og påske. Ingen av de, og vi har vår skjerv med barn, har hatt problemer med å bli en del av gjengen eller ille fått venner. De har aldri hatt noen problemer for at de har gått glipp av noe. Vi har i alle år fått høre at de er meget sosiale, snille og oppegående barn. De store barna er nå både hjemmekjære og sosiale. Jeg er evig takknemlig for at jeg har valgt å bruke mye tid sammen med barna mine. Den tiden går så fort, og vipps er de ute i den store verden. Anonymkode: c9f85...7e8
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 Tenker og snakker helt ærlig ikke om det. En som har barnet lange dager i bhg kan grunner til det som ikke jeg vet. Det kan være alt fra sykdom, depresjon, sorg, ekteskapsproblemer, fødselsdepresjon, utbrent, ME, baby som sover dårlig om natta som gjør at de velger å ha barnet i bhg full dag. Ikke noe man skal blande seg i eller mene noe om! Anonymkode: 27a35...85a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du mener det er bedre at babyen må dras ut om morgenen for at mor skal levere seinere? Nå har jeg skoleunge, men da hun gikk i barnehagen var det ikke noen vits å hente før 15.30. Hun var rett og slett ikke ferdig med å leke og vi kom oss derfor aldri ut. Hentet jeg kl 16 var det perfekt. Anonymkode: 0da73...d8c Dras ut om morgen? Hvis man leverer klokka ni, for eksempel, så draaar man vel ikke en baby ut. Babyen har for så vidt også godt av litt frisk luft. Aldri forstått de som leverer barna mange timer før man må. Hente klokka 16 var sikkert perfekt for deg. Ikke nødvendigvis for barnet. Anonymkode: 72ade...30c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dras ut om morgen? Hvis man leverer klokka ni, for eksempel, så draaar man vel ikke en baby ut. Babyen har for så vidt også godt av litt frisk luft. Aldri forstått de som leverer barna mange timer før man må. Hente klokka 16 var sikkert perfekt for deg. Ikke nødvendigvis for barnet. Anonymkode: 72ade...30c Det var jo nettopp barnet det var perfekt for. Hentet vi før var hun svært misfornøyd. Kom vi kl 16 var hun mett på lek og klar for å dra. Men men, disse diskusjonene er evigvarende her... Anonymkode: 0da73...d8c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 Helt ærlig, nei. Jeg hadde tenkt over det om ungen kom i alle ferier som jul og påske osv.. men at ungen er der en hel dag selv om mor er i perm tenker jeg virkelig ikke over. Har hatt unger i BHG med mor hjemme der vi har bedt de om å la ungen være lenger i BHG for behovet har vært der. Man må virkelig se an hvert enkelt barns behov.. nå når jeg går hjemme så leverer jeg mellom 9-9.30 og henter mellom 15.15-16.00. Leverer mannen så er det rundt kl. 8.00. da prøver jeg å hente mellom 15-15.30. Ungene vil gjerne spise siste måltidet i barnehagen, og de har alltid satt i gang med lek rett etterpå, så om jeg prøver å hente med en gang etter maten blir det ramaskrik. Avventer jeg litt går hentingen mye bedre. Anonymkode: 60e45...d46
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 Jeg studerer nå, og skal ha nummer to i januar. Eldste blir da 1 år og 10 måneder når baby blir født. Og jeg har da vitterlig tenkt til å sende henne i barnehagen! Nå har jeg fleksibel hverdag og hun er ca 6, max 7 timer i barnehagen nå før jul - også får vi se hvordan rutinene blir etter jul med ny baby. Nå leverer jeg halv ti, men kan godt hende om jeg får baby som vekker huset klokka halv seks at vi leverer før seinere. Nå er kanskje dere som mener at foreldre som har barn lenge i barnehagen verdens kjipeste mennesker, utrolige dyktige til å aktivisere og stimulere barna deres, eller lar de sutre og kope om de blir rastløse, men mitt barn har iallefall godt av å være i barnehagen i hverdagene da jeg ikke makter å underholde og leike hver dag hele dagen. Her er vi forskjellige og det må da være greit. Gleder meg også til å kunne fokusere på baby noen gode timer hver dag, og kanskje rekke en dupp selv også, selv om jeg har to barn. Og, jeg har ikke tenkt til å svangerskapsdepresjon eller noe annet for å rettferdiggjøre at eldste barnet er i barnehagen hver dag - og like mange timer som nå. Hvorfor er det så viktig for dere å se ned på foreldre som velger andreledes enn dere? MÅ alle være like? MÅ vi ta samme valg, eller prioritere det samme. Går det ikke an å bare akseptere at her er vi forskjellige? uten å hive på et "Men jeg synes iallefall det er viktig å være sammen med barna mine" med en undertekst i at om DU velger annerledes så hater du barna dine og burde helst ikke vært mor? Anonymkode: 18ee3...4a5
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 *leverer tidligere, skulle det stå. Anonymkode: 18ee3...4a5
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #17 Skrevet 21. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: 8 timer er jo alt for lenge om man går hjemme !!! Man leverer da ikke ungen i Bhg. Klokka 7 om man ikke må!?? Ikke rart han ikke vil være hjemme hos dere Anonymkode: 5cfbf...bfa Hehe... Han våkner av seg selv kl 06, og blir sur om han ikke kan bli kjørt av pappa' sin. Ofte er det første han roper "pappa, bhg nå" når han våkner. Jeg står opp, kler og pakker det han skal ha med seg, og når han drar ammer jeg baby i senga så baby får sovet. Baby sover da til ca kl 10. Jeg lot han være hjemme til han var 2 år, noe også baby skal, og han får spørsmål hver dag om han vil være hjemme eller i bhg, så har absolutt ingenting med at jeg ikke vil ha han hjemme å gjøre. Gutten trives faktisk i bhg Det får han venner og utfordringer jeg ikke har sjanse til her hjemme. Er vell også litt egoistisk å si "Nei, du skal være hjemme å leke i dag. Mamma vil ha deg hjemme." Anonymkode: f6ad4...331
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #18 Skrevet 21. november 2017 Helt ærlig, ja. Det vil si små barn hvor vi vet at begge foreldrene er hjemme, og barnet likevel er i barnehagen fra 07-1600-1630 og går enda på småbarnsavdelingen. Barnet er ekstremt sliten/irritert og frustrert ved 14 tiden. Foreldre har også bestemt at barnet ikke skal få sove på formiddagen da det sovner tidligere hjemme , og det hjelper heller ikke særlig på. Anonymkode: f149d...b50
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #19 Skrevet 21. november 2017 Ja, jeg gjorde det da jeg jobbet i barnehage. Var sjelden det skjedde, men tenker at det å få barn er et valg man tar. Du kan ikke skyve bort den eldste for å ta vare på den yngste, du har valgt å få to. Barna kan synes det er gøy i barnehagen, men spesielt de minste blir veldig slitne etter en lang dag. Det er gøy å være på tusenfryd også, men man blir sliten etter 8-9 timer der og. Nyt tiden med barna, den forsvinner! Anonymkode: 5b74c...640
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 Jeg personlig har mine problemer. Har gått på aap i snart 5år og gått på nav i alle før det siden jeg var 17år. Jeg har 2 barn og jeg gjør mitt aller beste for dem. Da jeg fikk mitt første barn visste jeg at jeg kun hadde kapasitet til det ene, men så ble jeg plutselig gravid med nummer 2 og klarte bare ikke ta en abort. Jeg vurderte og tenkte og snakket med både familie og fagpersoner før jeg bestemte meg for p beholde nr 2. Nå har jeg enda mindre kapasitet og bhg er det som gjør at jeg klarer å være en god mamma. De går i barnehagen selv om jeg er for det meste hjemme. Men jeg har også gitt beskjed til ped ledere på begge baser om hva jeg sliter med og at jeg har utrolig dårlig samvittighet for å sende de i barnehagen når de egentlig ikke må. De har forsikret meg om at barna har det bra og at jeg må tenke på meg selv. Problemet er at jeg tenker på bhg ansatte og andre foreldre som kanskje dømmer meg nord og ned som ikke vet hva som foregår i kulissene og jeg tenker på dette hver dag. Barna holdes hjemme ved sykdom og andre ting. I jula er de hjemme og jeg gjør så godt jeg kan for å gi de en god hverdag. Men til vanlig trenger jeg barnehagen og jeg er så glad når de sier at det går så fint. Ungene elsker bhg og selv om jeg sliter med dårlig samvittighet hele tiden så er det dette som må til for at jeg skal kunne gi de en god hjemmesituasjon. Det høres kanskje rart ut for andre, men sånn er det bare. Mine barn er i barnehagen i ca 6-7 timer om dagen alt ettersom hva dagen bringer meg av helse. Ja, jeg angrer noen ganger på at jeg fikk barn. Ikke fordi jeg ikke elsker de høyere enn livet, men for at jeg ikke har kunnet gi de 100% hele tiden. Anonymkode: 4af06...0a1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #21 Skrevet 21. november 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe... Han våkner av seg selv kl 06, og blir sur om han ikke kan bli kjørt av pappa' sin. Ofte er det første han roper "pappa, bhg nå" når han våkner. Jeg står opp, kler og pakker det han skal ha med seg, og når han drar ammer jeg baby i senga så baby får sovet. Baby sover da til ca kl 10. Jeg lot han være hjemme til han var 2 år, noe også baby skal, og han får spørsmål hver dag om han vil være hjemme eller i bhg, så har absolutt ingenting med at jeg ikke vil ha han hjemme å gjøre. Gutten trives faktisk i bhg Det får han venner og utfordringer jeg ikke har sjanse til her hjemme. Er vell også litt egoistisk å si "Nei, du skal være hjemme å leke i dag. Mamma vil ha deg hjemme." Anonymkode: f6ad4...331 Tenker det sier sitt om hvor kjipt han synes det er hjemme om han roper på bhg omtrent før han står opp. Synes du virkelig det er greit?? Virker som du ser på det som noe positivt? Mine barn har alle trivdes godt i bhg, og kost seg der, men kan de velge vil de helst være hjemme med oss. Også når småsøsøken var baby og vi hadde perm. De fikk korte dager og fri innimellom. Anonymkode: 9ae7d...9b1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #22 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tenker det sier sitt om hvor kjipt han synes det er hjemme om han roper på bhg omtrent før han står opp. Synes du virkelig det er greit?? Virker som du ser på det som noe positivt? Mine barn har alle trivdes godt i bhg, og kost seg der, men kan de velge vil de helst være hjemme med oss. Også når småsøsøken var baby og vi hadde perm. De fikk korte dager og fri innimellom. Anonymkode: 9ae7d...9b1 Og det er helt utenkelig å tenke at deres vei kanskje ikke er den enste bra måten å gjøre det på? Anonymkode: 103c7...4fd
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #23 Skrevet 21. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det er helt utenkelig å tenke at deres vei kanskje ikke er den enste bra måten å gjøre det på? Anonymkode: 103c7...4fd Ikke det jeg sier. Jeg bare sier at om et barn hver dag spretter opp og vil rett i bhg, vil heller det enn å være hjemme med foreldrene, så er det noe som ikke er helt bra i den relasjonen. De fleste barn setter pris på tid med foreldrene. Men det forutsetter jo at de ser noe positivt i tid med dem, at de får noe ut av det og at foreldrene er der for dem. Tilstede. Anonymkode: 9ae7d...9b1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #24 Skrevet 21. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Blir dere irriterte over foreldre som sender barna lange dager i Bhg. Når de har fri ? Sånn type 7-9 timer når de er i permisjon eller bare hjemme likevel ? Snakker dere om dem eller ikke ? Anonymkode: 5cfbf...bfa Jeg tror at mange dømmer desverre. Jeg jobbet i forskjellige barnehager i 10 år, og må innrømme at jeg ofte tenkte mitt om enkelte foreldre og deres prioriteringer, selv om jeg ikke visste hele historien, det samme gjorde mange av min kollegaer. Det er så lett å dømme uten å tenke seg om. Når jeg tenker på det nå, så blir jeg skamfull over å ha vært så sneversynt. For nå har jeg virkelig sett den andre siden, for jeg har vært sykmeldt og deretter på AAP i 3 år. Jeg har virkelig lært at man ikke kan se hvordan andre har det. Har lovet meg selv at hvis jeg kommer meg tilbake i jobb igjen, så skal jeg alltid husk dette, huske hvor tøft det var. Anonymkode: 103c7...4fd
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #25 Skrevet 21. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke det jeg sier. Jeg bare sier at om et barn hver dag spretter opp og vil rett i bhg, vil heller det enn å være hjemme med foreldrene, så er det noe som ikke er helt bra i den relasjonen. De fleste barn setter pris på tid med foreldrene. Men det forutsetter jo at de ser noe positivt i tid med dem, at de får noe ut av det og at foreldrene er der for dem. Tilstede. Anonymkode: 9ae7d...9b1 Men det trenger absolutt ikke å stemme Anonymkode: 103c7...4fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå