Gå til innhold

Pakkekalendehysteri!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt med måte ja, er på ingen måte tilhenger av svindyre pakkekalendere - men det er koselig å lage til og å telle ned til jul - men her i huset blir det mest praktiske forbruksting samt aktiviteter.

Skrevet

Jeg tror mine unger er veldig mye smartere enn mange andre! Mine vet de fpr lørdagsgodt hver lørdag, de får truser når det trengs og velge motiv helt selv, reflekser er forbruksvare og det samme er skoleutstyr. De slipper vente til desember for å få det innpakket i en kalender.

vi har "Elf on the shelf" som er en rampenisse. Dette var vi hatt i mange år. Han heller konditorfarge i melken, legger en sjokoladebit i skoen før barnehagen, taper klær på veggen osv. 

De holder på å sprekke av forventning julaften til å åpne gaver. Hos oss får barna gaver innpakket to dager i året: julaften og bursdag. 

Anonymkode: 72c65...d40

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror mine unger er veldig mye smartere enn mange andre! Mine vet de fpr lørdagsgodt hver lørdag, de får truser når det trengs og velge motiv helt selv, reflekser er forbruksvare og det samme er skoleutstyr. De slipper vente til desember for å få det innpakket i en kalender.

vi har "Elf on the shelf" som er en rampenisse. Dette var vi hatt i mange år. Han heller konditorfarge i melken, legger en sjokoladebit i skoen før barnehagen, taper klær på veggen osv. 

De holder på å sprekke av forventning julaften til å åpne gaver. Hos oss får barna gaver innpakket to dager i året: julaften og bursdag. 

Hvis de er så smarte, så skjønner de vel også at det er du som står bak elf on the shelf tullet?

Anonymkode: 7f9de...b4f

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mange år, og de har enda ikke skjønt greia? Ikke så fryktelige smarte nei. 

Anonymkode: f35f1...8bf

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de er så smarte, så skjønner de vel også at det er du som står bak elf on the shelf tullet?

Eh... Man kan synes det er morro å tulle med sånt, selv om man vet at det er mamma og/eller pappa som gjør det, vet du. Eller er det et ukjent konsept for deg? 

Anonymkode: c9e61...893

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Man kan synes det er morro å tulle med sånt, selv om man vet at det er mamma og/eller pappa som gjør det, vet du. Eller er det et ukjent konsept for deg? 

Hehe.. men man kan altså ikke glede seg over godteri, skoleutstyr eller fine truser bare fordi de er i en pakkekalender? Eller er det bare smarte barn som ikke liker pakker? 

Du motsier deg selv og gir lite mening her altså... 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehe.. men man kan altså ikke glede seg over godteri, skoleutstyr eller fine truser bare fordi de er i en pakkekalender? Eller er det bare smarte barn som ikke liker pakker? 

Du motsier deg selv og gir lite mening her altså... 

På tide å lære seg å lese anonymkoder kanskje? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

På tide å lære seg å lese anonymkoder kanskje? 

Åh så sint😘

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh så sint😘

Jeg er overhodet ikke sint, så det er bare å dra inn hersketeknikkene. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dine synes det er morsomt at mor putrer kø ditorfarce i melka. Mine liker gavekalender med truser, sokker, lørdagsgodt og gjerne en sjokoladenisse på tirsdag. Jeg ser ikke helt hvorfor det ene skulle tyde på høyere intelligens enn det andre.

I tillegg klarer ungene fint å finne på streker selv  og husspøkelset vårt er ikke  ofte han heller til å gjøre slipper. Nissestreker i desember ville ikke gjort den store forskjellen.

Anonymkode: 392f8...721

Skrevet

Forstår ikke hvordan folk organiserer livet sitt og disponerer kapasiteten sin jeg om det er et så helvete å lage pakkekalender. Eller oppdrar folk ungene til å bli så drittunger at de ikke håndterer en ting som en fox, refleks, en tyggis, en tur på skøytebanen osv. i desember mnd. 

Anonymkode: b6df8...1ca

Skrevet

Digger Line Victoria. Hun er så avslappet og god.

Anonymkode: aed28...d91

Skrevet

Skjønner overhodet ikke hvorfor noen blir hysteriske av prestasjonsangst fordi det legges ut bilder av fine kalendere på Instagram, har virkelig mødre så dårlig selvtillit? 

