Gå til innhold

Norsk lærer som sær skriver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. Norsklæreren til datteren min bedriver utstrakt særskriving, gjelder så godt som alle sammensatte ord. Dette er på mellomtrinnet, akkurat i den alderen barna er mottakelige for å lære dette (feil)... 

Finnes det noen som helst god måte å ta opp dette på, eller er jeg helt fjern som tenker tanken?

Anonymkode: c9f80...ce8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg er på sin plass å ta opp med lærer og rektor. 

Anonymkode: 2885a...934

Skrevet

Bare overskriften din viser at det er viktig å lære. 

Anonymkode: 9aed6...427

Skrevet

Vær så snill, ta det opp med den læreren det gjelder. Først. Enten muntlig, ansikt til ansikt, eller skriftlig, i en mail. 

Be læreren, på en ordentlig måte, å skrive sammensatte ord korrekt. Enkelt ig rett fram, vedkommende har jo et stort ansvar for hva barna lærer.

Hilsen lærer med stor antipati for særskriving. 

Anonymkode: e1e85...52f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare overskriften din viser at det er viktig å lære. 

Anonymkode: 9aed6...427

Den var jo ironisk ment ;)

Hi, enig med hun som sier at dette bør tas både med lærer og rektor!

Anonymkode: bdedc...cbb

Skrevet

Uff, det er så mange som skriver feil for tiden, men at en som er NORSKLÆRER gjør det!!!? Er det mulig??

Anonymkode: 5e1a8...532

Skrevet

Enig med deg at det er en kjip ting å ta opp. Det blir jo å påpeke faglige feil hos denne læreren. Men det MÅ tas opp. Jeg synes det er så utrolig trist med lærere generelt som ikke kan skrive korrekt norsk, og det er helt tragisk når norsklærere (som jo har dette som spesialfelt) ikke kan vanlige skriveregler. Jeg er usikker på om det egentlig finnes noen riktig måte å ta det opp på, da jeg tror at vedkommende nok kommer til å ta det ille opp på en eller annen måte. Tror det beste blir å ta det opp på en så hyggelig og rolig/saklig måte som mulig, og la fokuset for samtalen være hensynet til barnas læring. 

Anonymkode: aa7f9...22d

Skrevet

Har det virkelig noe å si om det er en norsk eller utenlandsk lærer? 

Anonymkode: 065ac...d03

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norsklærer som i at denne underviser i norsk.

Anonymkode: fe344...98f

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og her får vi underbygger hvorfor det er så viktig å kunne skrive korrekt og vite hvilke ord som skal skrives sammensatt. 

Overskriften til HI er skrevet slik den er for å illustrere feil bruk av særskriving. Det er ikke snakk om hvorvidt læreren er norsk eller utenlandsk. Det det egentlig skal stå er: «Norsklærer som særskriver». Altså er det snakk om en lærer som underviser i norsk. 

Anonymkode: aa7f9...22d

Skrevet

Utrolig morsomt å lese alle misforståelsene i denne tråden! 😂

Anonymkode: 83bf5...49e

Skrevet

Jeg tror jeg ville skrevet en kort beskjed, noe lignende "Hei, jeg ser at barnet mitt har mye særskrivingsfeil/orddelingsfeil. Ser også at slike feil også går igjen i den skriftlige  informasjonen vi får fra skolen. Fint hvis dere kan ha fokus på det slik at de blir bevisste på å skrive riktig. Mvh...." 

Litt passivt aggressivt kanskje, men forhåpentligvis tilstrekkelig. 

Anonymkode: ea764...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...