Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg jobber på et psykriatisk institusjon, å nå har et veldig nært familiemedlem havnet på min avdeling. Dette er veldig vanskelig for meg å de ansatte synes mitt familiemedlem er svært slitsomt, noe jeg får høre ofte. Jeg tar det veldig til meg når de snakker å himler med øynene om denne personen. Har jeg noen rettigheter ang å få skifte institusjon ? Gruer meg sån til å dra på jobb, får ikke sove å vurderer å ta ut egenmelding. Anonymkode: 73cdf...79d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Men herre, hva slags folk er det du jobber med? Skal de ikke være profesjonelle? De vet vel at det er et nært medlem av din familie de snakker om`? Hadde tatt det opp med leder med en eneste gang. Anonymkode: 551b9...2d0
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 9 minutes ago, Anonym bruker said: Men herre, hva slags folk er det du jobber med? Skal de ikke være profesjonelle? De vet vel at det er et nært medlem av din familie de snakker om`? Hadde tatt det opp med leder med en eneste gang. Anonymkode: 551b9...2d0 Enig. Dette høres veldig uproft ut. Når det er sagt. Du har plikt å gå ut av rommet hvis de diskuterer en pasient og du er inhabil. Det skal ikke være nødvendig å bytte jobb. Men en samtale med leder er på sin plass, her trengs det gjennomgang av etiske regler! Anonymkode: 18de5...689
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Leder har ikke hadd tid til å prate med meg, men hun har sagt at dette er en uheldig situasjon. Det er svært vanskelig på jobben, for hvis jeg skal ha lunsj å det sitter andre å spiser, så stopper de å prate når jeg kommer inn siden de diskuterer mitt familiemedlem. Hele stemningen er forferdelig. Anonymkode: 73cdf...79d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig. Dette høres veldig uproft ut. Når det er sagt. Du har plikt å gå ut av rommet hvis de diskuterer en pasient og du er inhabil. Det skal ikke være nødvendig å bytte jobb. Men en samtale med leder er på sin plass, her trengs det gjennomgang av etiske regler! Anonymkode: 18de5...689 Man er jo ikke inhabil i helsevesenet. Jeg har feks måtte hjelpe min egen far som i Hjemmesykepleien når jeg har hatt vakt.Men jeg ber selv om å bli minst mulig involvert. Ellers,dette er utrolig uproft av dine kollegaer,og noe leder skal ug bør ta tak i. Anonymkode: e4c20...f20
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Du krever en samtale med leder og ber den rydde opp i sladring av pasienter. For noen kolleger du har, dette bør virkelig gjøres noe med. Anonymkode: b8ba0...cb4
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Hvis de driver på slik burde de virkelig ikke jobbe med mennesker. Høres ut som arbeidsstedet ditt trenger en grundig oppvask. Uansett familiemedlem eller ikke, man snakker ikke slik om pasienter. Anonymkode: 69312...d5a
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Skal absolutt få til en samtale, har samtale med fagforeningen i morgen ang overflytting innad i kommunen. Det jeg ser går igjen på avdelingen av de som har høyst stilling er at de sliter med å takle pas som er svært vanskelig, ikke voldelig, men krevende. Virker som det blir for mye for de rett og slett, men det forsvarer ikke oppførselen. Anonymkode: 73cdf...79d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal absolutt få til en samtale, har samtale med fagforeningen i morgen ang overflytting innad i kommunen. Det jeg ser går igjen på avdelingen av de som har høyst stilling er at de sliter med å takle pas som er svært vanskelig, ikke voldelig, men krevende. Virker som det blir for mye for de rett og slett, men det forsvarer ikke oppførselen. Anonymkode: 73cdf...79d Da er det jo et alvorlig generelt problem på avdelingen som ledelsen MÅ ta tak i. Jeg synes du skal ta dette opp både på spesielt grunnlag (ang. ditt familiemedlem) og på generelt grunnlag. Det virker som om ledelsen bør komme inn og være tydelig på etiske retningslinjer, kanskje kursing og i hvert fall bør det lages en ordning med fast veiledning en periode inntil man har fått ryddet opp i den ukulturen som helt tydelig er på arbeidsplassen din. Forstår at dette er vanskelig for deg, men stå i det. Prøv å se at den kampen du nå tar, den tar du for alle pasienter på avdelingen din, ikke bare ditt familiemedlem. Tør å være den som tar tak i dette, selv om du ev. får bytte avdeling selv. Håper du også får god hjelp av fagforeningen og at ledelsen er fornuftig. Kanskje det kan være en idé å få med en fra fagforbundet til et møte med ledelsen når du tar opp dette? For selv om det er alvorlig nok med ditt familiemedlem så er den generelle ukulturen og uprofesjonelle oppførsel fra ansatte et langt større problem og noe som ledelsen må ta tak i. De som er pasienter på et slikt sted har jo ikke krefter til å kjempe en slik sak selv, og dessverre så vil de trolig også bli møtt med mistro pga. sin psykiske historie. Så tør være den som tar opp problemene med ledelsen, og få gjerne med fagforeningen på arbeidet. Om ledelsen prøver å prate det bort, bli direkte i spørsmålene - hva har de tenkt å gjøre helt konkret for å rydde opp i den uprofesjonelle ukulturen på avdelingen? Og så kan du også foreslå at det brukes tid det neste året for å kurse de ansatte i yrkesetikk og at det innføres en veiledningsordning som gjør at hver enkelt kan følges opp. Lykke til Anonymkode: e383f...a4b
