Gå til innhold

Det med barnevakt. Komplisert

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine nærmeste har tidligere misbrukt alkohol og drikker fortsatt av og til, ikke så mye som før. Og jeg vet at denne personen er edru når h*n skal noe eller skal ellers være blant folk osv. For ett par uker siden trengte vi barnevakt, så denne personen var barnevakt for barna mine i ett par timer. Og som sagt, selvfølgelig har denne personen er ansvarsfull og aldri rører noe som helst av alkohol når h*n kommer på besøk til oss enten er det for å være med ungene eller bare for å besøke oss. Og ungene mine har veldig nært forhold til denne personen. Det er god samspill og kjemi mellom dem og ungene føler seg trygge. Det som er greien er at en bekjent av meg har på en eller annen måte kjennskap til denne personen sin tidligere alkoholproblemer og da han fikk vite at denne barnevakten var hos oss alene med ungene, ble han skeptisk. Han kjenner ikke personen, og han kjenner ikke situasjonen i det hele tatt, bare det at barnevakten tidligere alkoholmisbruker. Jeg forklarte til han at denne barnevakten har veldig nært forhold til barna mine (det er jo familie), så han hadde ingen grunn til å være bekymret for barna. Men hvordan hadde det blitt hvis jeg ikke hadde forklart hvordan ting er rundt dette, og den andre parten hadde meldt oss til barnevernet, hva hadde skjedd? Hadde de tatt i fra oss ungene fordi vi lot barna være alene med barnevakten som tidligere var alkolmisbruker? Og hvordan undersøker de slike saker på generelt grunnlag? Er det grunn til undersøkelser hvis vi hadde forklart barnevernet hvordan ting egentlig er? Det virker nemlig som om denne personen ikke stoler på oss når vi sier at det ER trygt å la barna være i lag med h*n. 

Beklger dette ble langt, den andre parten har egentlig ingenting med dette å gjøre, og spesielt når vi har sagt i fra hvordan ting er. Føler egentlig denne personen blander seg unødvendig inn i vår familie pga denne familiemedlemmen. Så sitter her med følelsen av at jeg må forklare meg i hvordan vi velger å håndtere situasjoner! Vi er voksne ansvarsfulle mennsker og vet hvordan ting egentlig er. 

Anonymkode: 78f2e...ab8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan komme med innspill til håndtering av dette?

Skrevet

Inspill på et tenkt problem fører ikke noe godt med seg. Enten får du stå for det du sier og stå for at du føler deg trygg på denne personen som barnevakt, eller så får du slutte å be velkommende passe barna. Jeg diskuterer da ikke med andre hvem som passer mine barn. 

Anonymkode: 84d91...a99

Skrevet

Du kunne jo sagt at vedkommende er tørrlagt, og at dere vet st det har vedvart. Takket for omsorgen for deres barn, og at ting er bra 😊

Om denne utenforstående fremdeles er bekymret, og melder det inn til barnevernet, så får ikke dere forhindret det. Da er det å forklare til barnevernet, at dere vet at vedkommende drakk, dere vet vedkommende sluttet å drikke, og dere stoler på at vedkommende ikke har begynt å drikke igjen, 

Det er kortere barnevakter, det er på dagtid, barna er store....

Anonymkode: 51c85...ae8

Skrevet

Hvordan kan bv undersøke slike saker? De vet jo ikke om vi snakker sant eller ikke

Skrevet

Det er ikke det at jeg har et problem med barnevernet, men hadde vært greit å vite hva vi kunne forvente oss dersom det skulle bli aktuelt. Om det hadde holdt med et møte hvor vi forteller hvordan ting står til eller om de må undersøke hjemme hos den personen som passet barna, eller at de vil ha barnevakten til samtale osv. 

Skrevet

Hi.

Det du forteller om er et ikke problem. 

Du er ihvertfall i god tro. 

Er det slik at alle som har vært narkomane, alkoholikere er uegnet som barnevakt for all fremtid?

Hva synes du  selv? Er personen skikket eller ikke, det må du jo vurdere uansett. Hva med å levere barna til noen som har et alkoproblem men du kjente ikke til?

Og så kommer det an på alder på barn. Skal de kjøre bil? Isåfall, hadde jeg vært superskeptisk!

Er det bleiebarn? Jeg hadde nok vurdert, alt etter barnas alder.

Anonymkode: 269bc...3de

Skrevet

Jeg leverer mine barn til sin far for samvær, far er tidligere rusmisbruker. Dette vet barnevernet om, og de er glad for at barna har fått kontakt med far igjen. 

Jeg tenker det at du har ingenting å bekymre deg for. 

Anonymkode: cd5a4...aff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...