Gå til innhold

Fravær på vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er regelen når en elev blir sendt hjem av læreren fordi han ser så dårlig ut?

Sønnen min går på yrkesfag og har en kompis som var syk med forkjølelse og feber, men som ikke ville ha fravær og møtte til undervisning. 

Læreren såg hvor dårlig han var og sendte han hjem. Så langt, alt greit. Men så kommer hun i ettertid og sier at hun fører udokumentert fravær på han siden han ikke har levert legeerklæring. 

En slik koster 300 kr, og for en gutt som har 500 kr igjen å leve for resten av mnd er det en enorm sum. 

Han hadde klart å gjennomføre skoledagen selv om han nok ikke hadde fått med seg så mye. Så her synes jeg læreren er kjip. 

Noen som aner hva regelverket sier?

Anonymkode: e381f...9c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha legeattest 

Vet noen jobber for at helsesøster på skolen skal kunne skrive attest, men det er ikke gjennomslag for det enda 

Anonymkode: 4b645...576

Skrevet

Han har jo uansett noen dager han kan være borte uten at det blir problem med karakterer ol. Hvis han ikke skulker mye ellers er det helt uproblematisk å være borte noen dager ved sykdom, uten legeerklæring.

Anonymkode: 31996...9cd

Skrevet

Hos oss får de ikke fravær dersom læreren sender de hjem...... det tenker jeg er medmenneskelig, og helt Ok ettersom presset og jaget på vgs ellers er stort nok. 

Anonymkode: 37018...999

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo uansett noen dager han kan være borte uten at det blir problem med karakterer ol. Hvis han ikke skulker mye ellers er det helt uproblematisk å være borte noen dager ved sykdom, uten legeerklæring.

Anonymkode: 31996...9cd

I to timers fag er det jammen ikke rom for å være borte 'noen dager' altså. En dobbeltime så er man over 5 %. 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha legeattest 

Vet noen jobber for at helsesøster på skolen skal kunne skrive attest, men det er ikke gjennomslag for det enda 

Men spørsmålet her er om det er grunn til å sette det opp som udokumentert fravær så lenge eleven møtte på skolen og ble sendt hjem av lærer. 

Han møtte jo på skolen fordi han ikke ville/kunne skaffe seg legeattest. 

Hi

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss får de ikke fravær dersom læreren sender de hjem...... det tenker jeg er medmenneskelig, og helt Ok ettersom presset og jaget på vgs ellers er stort nok. 

Anonymkode: 37018...999

Dette er jeg enig i. 

Det er ikke riktig å 'straffe' en som virkelig gjør en innsats for å møte og slippe fravær. 

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men spørsmålet her er om det er grunn til å sette det opp som udokumentert fravær så lenge eleven møtte på skolen og ble sendt hjem av lærer. 

Han møtte jo på skolen fordi han ikke ville/kunne skaffe seg legeattest. 

Hi

Her spiller det ingen rolle. Møter du ikke til fjerde time får du fravær i fjerde time, uansett hvem det var som bestemte det var best å gå hjem i andre time. Du må ha attest fra lege om du skal unngå fraværsprosenten.

Skrevet

Hvis jeg som kontaktlærer vurderer eleven min for syk til å nyttiggjøre seg av undervisningen i 7 time sender jeg h*n hjem uten fraværsføring. En må utvise skjønn. Det er ikke alle elever som har mulighet til å betale for legitime eller foresatte som kan betale. Blir det et lengre sykeravær utover de 2 timene stiller saken seg annerledes. Er det et gjentagende dilemma oppfordrer jeg eleven til å framskaffe en legeerklæring som gjelder for terminen.

Elever på yrkesfag drar med seg alt av fravær. Feks kan 2 timers fravær utgjøre en forskjell på om h*n får lærlingkontrakt eller om plassen går til en elev uten fravær. 

Anonymkode: 3b93d...798

Skrevet

Jobber som lærer og velger jeg å sende de hjem fordi jeg ser at de ikke er i form fører jeg ikke fravær på de

Anonymkode: e5713...ccd

Skrevet

Jeg har sendt hjem elever, og da ikke gitt dem fravær i min time. 

Altså, når en elev kaster opp foran en, så trenger man ikke en lege til å bekrefte at de er syke... 

Hilsen lærer som hater alt fraværsregelen står for. For nå kalkulerer elevene fraværet på en helt annen måte enn før. Tidligere var det tillitsbasert, nå er det trusselbasert. Og man kan ikke fjerne regelen heller, for man ødelegger raskt naturlig tillitt ved å innføre unødvendige sanksjoner og trusler. 

Anonymkode: 8ea5c...4cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...