Mostly Harmless Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Kollegaene dine oppfører seg svært uprofesjonelt. Høres ut som elendig arbeidsmiljø dersom man i utstrakt grad ventilerer ved å baksnakke pasientene på lunsjrommet. Ellers trodde jeg det var vanlig at man i så stor grad som mulig unngår å legge pasienter inn på avdelinger der nær familie jobber. Det er ikke heldig for verken deg eller ditt familiemedlem at du får to roller overfor vedkommende. Jeg tenker det er rimeligere at pasienten flyttes enn at du skal skifte arbeidsplass.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Leder har ikke hadd tid til å prate med meg, men hun har sagt at dette er en uheldig situasjon. Det er svært vanskelig på jobben, for hvis jeg skal ha lunsj å det sitter andre å spiser, så stopper de å prate når jeg kommer inn siden de diskuterer mitt familiemedlem. Hele stemningen er forferdelig. Anonymkode: 73cdf...79d Sitter de å prater om pasienter i lunsjen? Er det vanlig hos dere? Stakkars pasienter, for noen uprofesjonelle ansatte. Det burde du ta opp uansett om det er ditt familiemedlem de snakker om eller ei. Man sitter virkelig ikke å snakker om pasienter over lunsjbordet Anonymkode: 2e082...d98
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Sitter de å prater om pasienter i lunsjen? Er det vanlig hos dere? Stakkars pasienter, for noen uprofesjonelle ansatte. Det burde du ta opp uansett om det er ditt familiemedlem de snakker om eller ei. Man sitter virkelig ikke å snakker om pasienter over lunsjbordet Anonymkode: 2e082...d98 Og i hvert fall ikke "himler med øynene". Som om pasienten har blitt syk bare for å være vrang mot de ansatte?! Anonymkode: aad3a...e12
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Tusen takk for svar alle sammen! Det er veldig vanlig å prate å diskutere pasienter i lunsjen, hvis det er noe de trenger å lufte, litt som en refleksjon. Det er blitt gjort ofte hos oss, men det går litt feil vei har jeg lagt merke til når pasientene er krevende, blir mer klaging en faglig diskusjon.( hver avdeling har egene lunsj rom) Problemet er at på avdelingen er det 4 sterke personligheter som dominerer i en svært negativ form. Anonymkode: 73cdf...79d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Det er veldig vanlig å prate å diskutere pasienter i lunsjen, hvis det er noe de trenger å lufte, litt som en refleksjon. Det er blitt gjort ofte hos oss, men det går litt feil vei har jeg lagt merke til når pasientene er krevende, blir mer klaging en faglig diskusjon.( hver avdeling har egene lunsj rom) Problemet er at på avdelingen er det 4 sterke personligheter som dominerer i en svært negativ form. Anonymkode: 73cdf...79d Dette er jo en sak for arbeidsmiljøsvdelingen å gjemme slarving bak "faglig diskusjon" er ikke rett. Makan til uproft. Har selv levert kollegas svigerinne på legevakten, og sykepleier (som ikke kjente relasjonen) begynte å legge ut om denne pasienten fordi hun hadde møtt på henne mange ganger (flere psykiatri og intox episoder)...himling med øynene og egentlig baksnakking. Jeg lot henne bare holde på en stund, før jeg forklarte relasjonen og ga henne inn over hvilken skam hun var for yrket som snakket om pasienten på den måten. Hadde jeg tatt det med leder så ville det blitt slått hardt ned på, som seg hør og bør. Men tror hun følte seg ydmyket nok til å passe seg neste gang. Du kan jo ikke bare rømme avdelingen, og la de fortsette sånn? -Tenk om det var deg? Tenk hvor forutinntatte de blir av sånt snakk? Dette går jo utover pasientene OG arbeidsmiljøet. Anonymkode: d396b...774
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Det er faktisk ugreit å prate dritt om pasienter, om de er i familie med kollegaer eller ikke. Enkelte ting gjør man bare ikke. Anonymkode: 1a1cb...6b3
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Dette må være veldig tvilsomt med tanke på taushetsplikt? Jeg jobber i helsevesenet selv, og drøfter aldri pasienter med andre enn de andre som behandler den samme pasienten. Slarving er utrolig lavmåls. Anonymkode: 69312...d5a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Det er veldig vanlig å prate å diskutere pasienter i lunsjen, hvis det er noe de trenger å lufte, litt som en refleksjon. Det er blitt gjort ofte hos oss, men det går litt feil vei har jeg lagt merke til når pasientene er krevende, blir mer klaging en faglig diskusjon.( hver avdeling har egene lunsj rom) Problemet er at på avdelingen er det 4 sterke personligheter som dominerer i en svært negativ form. Anonymkode: 73cdf...79d Det der er jo ikke greit i det hele tatt. For en uprofesjonell gjeng, tragisk at dere jobber med noen av de som er mest sårbare. Det der er jo bare slarv Anonymkode: 2e082...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå