Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #1 Skrevet 17. november 2017 Prøver å legge denne og her igjen på nytt. i håp om å få svar Jeg er veldig lei, så er glad for alle tips, både medisiner og andre ting som har hjulpet dere Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #2 Skrevet 17. november 2017 Rutiner, rutiner, rutiner... Faste måltider, faste leggetider, nok søvn uten å sove for langt utover dagen, holde seg unna triggere, være tidlig ute med smertestillende og legge seg kaldt og mørkt. Hva som er dine triggere må du nesten finne ut av selv, for meg var rødvin en versting så det drikker jeg ikke lenger. Hormoner spiller veldig inn på min migrene, så jeg vet ca når jeg får anfall og tilpasser aktivitetene etter syklusen. Av medisiner har jeg imigran sprøyte, cataflam, naproksen og paracet. Hvilke som tas når kommer an på type anfall og hvor smertefullt det er. Har også kvalmestillende. Anonymkode: ac0fa...e4e
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #3 Skrevet 17. november 2017 Prøv å finne ut hva din trigger er. Jeg fant ut at den var sukker og høyt inntak av karbohydrater. Et lavkarbo-kosthold har gjort at jeg har gått fra 3-7 dager med anfall i uken til 4-8 i måneden.... Anonymkode: 9ec1c...5c5
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #4 Skrevet 17. november 2017 Enig med rutiner. Søvn og mat til faste tider er utrolig viktig for meg. Får som oftest anfall i helga for da kommer jeg litt ut av de faste rutinene. Jeg kan ikke gå uten mat over 3 timer. Anonymkode: ee0f7...320
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #5 Skrevet 17. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Enig med rutiner. Søvn og mat til faste tider er utrolig viktig for meg. Får som oftest anfall i helga for da kommer jeg litt ut av de faste rutinene. Jeg kan ikke gå uten mat over 3 timer. Anonymkode: ee0f7...320 Det har jeg og merket, kan ikke bli veldig sulten, enda værre hvis jeg ikke drikker nok. Det er vel de eneste triggerene jeg funnet ut. Har kronisk migrene Hi Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #6 Skrevet 17. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prøv å finne ut hva din trigger er. Jeg fant ut at den var sukker og høyt inntak av karbohydrater. Et lavkarbo-kosthold har gjort at jeg har gått fra 3-7 dager med anfall i uken til 4-8 i måneden.... Anonymkode: 9ec1c...5c5 Jeg leser meg opp litt på lavkarbo nå, og har tenkt til å teste det ut. Hvor lang tid tok det før du merket bedring av lavkarbo kostholdt? Bruker du noe sukkererstatninger, reagrer du på det? Hi Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #7 Skrevet 17. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rutiner, rutiner, rutiner... Faste måltider, faste leggetider, nok søvn uten å sove for langt utover dagen, holde seg unna triggere, være tidlig ute med smertestillende og legge seg kaldt og mørkt. Hva som er dine triggere må du nesten finne ut av selv, for meg var rødvin en versting så det drikker jeg ikke lenger. Hormoner spiller veldig inn på min migrene, så jeg vet ca når jeg får anfall og tilpasser aktivitetene etter syklusen. Av medisiner har jeg imigran sprøyte, cataflam, naproksen og paracet. Hvilke som tas når kommer an på type anfall og hvor smertefullt det er. Har også kvalmestillende. Anonymkode: ac0fa...e4e Takk for tips Jeg drikker nestn aldri, bruker så mye medisiner at det er like greit å la være uansett. Tar du bare naproksen, eller tar du den sammen med annen medisin? Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #8 Skrevet 17. november 2017 Jeg har også kronisk migrene, og det er veldig slitsomt. Å finne sine triggerpunkter, er viktig, men det er vanskelig å unngå alle triggerpunkter hvis man har mange. En ting som gjorde min migrene mye verre var kunstig søtning. Jeg drakk mye Pepsi Max og cola zero, og det roet seg litt da jeg stoppet med det. En annen trigger er hvitost, og sterk ost. Brie er ren syre i hjernen. Etter å ha prøvd mange medisiner, så har jeg funnet ut at oksygentilførsel er fantastisk. Jeg har fått oksygen av legen min, og det letter veldig når hodepinen begynner. Annet er å ta smertestillende så fort du merker tegn på hodepine. Anonymkode: 27663...c2d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #9 Skrevet 17. