Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #1 Skrevet 16. november 2017 Småen skal på vennegruppe til en klassen imorgen å skal spise middag der. Problemet er sønnen er veldig kresen! Han spiser ikke noe med kjøttdeig i,ikke kylling,ikke kjøtt og ikke fisk om ikke jeg er der å klarer å lure han til å spise likevel. Han er 6 år foresten. Skal jeg si ifra til foreldre? å eventuelt ta med noe selv? Eller bare la han spise en del før han går så han ikke blir sulten? Han elsker toro grøt som bare skal i microen så den er lett å varme opp eventuelt. Anonymkode: 421bc...4d8
Evablaum Skrevet 16. november 2017 #2 Skrevet 16. november 2017 Han spiser før han reiser, så spiser han det tilbehøret han evt liker hos vennen
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #4 Skrevet 16. november 2017 Nei, du sender ikke med torogrøt. Han får spise før han går, så får han spise det han kan. Anonymkode: d8e07...1d1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #5 Skrevet 16. november 2017 Hjelpes... såsant gutten ikke er underernært og det er viktig å ikke gå glipp av et måltid så sender du ikke noe med ham. Om du sender med ham mat så er du jo med på å opprettholde problemet hans! La ham få stå for dette selv, la ham se at det er normalt å spise all slags mat. Plutselig så kan han begynne å prøve annen mat hos andre. Anonymkode: b822d...82a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #6 Skrevet 16. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hjelpes... såsant gutten ikke er underernært og det er viktig å ikke gå glipp av et måltid så sender du ikke noe med ham. Om du sender med ham mat så er du jo med på å opprettholde problemet hans! La ham få stå for dette selv, la ham se at det er normalt å spise all slags mat. Plutselig så kan han begynne å prøve annen mat hos andre. Anonymkode: b822d...82a Også dumt å la ham spise på forhånd, for da gjør du det samme - du støtter ham i at det er greit å nesten ikke spise noe. Anonymkode: b822d...82a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #7 Skrevet 16. november 2017 Håper du er i dialog med helsepersonell og at gutten får tilskudd. Følge med på alle verdiene hans. Anonymkode: 1b56e...b92
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 Min 6åring er svært kresen hjemme, men spiser ofte på besøk. Jeg satser på at folkeskikken vil føre til større mattoleranse på sikt. Hadde aldri sendt med noe på dagsbesøk. Barnet ditt kan vel evt få ei skive? Anonymkode: 0c35e...670
ma(G)ma med to små :) Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 Jeg hadde ikke sendt med noe, og ikke sørger for at han nettopp hadde spist. Når han sitter sulten sammen med de andre og de spiser, er det godt mulig at han prøver litt 😃 Men jeg hadde sørget for at han ikke var skrubbsulten, og jeg hadde snakket med foreldrene og forklart at han er veldig kresen, og at det ikke er sikkert at han spiser noe, men at de ikke skal stresse med å finne noe annet til ham 😉
Anonym bruker Skrevet 16. november 2017 #10 Skrevet 16. november 2017 Eg stresset litt med det samme.. Veldig kresen gutt. Men fant ut det bare må gå sin gang. vi har prøvd å prate med han om det, mye. Han må alltid smake på det han får, liker han det ikke, er det greit. Er det ok kan han prøve å spise litt vertfall. Sender ikke med han mat. Får heller mat når han kommer hjem om han er sulten. Nå er de stort sett bare noen få timer om gangen på besøk da, så er ikke krise om han ikke spiser noe. Foreldrene der han har vert, har nok vert vant til småkresne unger, så har stort sett vært noe han kan spise. Makaroni, eller ris eller brød til feks om han ikke spiser resten. Men er det planlagt, så pleier de ofte ha noe barnevennlig som stort sett de fleste spiser.. Så la han prøve seg.. Han sulter ikke av å gå en gang uten mat. Kan jo være det er noe han kan spise.. Så får han heller få mat når han kommer hjem.. Anonymkode: da815...02d
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #11 Skrevet 17. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Småen skal på vennegruppe til en klassen imorgen å skal spise middag der. Problemet er sønnen er veldig kresen! Han spiser ikke noe med kjøttdeig i,ikke kylling,ikke kjøtt og ikke fisk om ikke jeg er der å klarer å lure han til å spise likevel. Han er 6 år foresten. Skal jeg si ifra til foreldre? å eventuelt ta med noe selv? Eller bare la han spise en del før han går så han ikke blir sulten? Han elsker toro grøt som bare skal i microen så den er lett å varme opp eventuelt. Anonymkode: 421bc...4d8 Seriøst? Hva spiser han til middag da? Grøt hver dag? Anonymkode: ddb0b...3aa
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #12 Skrevet 17. november 2017 Eeh - nei, du sender ikke med mat fordi han er KRESEN. Du sier heller ikke fra om det - det KAN jo bare forårsake unødvendig stress hos vertskapet. Er det virkelig grunn til å problematisere? Barn er tilpasningsdyktige, kan fort hende han spiser mer enn du tror hos andre.. Anonymkode: 93de6...0da
