Gå til innhold

Å informere medelever/foreldre om barns diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene barnet mitt har duagnosen adhd, nen gan bruker mye energi på å skjule dette på skolen. Han er urolig (spesielt finmotorisk), men aldrivært utagerende. Klassens»pasifist» som gjør det han for beskjed om. Mangler arbeidsminne, men det går jo bare utover ham. 

Skolen vet jo selvsagt om det, men de andre er ikke informert, da han i verste fall har blitt oppfattet som litt pussig. 

Jeg har hele veie ment, men synes det siste par årene at jeg har sett tydelige trekk på Asperger. Skolen sier han er veldig umoden. Nå i 6.trinn fikk han ny lærer og det første  hun spør om er om han er utredet for det. Ble enig om å melde ppt/bup. 

Det jeg også ser er jo at han sklir litt bort fra gjengen. Han merker ikke det selv, og trives i eget selskap. Men hvis det skulle vise seg at han har Aspergers, bør dette informeres om til medelever/foreldre? De må jo nødvendigvis begynne å merke at noe ikke er helt «normalt»?! 

Anonymkode: 048b8...ddf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortalte alle på foreldremøte om diagnosen til mitt barn og spurte dem om å snakke med barna sine om det også. Opplevde det som positivt og det har gjort skolehverdagen bedre.

Anonymkode: 8456b...c7d

Skrevet

Selvfølgelig bør medelever informeres. Kanskje vente litt fra han eventuelt får diagnosen til det skjer. Greit at han får la det synke inn.

Anonymkode: cfee5...f63

Skrevet

Ja, er jo ikke sikkert han får duagnosen heller, men uansett har han nok så klare trekk. Så uansett er det vel på sin plass å informere om at han sliter med sosiale koder slik at de vet det. 

Anonymkode: 048b8...ddf

Skrevet

Jeg har satt veldig stor pris på når foreldre har informert om enkelte diagnoser. Det gjør at det blir lettere å kunne ta hensyn til barna det gjelder.

Anonymkode: 9d038...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...