Gå til innhold

Utestengt fra lege, trenger hjelp..


LisK

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli litt fortvila nå, og dette blir et lagt innlegg. Kort og godt er jeg utestengt fra legen min "med mindre det er akutt" som jeg fikk beskjed om.

Kort grunnlag; jeg har til sammen vært hos lege 11 ganger til sammen hele året, hvorav 2 med min datter og resten er grunnet begynnende utredning, graviditet som gikk galt og sv.kontroll. Min mann går på AAP grunnet en stygg ulykke i 2015 og dermed skal vi selv betale 2/3 av legeregninger og NAV dekke 1/3 grunnet hans AAP og min utredning. Jeg skulle til legen i slutten av oktober, men fikk tlf TI minutter før jeg hadde timen om at jeg ikke trengte å komme før de utestående regningene var betalt ! (3 stk NAV skulle betale, men ikke har gjort og jeg levde i tro om at var betalt) kun ved akutt-timet kunne jeg komme, da dette var timen jeg hadde bestilt for å bli henvist videre til spesialklinikk, ordentlig utredning og opptrening av forkalkninger i rygg og nakke, slitasje i hele ryggsøylen og nakken, isjias og en gammel brist i ryggen som trenger oppfølging noe han har sagt selv. Dette nevnte jeg på tlf og med legens kommentar i bakgrunnen kjente jeg at all luft gikk ut av meg siden han vet dette med 2/3 + 1/3; "det skulle du tenkt på før regningene gikk til inkasso..." 

Ja jeg legger ut litt vel mye, men jeg er fortvila...

Nå har jeg så vondt i korsryggen, bekkenet og nakken at jeg så vidt klarer å følge opp skolen 1 1/2 dag i uka og min datter på 5 til og fra barnehagen.. I tilleg har jeg hatt magesyke i 1.5 mnd og jordmor får ikke gjort så mye da hun ikke har noe særlig myndighet annet enn innleggelse noe som selvsagt ikke er nødvendig. Jeg er og forferdelig sliten. Sover MYE i forhold til første svangerskap og har hatt lave vitamin- mineral- og av alle ting natriumverdier som krever gjevnlig blodprøver..  i tilleg ligger blodtrykket mitt faretruende lavt sa jordmor sist time og har gjort det siden juli. Jeg måtte bestille ø-hjelp time angående underlivsproblemer for 1 1/2 uke siden, men fastlegen nektet å ta meg inn så kom til en helt ukjent lege og når fastlegen så meg på legekontoret ble han sint og spurte hva jeg gjorde der. Jeg overså han og latet som ingenting, men han kikket rett på meg og spurte igjen. Da snudde jeg meg. Jeg ble forsåvidt henvist videre til sykehus og fikk hjelp. Jeg føler meg litt som en hypokonder på grunn av min fastleges oppførsel, men da jeg snakket med jordmor om det kikket hun på meg og sa ganske tydelig at DET var tull det måtte jeg ikke. Jeg hadde bekkenløsning i første svangerskap, men det var ellers problemfritt :) Det skal sies at jeg kjenner liv så jeg er ikke bekymret i den forstand, men jeg er så innmari dårlig sjøl.. jeg har også blødd noe, men ikke mye. Vet at også det ikke er videre farlig, men jeg liker ikke at det blir så mye og heller ikke jordmor liker det. Jeg var så dårlig her for noen dager siden i 24-tiden at jeg ringte føden. Jeg hadde svettetokter selv om jeg frøs, feber, sterke smerter og var helt i ørska og spyferdig. De ba meg om å ta en varm dusj, legge meg under et varmt teppe å se om jeg ble bedre, ble jeg ikke bedre innen formiddagen "i morra" eller forverret måtte jeg komme. Terskelen for å komme var dessverre høy på natten, men når jeg svarte at jeg skulle da ikke legges inn jeg ville bare ha råd insisterte de..  jeg fikk også beskjed om å ta det opp med lege slik at det ble fulgt med, men der kommer jeg jo ikke inn.. Hva skal jeg gjøre? :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten 1) Betal de tre legeregningene nav skulle betale, og be om etterbetaling av de. Så er problemet løst så du får time igjen der.

2) purr på nav 

jeg forstår jo legekontoret også, som ikke får betalingen sin.

Anonymkode: fd52e...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enten 1) Betal de tre legeregningene nav skulle betale, og be om etterbetaling av de. Så er problemet løst så du får time igjen der.

2) purr på nav 

jeg forstår jo legekontoret også, som ikke får betalingen sin.

Anonymkode: fd52e...70a

Jeg har ikke 3000,- i en smekk som de har kommet på nå da det er lenge siden de skulle vært betalt og jeg som sagt levde i tro om at de var dekket. NAV betaler ikke gjeld var svaret jeg fikk når jeg leverte de i en søknad på nytt sammen med dokumentasjon om at de skulle dekke disse i første omgang. NAV er stort sett fantastiske og gode hjelpere i vanskelige tider, men de er ikke bare bare å ha med å gjøre heller. Dette er regninger fra januar, mars og juni og NAV gir seg ikke.

De restrerende 7 har jeg betalt og gjort opp enten der og da på legekontoret eller ved regningsbetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LisK skrev:

Jeg har ikke 3000,- i en smekk som de har kommet på nå da det er lenge siden de skulle vært betalt og jeg som sagt levde i tro om at de var dekket. NAV betaler ikke gjeld var svaret jeg fikk når jeg leverte de i en søknad på nytt sammen med dokumentasjon om at de skulle dekke disse i første omgang. NAV er stort sett fantastiske og gode hjelpere i vanskelige tider, men de er ikke bare bare å ha med å gjøre heller. Dette er regninger fra januar, mars og juni og NAV gir seg ikke.

De restrerende 7 har jeg betalt og gjort opp enten der og da på legekontoret eller ved regningsbetaling. 

Hvorfor i all verden setter du flere barn til verden når du og mannen din ikke har råd eller helse til det??

Anonymkode: 900e3...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden setter du flere barn til verden når du og mannen din ikke har råd eller helse til det??

Anonymkode: 900e3...c3f

Dette 👍 

-------

Men ja, da må du kontakte kreditoren og be om en nedbetalingsplan feks. Og et møte med nav saksbehandler for en løsning. 

Hvis du har planer om å bære frem barnet så må du bare få til en løsning, og rydde opp, sånn at du har fastlege. Husk at barnet automatisk får din fastlege også i starten , hvis du ikke bytter, så da går det utover en uskyldig 3. part. 

Anonymkode: fd52e...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden setter du flere barn til verden når du og mannen din ikke har råd eller helse til det??

Anonymkode: 900e3...c3f

Hva i all verden har du med det å gjøre og vet om det er problemet? Problemet er ikke penger eller økonomi, men at det er regelverk å støtte seg til som ikke er fulgt. 3000,- har vi å betale det ut med snart, men det er ikke det som er hverken problemstilling eller spørsmålet. :jolie: dessuten vet ikke du om det var planlagt, med eller uten prevensjon eller ikke, men du har forsåvidt ikke noe med det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er først og fremst ikke alt som er planlagt, men etter fire års prøving (jeg har hatt kreft i livmorhalsen og endio) der ulykka kom i desember 2015 som krever oppfølging, opptrening og rehabilitering satte vi alt på vent og brukte prevensjon. Jeg går omskolering og skulle sette inn spiral til høsten, men vi kom aldri så langt. Når jeg ringte sykehuset på ferie i sommer for time til abort var fortvilelsen stor fordi jeg MÅ ha omskoleringa på voksenopplæring så jeg kan bli sykepleier, vi klarte ikke gjennomføre abort og min mann har et oppdrag som starter på nyåret og gir ca 40.000 kr inn per måned fordi han har hatt en god rehabiliteringsprosess. Tidligere har vi hatt 12.000+4000 inn og dette går helt greit, men er forsåvidt glad for all endring 2018 bringer. Skjønner skepsisen og svara veldig godt, men det er kanskje greit å være litt forsiktig når man ikke vet grunnlaget og heller holde seg til spørsmålet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, LisK skrev:

Hva i all verden har du med det å gjøre og vet om det er problemet? Problemet er ikke penger eller økonomi, men at det er regelverk å støtte seg til som ikke er fulgt. 3000,- har vi å betale det ut med snart, men det er ikke det som er hverken problemstilling eller spørsmålet. :jolie: dessuten vet ikke du om det var planlagt, med eller uten prevensjon eller ikke, men du har forsåvidt ikke noe med det heller!

Det er jo nettopp økonomi som er problemet, for over skriver Bl.a du at dere ikke har 3000kr for å cashe ut de regningene -og nå sier du at dere har det snart? Hva spør du om egentlig da? Betal ut regningene, sett kravet til nav selv , få time med saksbehandler og sørg for at det ikke skjer igjen.

...du virker litt passiv og mest opptatt av at ting er alle andres feil og alle andre må fikse det. Sånn funker det ikke. 

Og har man sex så kan man bli gravid, det er en risiko man tar. (At du dropper spiralen er ditt valg, ingen andres feil) Er man i en vanskelig situasjon så lar man heller være å ha sex da. Men nå er du gravid, og da må du få deg litt mer tæl til å ordne opp i rotet en hva du viser i hovedinnlegget...😏

Anonymkode: fd52e...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får en ettersmell på 3000,- vrir de fleste hodene for hvordan det går, selv på ordinær lønning når alt av utgifter elles dekkes selv. Per dags dato har vi ikke det og jeg lurte på om det er noe å gjøre i henhold til lege og legehjelp NÅ. Jeg skriver at jeg er utestengt fra legen grunnet dette, og om at jeg skulle hatt henvisning. 

Hehe, deg om det. Skjønner ikke helt hvordan du leser at alt er alle andres feil, dropper spiralen? Lær deg å les! :sur:

forsåvidt, takk for et meget konstruktivt svar. Har ikke noe interesse av å diskutere med deg da du vet best om lønn, utgifter, sex og familie :kvalm: jeg er 27, ikke 14 som trenger undervisning for å forstå at samleie ofte fører til barn, jeg bare gidder ikke legge ut om alt og føler at jeg ikke trenger det når meninga di er gjort opp fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LisK skrev:

Når man får en ettersmell på 3000,- vrir de fleste hodene for hvordan det går, selv på ordinær lønning når alt av utgifter elles dekkes selv. Per dags dato har vi ikke det og jeg lurte på om det er noe å gjøre i henhold til lege og legehjelp NÅ. Jeg skriver at jeg er utestengt fra legen grunnet dette, og om at jeg skulle hatt henvisning. 

Hehe, deg om det. Skjønner ikke helt hvordan du leser at alt er alle andres feil, dropper spiralen? Lær deg å les! :sur:

forsåvidt, takk for et meget konstruktivt svar. Har ikke noe interesse av å diskutere med deg da du vet best om lønn, utgifter, sex og familie :kvalm: jeg er 27, ikke 14 som trenger undervisning for å forstå at samleie ofte fører til barn, jeg bare gidder ikke legge ut om alt og føler at jeg ikke trenger det når meninga di er gjort opp fra før. 

Akkurat nå oppfører du deg som om du er 14 og ikke 27 

Råd er forsøkt gitt...nav, saksbehandler etc. men velg gjerne å fokuser på andre ting. Ditt valg.

Men lykke til videre , noen andre ordner sikkert opp for deg snart hvis du bare sitter passivt lenge nok.

Anonymkode: fd52e...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skjønner du er fortvilet over at du ikke kommer inn til legen, når du har så mye plager som du beskriver. Hvis du er gravid har du rett til gratis konsultasjon for å følge opp graviditeten og se til at barnet har det bra. Hvis du føler det er noe som ikke er riktig på grunn av graviditeten, bør du kreve å få legetime eller oppfølging hos jordmor på helsestasjon. 

På den andre siden forstår jeg også at legekontoret ikke prioriterer timer til deg, hvis dem ikke får betalt. Du ønsker vel ikke gi bort noe du i utgangspunktet har tenkt å selge, gang på gang, hvis du ikke får betalt? Det er ikke slik at man kan stole på at andre skal ordne opp i økonomien, selv om jeg forstår at du har gjort det når dere har avtale med nav på hvordan det skal fordeles. 

I ditt tilfelle ville jeg nok prøvd å få solgt unna noe for å få betalt de 3.000 kronene. Jeg trodde ikke jeg hadde verdier, men da jeg rota litt i skap og skuffer fant jeg litt av hvert som kunne legges ut. Vipps, så hadde vi 6.000 kr ekstra. 

Jeg er sikker på at du finner en løsning innen rimelig tid, her må du selv ta ansvar for å fikse opp i problemet. Det er forståelig at det er mye penger på samme tid- særlig hvis man ikke er forberedt. 

Helt ærlig hadde jeg bytta fastlege hvis jeg ble møtt på en slik måte, men slike kommentarer! Dem skal forholde seg profesjonelle, selv om man kanskje ikke har gjort alt riktig. Dem har tross alt ett ansvar!


Det løser seg nok skal du se :) 

Anonymkode: 9c7d9...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 0.13, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå oppfører du deg som om du er 14 og ikke 27 

Råd er forsøkt gitt...nav, saksbehandler etc. men velg gjerne å fokuser på andre ting. Ditt valg.

Men lykke til videre , noen andre ordner sikkert opp for deg snart hvis du bare sitter passivt lenge nok.

Anonymkode: fd52e...70a

Ja, jeg har en tendens til å gjøre det når det blir dratt konklusjoner som det virker som i svarene og det samtidig blir ment at sånn er det. Kunne helt klart skrevet litt mindre agressivt selv her. For å svare på en ordentlig måte; igjen jeg droppet ikke spiral, jeg ventet på å få satt den inn etter sommerferien da jeg skal over på høyskole neste år og går studiespesialisering nå for å få realkompetanse og bygge fra 41 poeng til minimum 44. Jeg hadde litt for mye tillit til spesialist som mente det var 10% sjangse for å bli gravid grunnet endio og tidligere kreft som igjen kvalifiserer til prøverør så kondom var trygt i påvente. Jeg tåler ikke all type prevensjon heller har vi funnet ut etter å ha prøvd de fleste utenom p-stav og spiral.

I 98% av tilfeller der man havner i økonomisk knipe eller vanskeligheter som i dette tilfellet er det ens egen feil. Her skulle jeg sjekket bedre, men stolte på at disse tre regningene ble betalt da vi er på oppløpet for å bli selvstendige igjen etter straks 2 år med rehab, opptrening og helvete for å si det rett ut. Vi har hatt så vi har fått det til å gå rundt og alltid hatt det vi har trengt som familie (mat, klær, drivstoff, leker osv), men aldri hatt til overs til "krise" (eller kino, spise ute, tivoli osv) så jeg klager ikke da en del i samme eller værre situasjoner mangler noe av dette. Vi har ikke lån, kredittkort eller videre annen inkasso minus disse. Som regel har vi (jeg) ordnet opp, men to år med krangling med NAV selv om sykehus, spesialister og leger har snakket NAV midt imot og nedlatenhet på "skjerp deg og reis deg fra sofaen" holdning fra NAV til min kjære er tungt når dette har vært holdningen på 90% av møtene og i vedtakene uansett hva som sagt sykehus, spesialister og lege har sagt. Vi satt det meste av planene om søsken på vent og skjøv til side etter ulykka da eneste 100% sikre over mange år økonomisk var å omskolere meg, men innimellom vil ikke "skjebnen" det en selv planlegger. 

Jeg har en del helseplager nå fordi jeg skulle hatt fysioterapeut eller et eller anna alternativ som ikke er tabletter for lenge siden, men dette var ikke hemmende før jeg var rundt måned 4,5-5 da jeg er vandt med å kjenne at jeg lever og har gjort det etter blant annet fall fra hest når jeg var 9 og fikk bristen i ryggen. Jeg har holdt det i sjakk med å holde musklene vedlike med ridning og bakketrening med hest av alle ting, men det er ikke anbefalt i første og siste trimester og jeg tar ingen sjanse i tilfelle jeg skal falle av uansett. 

Jeg blir da ekstra sår når vi har måttet kjempe med systemet i straks to år og har gjennomgått det vi har og gikk dessverre da rett i angrep til deg samtidig som det ikke akkurat var helt rett dette med dropp av spiral osv. Beklager! 

For å legge til det; selv om det kan virke sånn er jeg ikke ute etter medlidenhet, vi er faktisk mer heldige enn mange :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 0.43, Anonym bruker skrev:

Hei!

Jeg skjønner du er fortvilet over at du ikke kommer inn til legen, når du har så mye plager som du beskriver. Hvis du er gravid har du rett til gratis konsultasjon for å følge opp graviditeten og se til at barnet har det bra. Hvis du føler det er noe som ikke er riktig på grunn av graviditeten, bør du kreve å få legetime eller oppfølging hos jordmor på helsestasjon. 

På den andre siden forstår jeg også at legekontoret ikke prioriterer timer til deg, hvis dem ikke får betalt. Du ønsker vel ikke gi bort noe du i utgangspunktet har tenkt å selge, gang på gang, hvis du ikke får betalt? Det er ikke slik at man kan stole på at andre skal ordne opp i økonomien, selv om jeg forstår at du har gjort det når dere har avtale med nav på hvordan det skal fordeles. 

I ditt tilfelle ville jeg nok prøvd å få solgt unna noe for å få betalt de 3.000 kronene. Jeg trodde ikke jeg hadde verdier, men da jeg rota litt i skap og skuffer fant jeg litt av hvert som kunne legges ut. Vipps, så hadde vi 6.000 kr ekstra. 

Jeg er sikker på at du finner en løsning innen rimelig tid, her må du selv ta ansvar for å fikse opp i problemet. Det er forståelig at det er mye penger på samme tid- særlig hvis man ikke er forberedt. 

Helt ærlig hadde jeg bytta fastlege hvis jeg ble møtt på en slik måte, men slike kommentarer! Dem skal forholde seg profesjonelle, selv om man kanskje ikke har gjort alt riktig. Dem har tross alt ett ansvar!


Det løser seg nok skal du se :) 

Anonymkode: 9c7d9...855

Hei. Jeg spurte om det når jeg fikk beskjed om å ikke komme tilbake før disse var gjort opp og ble henvist til jordmor som følger meg opp ca hver 4-6 uke. Den lille har det heldigvis bra, men jordmor vil at lege skal sykmelde meg, ta blodprøver og henvise til fysio noe lege ikke får gjort da han ikke vil ta meg inn til time. 

Jeg sa det samme til den stakkars damen som formidla beskjeden at jeg skjønner de godt og sa jeg kunne ta en avdragsordning på evt. 1000kr første avdrag og 500kr de fire neste, men lege sto i bakgrunnen å sa at alt skulle inn først.

Jeg har allerede lagt ut en del småting for salg og tenker å betale rest som gjenstår når engangsstønaden kommer selv om jeg fulgte rådet ditt og min tante sitt om å bytte lege vil jeg ikke ha gjeld :) 

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, LisK skrev:

Hei. Jeg spurte om det når jeg fikk beskjed om å ikke komme tilbake før disse var gjort opp og ble henvist til jordmor som følger meg opp ca hver 4-6 uke. Den lille har det heldigvis bra, men jordmor vil at lege skal sykmelde meg, ta blodprøver og henvise til fysio noe lege ikke får gjort da han ikke vil ta meg inn til time. 

Jeg sa det samme til den stakkars damen som formidla beskjeden at jeg skjønner de godt og sa jeg kunne ta en avdragsordning på evt. 1000kr første avdrag og 500kr de fire neste, men lege sto i bakgrunnen å sa at alt skulle inn først.

Jeg har allerede lagt ut en del småting for salg og tenker å betale rest som gjenstår når engangsstønaden kommer selv om jeg fulgte rådet ditt og min tante sitt om å bytte lege vil jeg ikke ha gjeld :) 

takk :)

Er du ikke i jobb?

Anonymkode: 4978f...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når NAV skal betale regninger får du vedtak på hvilke regninger som dekkes. Det er viktig å følge med. Vil jo tro at du har fått noen purringer før beløpet var blitt 3000 kr. Snakk med NAV. Hvis de i utgangspunktet skulle dekke 3 legekonsultasjoner kan du vise til vedtaket så betaler de de opprinnelige kravene som avtalt. Når det kommer til renter og gebyrer kan du forhandle med legen og lage en nedbetalingsplan. Kreditor har ikke lov til å kreve mer enn at du har tilstrekkelig til livsopphold og løpende utgifter. Hvis legen ser at du har betalingsvilje og dere inngår en plan og NAV dekker kravene så vil j tro det ordner seg. 

Men.. er ikke svangerskapsoppfølging gratis? 

Jeg ville gått på helsestasjonen og fått bistand fra jormødrene der. Det er gratis -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Atemor skrev:

Når NAV skal betale regninger får du vedtak på hvilke regninger som dekkes. Det er viktig å følge med. Vil jo tro at du har fått noen purringer før beløpet var blitt 3000 kr. Snakk med NAV. Hvis de i utgangspunktet skulle dekke 3 legekonsultasjoner kan du vise til vedtaket så betaler de de opprinnelige kravene som avtalt. Når det kommer til renter og gebyrer kan du forhandle med legen og lage en nedbetalingsplan. Kreditor har ikke lov til å kreve mer enn at du har tilstrekkelig til livsopphold og løpende utgifter. Hvis legen ser at du har betalingsvilje og dere inngår en plan og NAV dekker kravene så vil j tro det ordner seg. 

Men.. er ikke svangerskapsoppfølging gratis? 

Jeg ville gått på helsestasjonen og fått bistand fra jormødrene der. Det er gratis -)

Ja, jeg har alle disse tre på vedtak med regningsnummer. Leverte vedtakene sammen med søknaden om å rette opp i inkassoandel de har skapt der det sto til svar at de var klar over problemet og erkjente svikt, men ikke dekket inkasso. Jeg fikk en purring på den eldste jeg leverte til NAV før det ble sendt videre, noe inkassoselskapet innrømte at var en feil og to på neste som er normalt, men disse kom i sommerferien og vi var bortreist hos familie fra juli til august. Den siste ble sendt til inkasso etter en purring midt i flytting her i hus grunnet rutine når det allerede er utestående forståelig nok. Problemet mitt her er at jeg har forståelse for legekontoret og legen, men samtidig har jeg vært punktlig med tidligere betalinger og har hatt samme lege i snart to år altså siden vi flyttet. Jeg skal ringe de igjen nå da jeg har betalt fire avdrag og det femte den 1. 

Jo, det skal være gratis. Mulig det ikke er det når det må taes blodprøver, ikke vet jeg. Legen fraskrev seg den ordinære oppfølgingen grunnet flere s a tidligere og jordmor fikk vite om problemet med legen forrige gang så hun har satt opp timer med rundt en måneds mellomrom nå, men hun kan ikke ta blodprøver osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LisK said:

Ja, jeg har alle disse tre på vedtak med regningsnummer. Leverte vedtakene sammen med søknaden om å rette opp i inkassoandel de har skapt der det sto til svar at de var klar over problemet og erkjente svikt, men ikke dekket inkasso. Jeg fikk en purring på den eldste jeg leverte til NAV før det ble sendt videre, noe inkassoselskapet innrømte at var en feil og to på neste som er normalt, men disse kom i sommerferien og vi var bortreist hos familie fra juli til august. Den siste ble sendt til inkasso etter en purring midt i flytting her i hus grunnet rutine når det allerede er utestående forståelig nok. Problemet mitt her er at jeg har forståelse for legekontoret og legen, men samtidig har jeg vært punktlig med tidligere betalinger og har hatt samme lege i snart to år altså siden vi flyttet. Jeg skal ringe de igjen nå da jeg har betalt fire avdrag og det femte den 1. 

Jo, det skal være gratis. Mulig det ikke er det når det må taes blodprøver, ikke vet jeg. Legen fraskrev seg den ordinære oppfølgingen grunnet flere s a tidligere og jordmor fikk vite om problemet med legen forrige gang så hun har satt opp timer med rundt en måneds mellomrom nå, men hun kan ikke ta blodprøver osv. 

Uffameg! For en utrolig kjip situasjon å være i. Men vil ikke NAV dekke de opprinnelige kravene - renter og gebyr? Det syns jeg de burde vurdere! Har tidligere jobbet med dette og vet at det er gjort (har også vært med å dekke inkassokrav (svært sjeldent forøvrig) eller fått d slettet da det har en feil som har forårsaket at regningen ikke er dekket som avtalt. Hvis NAV erkjenner svikt ville jeg klaget på avslag om å dekke inkasso. Men d er kanskje en slitsom og krevende prossess å stå i for deg!!😢

Jeg forstår også legen. Men syns dette høreshårreisende ut. Helsestasjonen oh jordmødrene på svangerskapskontrollen i min kommune tar alt i svangerskapsoppfølging. Tar også blodprøver og eventuelle henvisninger. Det er også lege en gang i uken der.  Sjekk dette i din kommune. Du må da få nødvendig helsehjelp når d kommer til svangerskapet til tross for betalingsanmerkninger.

Jeg betaler ingenting for noe av svangerskapsoppfølgingen hos min fastlege.

 

Endret av Atemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er sikkert kjempe spesiell nå, og gammeldags. Jeg er i tyveårene selv, har eget hus og fast jobb. Allikevel blir jeg forundret når alt dette skyldes regninger på 3000kr. 

Altså, hvis man skal stifte eller ha familieforøkelse burde det vel være en forutsetning å kunne ta nettopp sånne uforutsette regninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 5.12.2017 den 16.24, Dame_82 skrev:

Jeg er sikkert kjempe spesiell nå, og gammeldags. Jeg er i tyveårene selv, har eget hus og fast jobb. Allikevel blir jeg forundret når alt dette skyldes regninger på 3000kr. 

Altså, hvis man skal stifte eller ha familieforøkelse burde det vel være en forutsetning å kunne ta nettopp sånne uforutsette regninger?

 

I utgangspunktet hadde vi klart dette også, men ting skjedde i slutten av 2015 som gjorde at hele økonomien falt i grus (ulykke med store skader og gjenoppliving på min mann) og NAV er støtteapparat i en overgang. Når disse ikke fungerer som støtteapparat, men det stikk motsatte blir ting enda mer **** .. rehabiliteringa til min kjære går mot slutten og stabil inntekt er innen rekkevidde (60-80%, så jeg driver med omskolering nå i tillegg), men noen måneder til må en regne med. Jeg bytta lege og forklarte han hvorfor, og vi har nå nedbetalt det vi hadde utestående samtidig som resten blir spart da engangsstønad kom. For å si det også; nei du er ikke gammeldags, dette var planen vår og før ulykka og er det fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så bra det har ordna seg!!! Håper du får god hjelp framover og at ryggen blir bedre med fysio etc. :):) 

Synes du fikk noen unødvendige kommentarer her inne. Ingen her inne har noe med å uttale seg dømmende om deg uten å kjenne din situasjon, og du har ingen forklaringsplikt. 

Masse lykke til med resten av graviditeten og foreldreskapet - jeg er helt sikker på at erfaringene dere har gjort dere med alt dere har stått i de siste årene vil bli en styrke i foreldreskapet deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ordna seg nå :)

Regningene er og betalt. En del av engangsstønad gikk til dette, men vi er i alle fall kvitt nå da.

Fastlege har jeg bytta nå og han var sjokkert. Prøvene mine var ikke akkurat fine, men er bare en måned til termin nå så da er alt på plass :bolledeig:

Jepp, alt betales nå så sendes kvitteringer på det vi ikke skal betale til sosialtjenesten så lenge begge er under utredning og jeg har permisjon. Det styret der er ikke aktuelt en gang til, men saksbehandler er ikke akkurat samarbeidbillig på det vedtakene sier at skal dekkes heller så da må man bare ta det selv og stå han av 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!!! Har en lege lov til å nekte deg? Veldig bra du har byttet lege. Ville faktisk meldt han inn til hva enn han kan rapporteres til. Han nekter deg jo legehjelp? For en syk situasjon :-O Godt det har ordnet seg og lykke til videre ❤️

Anonymkode: fe168...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...