Gå til innhold

Hvorfor er rasisme så skeivt fordelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil påstå at noen svarte aldri opplever rasisme, og andre opplever rasisme i hverdagen. 

Hvordan definerer man rasisme, kan jo ha noe å si.
Hva man opplever som rasisme, kan jo også ha noe å si? 
Kan hvordan men selv oppfører seg, spille inn? 
Spiller det en rolle hvilke miljøer man oppsøker? 

Anonymkode: 542af...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri møtt et menneske med mørk hud som ikke har vært utsatt for rasisme. 

Anonymkode: dd2e8...9ae

Skrevet

Det er klart at hva man definerer som rasisme har noe å si. Jeg har, gjennom jobb, møtt mennesker som mener at alt som ikke går deres vei skyldes rasisme, og det er klart at de vil si at de opplever mye mer rasisme en han som forstår at det å få nei på en søknad, jobb, ikke få rabatt i butikken osv, kan skyldes helt andre ting, og faktisk også er noe som skjer med hvite. Jeg har blitt beskyldt for å være rasist fordi datasystemet på jobben var nede, så jeg ikke kunne sjekke det vedkommende spurte meg om. Fra min side, og de som slet med å få systemet opp igjen sin side, var det nok langt fra det, men vedkommende mente helt klart at dette var et utslag av rasisme. Nå er det jo sånn at det alltid er den som er offeret i en situasjon som skal ha definisjonsmakten, men det kan lønne seg å se på flere sider av en situasjon før man kjøper den ene eller den andre versjonen. 

Anonymkode: f1509...100

Skrevet

Jeg tror det, at når et folkeslag eller en spesiell rase ol har blitt diskriminert over tid så er det lettere å føle seg krenket. Som hvit har vi ikke etnisk sett blitt plaget, så hvis noen sier noe stygt om meg fordi jeg er hvit ville jeg ikke tatt det så ille opp. Hadde hvite derimot blitt sett på som mindreverdig, diskriminert eller slikt over tid, så hadde jeg nok tatt meg mye mer nær av det.

Anonymkode: c0a1b...179

Skrevet

Ble kalt rasist en gang (eller flere ganger uten grunn). En kompis av meg som er innvandrer oppførte seg som en dritt og jeg ble sint på han, på lik linje som jeg hadde blitt sint på mine hvite venner. 

Svare enkelt og greit at drittsekk oppførsel hadde fan ikke noe med hudfarge å gjøre. Er du en dritt mot meg blir jeg sinna. Uansett om du komme fra Halden, Sverige eller Irak. Du er et menneske og mennesker behandler vennene sine bra. Han ble temmelig paff, men har tenkt mye på det etterpå. Hvor lite som skal til før man blir stemplet som rasist. Man kan ikke forsvare seg en gang. Trist. 

Anonymkode: 69b2c...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...