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #13 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, Fru Banderas skrev: Og dette tillater dere?? Neida vi tvangforer han hver dag til hqn kaster opp.. Eller ikke.. Liker han ikke middagen vi har så kan jeg ikke akkurat tvinge han til å like den. Eneste regelen er at må smake på maten og at hvis han ikke spiser så blir det ikke mat før til kvelds. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #14 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes... såsant gutten ikke er underernært og det er viktig å ikke gå glipp av et måltid så sender du ikke noe med ham. Om du sender med ham mat så er du jo med på å opprettholde problemet hans! La ham få stå for dette selv, la ham se at det er normalt å spise all slags mat. Plutselig så kan han begynne å prøve annen mat hos andre. Anonymkode: b822d...82a Han var på overnatting sist lørdag å han hadde ikke spist middag der for de tilbydde han laks eller kylling,å han liker ingen av delene.Så nei han spiser ikke mer når han ikke er hjemme. Bestemoren hans har også passet han en del å hun sier det samme,han nekter å spise mat han vet han ikke liker. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #15 Skrevet 17. november 2017 Jeg hadde ikke satt pris på situasjonen du hadde satt meg i om du hadde sendt med grøt i alle fall: Ett barn som spiser grøt og alle de andre som sitter og ser på og er misunnelige. Om det er viktig for deg at han ikke hopper over et måltid ville jeg synes det var bedre å bare bli spurt om han kan få en brødskive hvis han ikke liker middagen. Men hadde du nevnt problemstillingen i god tid så hadde jeg spurt hva han liker og lagd noe av det til alle. Anonymkode: 5eda2...093
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #16 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Også dumt å la ham spise på forhånd, for da gjør du det samme - du støtter ham i at det er greit å nesten ikke spise noe. Anonymkode: b822d...82a Vi har før hatt litt problemer med at han utagerer mot andre barn,å det skjer typisk hvis han er sulten så den sjansen vil jeg ikke ta. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Håper du er i dialog med helsepersonell og at gutten får tilskudd. Følge med på alle verdiene hans. Anonymkode: 1b56e...b92 Han har nylig tatt all slags mulige tester å var kun en vitamin han manglet å det følger vi opp. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Min 6åring er svært kresen hjemme, men spiser ofte på besøk. Jeg satser på at folkeskikken vil føre til større mattoleranse på sikt. Hadde aldri sendt med noe på dagsbesøk. Barnet ditt kan vel evt få ei skive? Anonymkode: 0c35e...670 Han er like kresen borte er tilbakemeldingen fra de har hatt han på middag eller overnatting. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #19 Skrevet 17. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Hva spiser han til middag da? Grøt hver dag? Anonymkode: ddb0b...3aa Latterlig svar! Selvsagt gjør vi ikke det! Han spiser fullkornspasta med fiskekake,han er glad i kjøttkaker; fiskegrateng kan han spise om jeg er der å lokker med klistermerket eller noe sånt osv. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #20 Skrevet 17. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han var på overnatting sist lørdag å han hadde ikke spist middag der for de tilbydde han laks eller kylling,å han liker ingen av delene.Så nei han spiser ikke mer når han ikke er hjemme. Bestemoren hans har også passet han en del å hun sier det samme,han nekter å spise mat han vet han ikke liker. Anonymkode: 421bc...4d8 Da får han være sulten. Anonymkode: c9109...919
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #21 Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Latterlig svar! Selvsagt gjør vi ikke det! Han spiser fullkornspasta med fiskekake,han er glad i kjøttkaker; fiskegrateng kan han spise om jeg er der å lokker med klistermerket eller noe sånt osv. Anonymkode: 421bc...4d8 Wow! Har du fortalt at kjøttkaker er kjøttdeig? Lokke med klistremerker for å spise? Anonymkode: c9109...919
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #22 Skrevet 17. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da får han være sulten. Anonymkode: c9109...919 Sulten fører lett til utagering mot andre barn her,så syns ikke det er alternativ når han skal på besøk. Her hjemme får han selvsagt ikke annen mat om han ikke spiser middagen. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #23 Skrevet 17. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Wow! Har du fortalt at kjøttkaker er kjøttdeig? Lokke med klistremerker for å spise? Anonymkode: c9109...919 Nå er er du teit. Er jo kjempe fint at spiser noe som er vanlig kost. Ja det er faktisk veldig grei løsning å lokke med klistermerket,det var helsestasjonen som rådet meg til det å det fungerer noen ganger hvertfall. Har gjort det samme for at han skal sove i sin egen seng også,å har nå en gutt som sover i sin egen seng. Anonymkode: 421bc...4d8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #24 Skrevet 17. november 2017 Bra dere følger opp hos legen. Her hadde det blitt hardt mot hardt. Vil man ikke ha maten må man vente til neste måltid. Utagerer han må du gi han mat før han drar bort til folk. Du hadde ødelagt middagen her hadde du sendt med grøt, klart det hadde blitt protester her om én fikk spise grøt og ikke resten. Her har vi kjøtt/fisk, poteter og grønnsaker, syntes det er rart om ikke dette barnet kan spise noe av det. Det klistremerke greiene er hårreisende i mine øyne, premie for å spise?? Gi han heller et klistremerke om han ikke utagerer på vennebesøk. Anonymkode: 1b56e...b92
Anonym bruker Skrevet 17. november 2017 #25 Skrevet 17. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bra dere følger opp hos legen. Her hadde det blitt hardt mot hardt. Vil man ikke ha maten må man vente til neste måltid. Utagerer han må du gi han mat før han drar bort til folk. Du hadde ødelagt middagen her hadde du sendt med grøt, klart det hadde blitt protester her om én fikk spise grøt og ikke resten. Her har vi kjøtt/fisk, poteter og grønnsaker, syntes det er rart om ikke dette barnet kan spise noe av det. Det klistremerke greiene er hårreisende i mine øyne, premie for å spise?? Gi han heller et klistremerke om han ikke utagerer på vennebesøk. Anonymkode: 1b56e...b92 Skal du få barnet til noe han/hun vil så er det helt vanlig å bruke belønning! Klistermerket ordning er da en grei løsning. Anonymkode: 421bc...4d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå