Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Har en gutt som går første året på ungdomsskole. Det som er nytt i år i forhold til barneskolen, er at de har begynt med gruppeoppgaver. Dette foregår slik: 3-4 stykker samarbeider i klasserommet, fordeler oppgaver, skriver sin del hjemme, setter det sammen og presenterer sammen. Og får felles karakter for oppgaven. Forrige gang gikk det jo i dass, fordi de to andre ikke gjorde noen ting, og ikke kunne presentere riktig det som sønnen min har skrevet. Så de fikk dårlig karakter for oppgaven. Nå er det gruppeoppgave igjen, nå er de fire, og sønnen min sier at de tre andre bare sitter og spiller og driver dank. De har ikke gjort noe, og dette er omfattende presentasjon på 10-15 minutter, med PowerPoint, fagspråk og greier. Enden på visa ble at han og jeg måtte sitte i helga og gjøre hele oppgaven alene (jeg måtte hjelpe ham med å finne materiale, fordi jeg er utdannet innen feltet, og de har fått lite informasjon om oppgavens utforming på skolen). De kan ikke presentere det i gruppe, fordi de andre ikke vet hva vi har skrevet for noe. Han skal nå be om å få presentere oppgaven alene. Han har også snakket med to kompiser som opplever akkurat det samme - de må dra lasset alene, og blir straffet i form av dårlig karakter fordi ANDRE ikke gjør sin del. Jeg forstår at det er svært viktig å lære seg teamarbeid og det å løse oppgaver i fellesskap. Men det kan da virkelig ikke pålegges min sønn å motivere sine medelever til å gjøre noe. Min sønn jobber mye med lekser og ønsker å få gode karakterer, flere av hans kompiser er av samme ulla. Så finnes det barn som prioriterer andre ting fremfor lekser. Jeg skal ikke legge meg opp i hva andre prioriterer, men det skal da virkelig ikke gå ut over de elevene som jobber hardt og gjør det de skal, om ikke mer. Forrige gang det her skjedde, snakket sønnen min med læreren og sa fra hvordan arbeidet foregikk. Så læreren er orientert om hva som skjer, og jeg mener at det er lærerens oppgave å stramme opp dem som ikke jobber. Bør jeg ta det opp med læreren og spørre hvilke løsninger de kan foreslå, slik at de elevene som ønsker å jobbe ikke blir sittende med alle andre sitt arbeid i tillegg til sitt eget? Eller bør jeg la være? Anonymkode: 0420d...30f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #2 Skrevet 20. november 2017 Synes du skal ta det opp. At noen ikke gidder skal ikke gå utover de som jobber. At læreren ikke tar det til etterretning når en elev tar det opp, gjør at foresatte må si ifra. Anonymkode: f040e...126
Optatium Skrevet 20. november 2017 #3 Skrevet 20. november 2017 Det der skal du ta opp. En ting er å jobbe i gruppe og lære prosessen, men vurderingen skal være individuel.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #4 Skrevet 20. november 2017 Jeg hadde tatt det opp med læreren siden dette virker som en løsning de bruker en del. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg dårlig standpunkt i heimkunnskap av samme grunn, vi var på faste grupper og jeg var med de to mest useriøse gutta. Læreren oppfattet meg som «nebbete» fordi jeg flere ganger prøvde å gi beksjed om dette og ga meg 3 i standpunkt. Vi klaget og jeg endte på 5 i standpunkt (hadde 5 på alle skriftelig oppgaver som ble rettet av en annen lærer). Denne karakteren spilte inn på hvor jeg kom inn på VGS så jeg ville helt klart gitt beksjed. Anonymkode: 05723...08f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #5 Skrevet 20. november 2017 Jeg har to barn på 13 og 16 år selv og det er en del gruppearbeid på ungdomsskolen, men her får de individuell karakter også på gruppearbeidet. Nå sist en fremføring i naturfag, min sønn fikk 5 og en av de andre i gruppa fikk 4, grunnen til at kompisen fikk en karakter dårligere var innhold og fremføring (mumling, hadde ikke øvd på teksten osv) Her er det læreren som setter sammen gruppene, og er veldig bevisst hvordan det gjøres. Noen ganger settes flere sterke elever sammen så de virkelig får laget en flott oppgave, andre ganger settes sterke og svake elever sammen for det er mye læring i det å dra lasset i en gruppe for den sterke eleven samtidig som den svake eleven får litt drahjelp. Men lærerne ser jo på de individuelle oppgavene når terminkarakter settes, de er selvfølgelig klar over at en gruppe "ikke er sterkere enn det svakeste leddet" Anonymkode: 8426f...f17
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #6 Skrevet 20. november 2017 Be om at gruppearbeidet enten ikke blir tatt med i karaktergrunnlaget eller at læreren får følge bedre med. Kjenner jeg også har irritert meg en del over dette. Anonymkode: 5d216...369
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #7 Skrevet 20. november 2017 Ja, dette hadde jeg definitivt tatt opp. Her er det tydeligvis ikke noe som funker, og å sette en felles karakter på hele gruppa blir jo direkte feil. Anonymkode: af8a2...81b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #8 Skrevet 20. november 2017 Det høyrest merkeleg ut at alle på gruppa får den same karakteren, når alle har gjort ulike ting. Er du sikker på det er slik? Eller kan guten din ha fått karakter på sin del av oppgåva (det han framførte) og andre på det dei gjorde? Er han sikker på at alle gruppemedlemmane fekk identisk karakter? Eg gir alltid ut eit ark med kriteriane for å oppnå dei ulike karakterane når elevane mine har gruppearbeid. Der står det klart og tydeleg at karakteren er individuell, og kva som må til, både munnleg og skriftleg, for å oppnå til dømes karakteren 4. Eg vurderar kvar elev individuelt mens dei framfører (og ser sjølvsagt også over det skriftlege dei leverar, for å vurdere kor mykje som er plagiat), og dei får ei individuell tilbakemelding på deira arbeid. Det går fint an at ein person på gruppa får 5, mens ein annan får 2. Dei får ikkje vite kva karakter dei andre på gruppa har fått, om dei ikkje sjølve vel å fortelje det Snakk med læraren til guten din, og sjekk om det verkeleg stemmer at alle på gruppa får den same karakteren, som då er eit gjennomsnitt av kva gruppa har prestert. Det er IKKJE greitt, noko du kan seie til læraren. Helsing ungdomsskulelærar. Anonymkode: ea183...f7f
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #9 Skrevet 20. november 2017 Dette er et opplegg som aldri funker.. Trodde ærlig talt det ikke ble brukt lenger på u.s. Selvfølgelig må de få individuell karakter, iallefall på deler av oppgaven. Ta det opp med lærer sporenstreks. Anonymkode: 45fc8...257
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #10 Skrevet 20. november 2017 Ta det opp. Felleskarakterer er en uting. Anonymkode: 8e7d5...a52
Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #11 Skrevet 20. november 2017 Vi hadde det også sånn på skolen for 20år siden, forskjellen var bare at foreldre ikke engasjerte seg slik som vår generasjon gjør så derfor ble vi vant med å jobbe for hele gruppa når de andre var svake. ...det vi lærte var kanskje å konfrontere de andre på gruppa så man ikke selv ble sittende med alt 😏🤔 Men jeg hadde nok tatt det opp om det var mit barn nå. ...nesten fristende å kontakte de i gruppa m foreldre før læreren ☺️ Anonymkode: a0289...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå