Anonym bruker Skrevet 20. november 2017 #1 Skrevet 20. november 2017 Har en gutt som går første året på ungdomsskole. Det som er nytt i år i forhold til barneskolen, er at de har begynt med gruppeoppgaver. Dette foregår slik: 3-4 stykker samarbeider i klasserommet, fordeler oppgaver, skriver sin del hjemme, setter det sammen og presenterer sammen. Og får felles karakter for oppgaven. Forrige gang gikk det jo i dass, fordi de to andre ikke gjorde noen ting, og ikke kunne presentere riktig det som sønnen min har skrevet. Så de fikk dårlig karakter for oppgaven. Nå er det gruppeoppgave igjen, nå er de fire, og sønnen min sier at de tre andre bare sitter og spiller og driver dank. De har ikke gjort noe, og dette er omfattende presentasjon på 10-15 minutter, med PowerPoint, fagspråk og greier. Enden på visa ble at han og jeg måtte sitte i helga og gjøre hele oppgaven alene (jeg måtte hjelpe ham med å finne materiale, fordi jeg er utdannet innen feltet, og de har fått lite informasjon om oppgavens utforming på skolen). De kan ikke presentere det i gruppe, fordi de andre ikke vet hva vi har skrevet for noe. Han skal nå be om å få presentere oppgaven alene. Han har også snakket med to kompiser som opplever akkurat det samme - de må dra lasset alene, og blir straffet i form av dårlig karakter fordi ANDRE ikke gjør sin del. Jeg forstår at det er svært viktig å lære seg teamarbeid og det å løse oppgaver i fellesskap. Men det kan da virkelig ikke pålegges min sønn å motivere sine medelever til å gjøre noe. Min sønn jobber mye med lekser og ønsker å få gode karakterer, flere av hans kompiser er av samme ulla. Så finnes det barn som prioriterer andre ting fremfor lekser. Jeg skal ikke legge meg opp i hva andre prioriterer, men det skal da virkelig ikke gå ut over de elevene som jobber hardt og gjør det de skal, om ikke mer. Forrige gang det her skjedde, snakket sønnen min med læreren og sa fra hvordan arbeidet foregikk. Så læreren er orientert om hva som skjer, og jeg mener at de