Her har ungene en kalender i stoff med 24 lommer i, kjøpt på Europris for mange år siden 

Jeg legger en gave i hver lomme, små ting som en pakke tyggis, en liten sjokoladenisse, en refleks, et par vanter, sokker med jukemotiv osv. Bruker ikke mer penger enn en kinder-sjokoladekalender koster og ikke mye tid. Ungene er superfornøyd og jeg blir hverken, stresset, ruinert eller hysterisk 

Men jeg skjønner at det er noen diy-mammaer der ute som liker sånt og bruker masse tid og energi på dette, det blir vel som en hobby og de skryter av det på Instagram. Hvorfor andre mammaer blir hysteriske av prestasjonspress skjønner jeg derimot ikke.... 

Anonymkode: 0b824...9ef

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følger hun i sosiale medier og hun er IKKE avslappet da. Det er hennes ønske om et inntrykk, for jeg følger INGEN andre som er så opptatt av ungen sin og hvor det er helt altoppslukende. Ikke ett innlegg om noe annet enn harnisk mot andre mødre og oppdragelse, det «morsomme» ved graviditet og svangerskap, som ALLE andre mødre vet og har opplevd, men som i tillegg klarer å ha et liv ved siden av å være mødre.

Anonymkode: b6df8...1ca

Skrevet

Det går faktisk an å lage pakkekalender uten at det koster fryktelig mye, og uten at det blir stress. Jeg kjøper inn på salg/eBay i løpet av hele året. Så koser jeg meg med å pakke inn en kveld når de har lagt seg. Selve kalenderne har jeg brodert selv, og synes det er kjempekoselig å ta de frem og henge på små pakker. 

Anonymkode: 9f6c2...1c3

Skrevet

misunnelse er ikke enkelt

Anonymkode: 20ed5...c7a

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har hun en baby, og ikke større barn. Jeg tenker derfor at hun kan vente med å høvle ned pakkekalenderhysteriet til hun er der selv.  

Vi har vært gjennom mange ulike typer kalendere. Pakkekalender noen år, videre til Playmo og Lego, og nå Kinder og Flax.  La nå hver enkelt familie gjøre akkurat det som passer seg, uten at man skal bry seg så veldig om å si og mene.  

Oppdra utakknemlige drittunger gjør man ikke på 24 dager før jul, men gjennom resten av året tenker jeg da.  

Anonymkode: aa789...185

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

misunnelse er ikke enkelt

Anonymkode: 20ed5...c7a

Hva er det du ser på som misunnelse i denne tråden?

(Tips: for at en person skal bli misunnelig, må hun/han først ønske seg det den andre har. Hvis den andre f eks har kolera eller skabb, er det lite sannsynlig at noen vil bli misunnelig på det. Påstanden din blir like logisk som "jeg er så glad jeg ikke liker nøkkelost, for det smaker så fælt.") 

Anonymkode: cc032...790

Skrevet

Folk er forskjellige. Vi har god råd, men det blir ingen pakkekalender her. Har kjøpt inn en sjokoladekalender til 12,90. Gjør det hvert år. Vi teller ned til jul, koser oss sammen med aktiviteter som baking, teater og lignende. Vi er mer opptatt av tid sammen enn 24 mer eller mindre nyttige gaver gjennom hele desember. Trenger de noe så før de det gjennom hele året. Da snakker vi om nødvendige ting. Syns ikke noe om dette overforbruket. Bruker heller penger på noe vi kan gjøre sammen.

Vi jobber med å ha det best mulig med færrest mulig ting, uten at det skal gå utover livskvaliteten, så klart. Vi er ikke gjerrige, men mer bevisste enn kanskje mange andre rundt akkurat dette. Opplevelser er viktigere for oss enn materialistisme.

Anonymkode: db9e5...ed3

Skrevet

Jeg synes det er helt utrolig at voksne mødre føler det går "på selvtilliten løs" (!!!) at enkelte tar litt av ang. kalendere. Er gjennomsnittsmammaen virkelig så veik og usikker?

Det er jo så man begynner å skjønne hvorfor menn får lederjobbene selv om kvinner tar høyere utdanning. Hvor mange menn ofrer dette en eneste bekymring?

Nå kan jeg tradisjonen tro her inne understreke poenget mitt med å fortelle hvordan JEG løser det med julekalender til barna mine (som selvfølgelig er den aller, aller beste...). Men ærlig talt damer. Dette er ikke vanskelig. Virkelig ikke. Kjøp sjokoladekalender til ti kroner, lag pakkekalender med dyre gaver, drit i hele kalenderen eller finn noe midt i mellom. Det viktigste er at du klarer å DRITE I HVORDAN ALLE ANDRE GJØR DET. Prøv så å overføre dette til andre områder i livet ditt.

Anonymkode: 969e9...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...