Gå til innhold

Barnebidrag/barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren til barnet mitt, 10-åringene, og jeg har gått fra hverandre og jeg skal snart flytte ut av felles bolig. 

Faren tjener en god del mer enn meg og en venninne mener at jeg kan kreve han for barnebidrag. Jeg synes ikke det blir riktig men jeg kommer til å få veldig dårlig økonomi fremover. Tror ikke han har tenkt på dette med bidrag engang. 

Kan jeg si til han at jeg ikke krever barnebidrag dersom barnet har fast bostedsadresse hos meg og at jeg står med hovedomsorgen (han skal da ha samvær på 50/50) for da kan jeg søke om utvidet barnetrygd?

Anonymkode: 84166...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kostnaden ved å ha barn skal deles på begge foreldrene etter inntekt, så tjener han mer enn deg skal han betale mer enn deg. Du kan derfor kreve han for barnebidrag om han tjener betydelig mer enn deg selv om dere har 50/50.

Det vanlige ved 50/50 er jo at man tar en barnetrygd hver, men dere kan helt klart lage akkurat hva slags avtaler dere vil, og synes du det er greit at han slipper bidrag synes han kanskje det er greit at du får den ekstra barnetrygden også.

Men siden han tjener mer enn deg kan dere kanskje lage en avtale på at han betaler litt mer enn deg på noen ting, f.eks at han betaler kontigenten på fritidsaktiviteter e.l.

Anonymkode: 5eb52...3f5

Skrevet

Utvidet barnetrygd er bare 910 kr 

Anonymkode: df102...f78

Skrevet

Du gjør som du vil. Er han raus, så går han med på at du får begge barnetrygdene. 

Anonymkode: 53ed0...919

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...