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har også kronisk migrene, og det er veldig slitsomt. Å finne sine triggerpunkter, er viktig, men det er vanskelig å unngå alle triggerpunkter hvis man har mange. En ting som gjorde min migrene mye verre var kunstig søtning. Jeg drakk mye Pepsi Max og cola zero, og det roet seg litt da jeg stoppet med det. En annen trigger er hvitost, og sterk ost. Brie er ren syre i hjernen. Etter å ha prøvd mange medisiner, så har jeg funnet ut at oksygentilførsel er fantastisk. Jeg har fått oksygen av legen min, og det letter veldig når hodepinen begynner. Annet er å ta smertestillende så fort du merker tegn på hodepine. Anonymkode: 27663...c2d Oksygntilførsel har jeg aldri hørt om. Hvordan fungerer det? Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #10 Skrevet 17. november 2017 Triggere hos meg er sjokolade. Og hvis jeg spiser/drikker for lite en dag kommer ofte migrenen. Samme med stress og dårlig luft. Får også migrene av kulde/vind/sol. Samt at jeg får det oftere under menstruasjon. Så når jeg er gravid er jeg omtrent fritatt for anfall. Vurderer nesten å få barn nr 4 pga det 😂 Ser du har fått mange tips over her. Anbefaler deg å skrive migrenedagbok. Finn ut hvilke dager du har anfall og hva du har gjort/spist den dagen. Mest sannsynlig finner du et mønster og blir kjent med dine triggere og lærer å unngå de så langt det er mulig. Jeg har brukt mange forskjellige medisiner og de jeg har brukt de siste årene er topimax forebyggende(morgen og kveld) og maxalt ved anfall. Men det er en jungel av medisiner så dette må du nesten bare ta med nevrologen du går til. Da vil han kunne gi deg forskjellige medisiner og så får du prøvd ut. Det tok noen år før jeg landet på disse. Brulte selo zok i mange år og var fornøyd med de men bivirkningene ble for ille etter fire år. Anonymkode: dacfe...f40
Anonym bruker Skrevet 18. november 2017 #11 Skrevet 18. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Oksygntilførsel har jeg aldri hørt om. Hvordan fungerer det? Anonymkode: 4e9ca...e35 Finnes vel ikke mer enn en måte? 😉 Oksygenmaske eller slange. Anonymkode: 27663...c2d
Anonym bruker Skrevet 18. november 2017 #12 Skrevet 18. november 2017 Har hørt om noen som tar piercing inni øret. Google det 👌 Anonymkode: d736a...fbe
Anonym bruker Skrevet 18. november 2017 #13 Skrevet 18. november 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Finnes vel ikke mer enn en måte? 😉 Oksygenmaske eller slange. Anonymkode: 27663...c2d Jeg tenkt mer på hvor ofte du kan bruke det, og hvordan det virker. Er det fastlegen som har foreskrevet det? Er det dyrt, blå resept? Er det brannfarlig? Jeg googlet litt om oksygen ved migrene, og fant ikke så mye om det. Men det første som kom opp, var en familie som ville ha det dekket å bygge eget medisinsk gassanlgg hjemme pga brannfaren. Anonymkode: 4e9ca...e35
Anonym bruker Skrevet 18. november 2017 #14 Skrevet 18. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkt mer på hvor ofte du kan bruke det, og hvordan det virker. Er det fastlegen som har foreskrevet det? Er det dyrt, blå resept? Er det brannfarlig? Jeg googlet litt om oksygen ved migrene, og fant ikke så mye om det. Men det første som kom opp, var en familie som ville ha det dekket å bygge eget medisinsk gassanlgg hjemme pga brannfaren. Anonymkode: 4e9ca...e35 Både ved migrene og Hortons er oksygentilførsel et godt virkemiddel. Jeg bruker det hvis jeg kjenner at hodepinen bygger seg opp. Da lindrer det før anfallet blir verre. 😊 Jeg fikk det foreskrevet av nevrologen min, på sykehuset. De har funnet sammenheng mellom lavt opptak av oksygen, og migrene og andre hodepiner. Så det å tilføre oksygen, åpner opp slik at presset i hodet ikke blir så stort. Anonymkode: 27663...c2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå