Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Det var ikke annet enn syting og klaging i går på middagen jeg laget. Den var for kald, smakte ekkelt osv. Det hele tok en time og var veldig lite hyggelig. I dag tenkte jeg å kun lage middag til meg, mannen og minste på 2 år. De eldste kan lage seg skiver selv. Er det slemt gjort av meg? De er 8 og 9. Anonymkode: 97d33...30c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Barnslig. Du skulle sendt vekk fra bordet I GÅR når de klaget og ikke gitt de annen mat. Å ekskludere de fra et måltid slik er umodent. Alternativt si i fra, i dag er det bort fra bordet ved første klage og så håndheve dette. Anonymkode: 9da7f...0da
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Tilleggsspørsmål. Er det stebarna dine? Fikk litt stemorvibber. En normal mamma gjør ikke slikt. Anonymkode: 9da7f...0da
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Forstår at det er fristende, men jeg vet ikke om det vil virke. Kanskje de vil se at de du virkeig fikk nok i går og ta lærdom av det, men kanskje de tar det som en belønning om det er noe de ikke liker eller de kan oppfatte det som en voldsom avvisning hvis dere skal ha noe de liker godt. Med mine tror jeg det hadde fungert bedre å bare sende dem rett fra bordet hvis de begynte å klage, men det kan godt hende din plan er bedre for dine. Anonymkode: 99eb7...1ac
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 Jeg regner med du tuller? Anonymkode: fe3b4...a4d
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Ondskapsfullt. Min niåring klager ofte på maten. Jeg bare sier at jeg ikke synes det er noe hyggelig og at jeg har brukt tid på maten. Det går vel inn en dag. Han er et barn og sier det han tenker. Dumt å synke ned på et barns nivå. Du skal jo tross alt gå foran med et godt eksempel. Din metode er jo å ta igjen, som en slags hevn. Da er du like ille selv. 😜 Anonymkode: 79e6c...78f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Mine hadde jublet. De tar gladelig ei skive med makrell i tomat istedenfor middag. Anonymkode: 98e94...5f0
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Ja, jeg vurderte faktisk dette seriøst, da jeg er lei av syting og klaging på mat. Men jeg er jo tydeligvis verdens verste mor som tenkte denne tanken, så da får de så klart middag i dag og. Og ja, det ene er bonusbarn og det andre er mitt. Den ene ikke bedre enn den andre. Hi Anonymkode: 97d33...30c
frk Nilsen Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 Da setter du dem til å lage maten, det burde de klare.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Takk for tips, kanskje det hadde vært noe! Hi Anonymkode: 97d33...30c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #11 Skrevet 21. november 2017 Det der har jeg også vært fristet til å gjøre noen ganger, men det skjer ikke. For oss er middagen et viktig samlingspunkt for familien i en travel hverdag. Så la gå om det ikke er like rosenrødt bestandig, slik er det å ha barn. Anonymkode: 1739e...b02
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #12 Skrevet 21. november 2017 Lag middag sammen, sett dere ned og planlegg sammen hva dere vil spise i løpet av uka og så lager du middag sammen med barna. Dersom de nekter å spise middagen så sier du pent "da blir det ikke middag for dere i dag og dere kan pent forlate bordet". Anonymkode: 3609d...7c0
Pobie Skrevet 21. november 2017 #13 Skrevet 21. november 2017 Vanlig bordskikk at man ikke syter og klager over mat som noen andre har lagt tid og krefter i å lage til dem. De har lov til å ikke like maten, men den er ikke ekkel eller fæl el.l. Synes de er for unge til å ikke få middag pga manglende bordskikk. De er fremdeles så små at her må du heller legge krefter i å lære dem bordskikk.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #14 Skrevet 21. november 2017 Prøver så godt jeg kan... hi Anonymkode: 97d33...30c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #15 Skrevet 21. november 2017 Stebarna mine hadde en periode hvor de klagde på maten dvs FØR de smakte på den. vi ga bare klar beskjed hver gang om at det er greit å ikke like, men vi skulle ikke høre klaging FØR de hadde smakt, og om de ikke likte det så trengte de heller ikke å klage, bare si at det var ikke helt min smak eller bare setningen jeg likte ikke (uten mer om og men) her skulle alle smake, og ingen klage fordi noen hadde brukt lang tid på å prøve å ordne en koselig middag til alle. Og om de alltid klagde fikk de vær så god lage mat selv. (Det ble fort stilt). Nå har vår eldste felles sønn begynt på litt samme måte og vi bruker samme metode. Oppfører han seg ikke så får han gå fra bordet, ingen Barne-TV og ingen mat før kveldsmat( han her kan få raserianfall) etter noen ganger med denne konsekvensen spiser han maten sin, og prøver på det han er skeptisk til. Anonymkode: b9eba...ff2
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #16 Skrevet 21. november 2017 Takk for svar. Tingen er at vi spiser sein middag, ca kl 17. Hvis de ikke liker maten de har fått på fatet og må gå fra bordet er det jo kort tid til kvelds allikevel, så det spiller vel ikke så stor rolle for de, det er ikke lenge de må gå sulten. I tillegg syns jeg det er synd å kaste to porsjoner med middag i bosset. Og hvis de skjønner at de heller kan gå å leke hvis de ikke liker maten, ja da tipper jeg valget blir lett for de. Hi Anonymkode: 97d33...30c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #17 Skrevet 21. november 2017 Her hjalp det når vi beg å ha familiemøte på søndag hvor alle fikk bidra til forslag til middager neste uke. Pappa velger alltid biff, elste alltid tomatsuppe, mellomste laks, og så er vi kreative på de neste fire. Da fikk alle minst en middag de likte, og resten var de jo enig i, så da ble det mer entusiasme Anonymkode: 82218...f1c
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #18 Skrevet 21. november 2017 Jeg forstår at du sliter med ungene hvis dette er måten du vanligvis driver oppdragelse og problemløsning, HI... Du har fått mange gode forslag over, bruk dem. Ha en fast dag hvor du lager mat sammen med hver av dem, ta dem med i planlegging (selv om dere voksne bestemmer det meste så vil de føle at deres stemme også høres). Og konsekvensene må komme når ting skjer, ikke som "hevn" dager etterpå. Anonymkode: 31843...34f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #19 Skrevet 21. november 2017 Skjønner meg ikke på folk hvorfor skal lage middag som ungene ikke liker? Med mindre en har ytterst kresne barn! Anonymkode: 4965c...ad1
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #20 Skrevet 21. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ondskapsfullt. Min niåring klager ofte på maten. Jeg bare sier at jeg ikke synes det er noe hyggelig og at jeg har brukt tid på maten. Det går vel inn en dag. Han er et barn og sier det han tenker. Dumt å synke ned på et barns nivå. Du skal jo tross alt gå foran med et godt eksempel. Din metode er jo å ta igjen, som en slags hevn. Da er du like ille selv. 😜 Anonymkode: 79e6c...78f Hvis din 9-åring ofte klager på maten og du unnskylder det med at barn sier det de tenker, så er det på høy tid å starte med litt oppdragelse. En 9-åring bør vite hva som er greit og ikke greit å si. Og det er IKKE greit å klage på maten. Det hadde jeg aldri funnet meg i. Nå bør du sette ned beinet. Å si at Hi er ondskapsfull er å dra det alt for langt. Du bør heller gå i deg selv å se på hvordan du oppdrar ditt eget barn. Anonymkode: 6db38...f51
Superdolly Skrevet 21. november 2017 #21 Skrevet 21. november 2017 Du kjører selvsagt nulltoleranse på alle negative kommentarer om maten. Si fra på forhånd (idet dere setter dere til bords) at det er lov å si nei takk, men klaging og negative kommentarer medfører umiddelbar bortvisning. Så gjennomfører du. Dersom du tenker at det å gå fra bordet er en belønning i seg selv, fjern maten deres og krev at de sitter ved bordet en passe tid. Uten å få noe annet, naturligvis. Så får de vente til kvelds da.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2017 #22 Skrevet 21. november 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke annet enn syting og klaging i går på middagen jeg laget. Den var for kald, smakte ekkelt osv. Det hele tok en time og var veldig lite hyggelig. I dag tenkte jeg å kun lage middag til meg, mannen og minste på 2 år. De eldste kan lage seg skiver selv. Er det slemt gjort av meg? De er 8 og 9. Anonymkode: 97d33...30c Kjør på, men la være å lage middag i det heletatt. Dere kan spise brød i ei uke og se som middagen blir etterspurt. Blir det spørsmål så bare si at du ikke gidder lage, fordi du er lei av syting og klaging. Det fungerte utmerket her. Anonymkode: 598bb...207
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå