Gå til innhold

To tette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forandrer mening fra dag til dag. Har en baby på snart 9 mnd og planen er å starte prøvingen på nr 3 i april. Den ene dagen tenker jeg at akt skal gå så fint. En annen dag er jeg nesten på vei til å bestille innsetting av spiral og legge tanken om et siste barn bak meg. Jeg virrer så frem og tilbake. Eldste er tenåring så har jo sett at hun har vært litt ensom opp gjennom årene. 

Noen med to tette som vil dele litt erfaringer? 

Anonymkode: e2544...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fire barn, de to yngste er ganske tette, men ikke veldig tette. Det er 21 mnd mellom dem.

Det er helt perfekt synes jeg, de har så mye glede av hverandre. Nå er de 10 og snart 9 år gamle og er veldig gode venner.

Det var litt slitsomt i den perioden fra yngste begynte bli litt mer mobil (hun lærte å gå da hun var 10 mnd) og frem til hun begynte snakke. Det var en periode fylt med skrik, krangel og sjalusi. Yngste gikk jo rundt og tok plutselig mye mer plass i familien, tok lekene til storesøster osv, men snakket ikke enda så det gikk ikke an å kommunisere med henne. De var i den perioden veldig sjalu på hverandre, ingen kunne sitte på fanget uten at den andre hylte og også skulle sitte på fanget, de kranglet om lekene, køyp, dyttet og skreik til hverandre.

Heldigvis var yngste ganske tidlig med å snakke, for når hun begynte snakke skjedde det en kjempeforandring i forholdet deres. Plutselig kunne de jo kommunisere, og de begynte leke sammen. Siden har de lekt egentlig, det er uhyre sjelden de er uvenner. De har mange felles interesser, og leker veldig godt sammen.

Aldri angret.

Anonymkode: 0aca3...5f9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn, de to yngste er ganske tette, men ikke veldig tette. Det er 21 mnd mellom dem.

Det er helt perfekt synes jeg, de har så mye glede av hverandre. Nå er de 10 og snart 9 år gamle og er veldig gode venner.

Det var litt slitsomt i den perioden fra yngste begynte bli litt mer mobil (hun lærte å gå da hun var 10 mnd) og frem til hun begynte snakke. Det var en periode fylt med skrik, krangel og sjalusi. Yngste gikk jo rundt og tok plutselig mye mer plass i familien, tok lekene til storesøster osv, men snakket ikke enda så det gikk ikke an å kommunisere med henne. De var i den perioden veldig sjalu på hverandre, ingen kunne sitte på fanget uten at den andre hylte og også skulle sitte på fanget, de kranglet om lekene, køyp, dyttet og skreik til hverandre.

Heldigvis var yngste ganske tidlig med å snakke, for når hun begynte snakke skjedde det en kjempeforandring i forholdet deres. Plutselig kunne de jo kommunisere, og de begynte leke sammen. Siden har de lekt egentlig, det er uhyre sjelden de er uvenner. De har mange felles interesser, og leker veldig godt sammen.

Aldri angret.

Anonymkode: 0aca3...5f9

Så godt å høre. Her er planen 2 år mellom. Det er det tidligst vi får til siden jeg skal ha noen mnd ulønnet perm med minstemann. 

Hvordan gikk det med legging osv? Nå er han i en periode hvor han trenger meg hele kvelden og natta. Hva om jeg hadde hatt en 2-3 åring i tillegg som trengte meg på samme tidspunkt 😂 jeg vet jo at mange sjonglerer dette helt fint. Kan bare ikke se for meg at jeg klarer det samme. Samtidig frykter jeg at tenåringen blir glemt opp i dette. Hun klarer seg jo mye selv men føler jeg har fått veldig liten tid til henne siden baby ble født. Vi har kun hatt en kveld på kino sammen alene på 9 mnd 😯 all ære til deg som klarer fire barn 

H.i

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forandrer mening fra dag til dag. Har en baby på snart 9 mnd og planen er å starte prøvingen på nr 3 i april. Den ene dagen tenker jeg at akt skal gå så fint. En annen dag er jeg nesten på vei til å bestille innsetting av spiral og legge tanken om et siste barn bak meg. Jeg virrer så frem og tilbake. Eldste er tenåring så har jo sett at hun har vært litt ensom opp gjennom årene. 

Noen med to tette som vil dele litt erfaringer? 

Jeg har barn som er 4 år mellom . De er verdens beste venner. 

Jeg og min søster er 1 år mellom, vi snakker ikke sammen. Så jeg tenker at kjemi spiller mest inn. 

Jeg er eldst i en søskenflokk. Spenn på 20 (!) År . De jeg har best kontakt med er søster med er 9 år i mellom . 

Anonymkode: ce0ff...bb2

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn som er 4 år mellom . De er verdens beste venner. 

Jeg og min søster er 1 år mellom, vi snakker ikke sammen. Så jeg tenker at kjemi spiller mest inn. 

Jeg er eldst i en søskenflokk. Spenn på 20 (!) År . De jeg har best kontakt med er søster med er 9 år i mellom . 

Anonymkode: ce0ff...bb2

Nei det er jo ingen garanti for at de vil ha glede av hverandre. Men jeg begynner å dra på årene så vi må nesten kjøre på. Venter jeg 4-5 år kan det være for sent. Her er det jo 13 år mellom nr 1 og 2

H.i

Skrevet

Ei venninne av meg har vokst opp med den aldersforskjellen du skisserer. Det som er tydelig der er at det ikke var lett for eldstemann. Da nr 2 kom, var alt bare kjekt.  Men da nr 3 kom, ble brått hele familiedynanikken endret for å tilpasse seg to små, noe som ikke alltid var så enkelt for tenåringen. 

Da de bare var to, så ble hverdagen tilpasset begges behov mye lettere, enn når det ble to små som krevde foreldrene sine. 

De har et godt forhold som voksne. Men jeg vet at eldstemann omtrent avskydde yngstemann i store deler av tenåra. Det var liksom yngstemann som gjorde at eldstemann mistet foreldrene og familielivet sitt. 

Jeg sier absolutt ikke at du ikke skal gå for nr 3. Jeg har tre selv, og det var først da familien ble komplett.  Men du må være veldig bevisst på at tenåringen ikke føler seg skjøvet ut av familien. Mye mer bevisst enn hva min venninnes foreldre var. (Men foreldre nå til dags er jo mye mer bevisste enn våre foreldre var)

Anonymkode: b4377...989

Skrevet

Jeg har to tette, 13mnd mellom mine. De er 2 og 3 år nå. Det går ganske bra. Ungene går godt sammen og er veldig gode mot hverandre. Selvfølgelig er det dager hvor "alt" går rett vest. Eldste trasser, yngste er sliten og foreldre som er slitne. Andre dager er idyllen tatt ut av ett magasin. Alt er verdt det da jeg ser gleden de har av hverandre. 

Anonymkode: 03a15...90d

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei venninne av meg har vokst opp med den aldersforskjellen du skisserer. Det som er tydelig der er at det ikke var lett for eldstemann. Da nr 2 kom, var alt bare kjekt.  Men da nr 3 kom, ble brått hele familiedynanikken endret for å tilpasse seg to små, noe som ikke alltid var så enkelt for tenåringen. 

Da de bare var to, så ble hverdagen tilpasset begges behov mye lettere, enn når det ble to små som krevde foreldrene sine. 

De har et godt forhold som voksne. Men jeg vet at eldstemann omtrent avskydde yngstemann i store deler av tenåra. Det var liksom yngstemann som gjorde at eldstemann mistet foreldrene og familielivet sitt. 

Jeg sier absolutt ikke at du ikke skal gå for nr 3. Jeg har tre selv, og det var først da familien ble komplett.  Men du må være veldig bevisst på at tenåringen ikke føler seg skjøvet ut av familien. Mye mer bevisst enn hva min venninnes foreldre var. (Men foreldre nå til dags er jo mye mer bevisste enn våre foreldre var)

Anonymkode: b4377...989

Ja du har veldig rett i det du skriver. Er akkurat det jeg og så er veldig redd for. Jeg er redd nr 3 vil velte familielivet. Ser jo hvor mye styr det er nå etter at minsten kom. Kan være det føles ekstra overveldende fordi han sover dårlig for tiden. I tillegg tar han verken flaske eller smokk og aksepterer kun meg om kvelden/natta så ting er litt spesielt nå. Ser for meg at vi får litt mer mor/datter tid når ammingen er over. 

På den andre siden ønsker jeg ikke enda et "enebarn". Nå har jeg muligheten til å gi minsten et søsken i samme alder. Storesøster flytter jo ut når han begynner på skolen 😯 nei dette er vanskelig 

H.i

Skrevet

To tette er supert, men også slitsomt til tider. Har to år mellom mine to første, og de er verdens beste venner, men også verdens verste fiender til tider. Skikkelig hat- elsk forhold, 7 og 9 år gamle nå😅 Begge er jenter og ganske like i nivå og interesser, så de har utrolig stor glede av hverandre, men de har også mange konflikter pga det (konkurranse/ sjalusi - hun får lov men ikke jeg...osv). De første åra gikk over all forventning, lite stress og mas- men nå var storesøster en rolig og fornuftig jente, som hørte etter og forstod beskjeder. Nå har vi tre barn, og jeg kjenner at det er litt deilig med en liten attpåklatt også, å bare ha én liten å forholde seg til om gangen😜

Anonymkode: 01fed...55c

Skrevet

Jeg har tre ganske tette. Mellom nr en og to var det 2 1/2 år mellom nr to og tre 16 mnd. Selv om det definitivt var tøffest med 16 mnd mellom for oss foreldre ser jeg at det var det beste valget. De er veldig knyttet til hverandre og på samme nivå stort sett hele tiden. De krangler lite og leker sammen hele tiden. Godt for oss voksne som får sette seg ned med en kopp kaffe i sofaen, i mens de aktiviserer hverandre. Det kræsjer mer med eldste som er på et annet nivå enn dem. Han blir litt utenfor og det er mer søskenkrangling mellom dem.

Skrevet

Jeg har to tette og et attpåklatt. To tette er veldig gode venner. De deler alt sammen. Selvsagt blir det noen ganger konflikter men alt i alt veldig fornøyd med avgjørelsen. De deler så mye sammen,erfaringer,lek,opplevelser,de gir hverandre støtte. Så er det attpåklatten. Vi tenker ofte at det blir trist å vokse opp sånn uten en bror eller søster som er i samme fase som han selv. Jeg nyter så veldig mye småbarnstiden med tredjemann. 

Anonymkode: 294bb...5e3

Skrevet

jeg har 3 tette under 2 år, aldri angret . 19mnd og 6mnd

Anonymkode: ebc72...c94

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg har 3 tette under 2 år, aldri angret . 19mnd og 6mnd

Anonymkode: ebc72...c94

Du har kanskje et annet svar om noen år 😂 hehe neida barn er en velsignelse, selv tenåringen selv om jeg har mine tvil noen ganger 

H.i

Skrevet

Jeg her to tette gutter, de er så glad i hverandre og selvfølgelig krangler de. Var og er hektisk men absolutt verdt det😊Venter nå nr 3. Så blir 22mnd mellom 1 og 2 og 2,5år mellom 2 og 3😊

Anonymkode: b6d9e...701

Skrevet

Jeg har 4 barn. De tre yngste er det akkurat 2 år mellom, mens eldste er i ungdomsskolealder og en del år eldre enn de andre. Jeg synes ikke det er, eller har vært, så slitsomt jeg. Ungene krangler så busta fyker innimellom, men de er mest venner. De har alltid noen å være sammen med. Tenk, jeg kan gå på do i fred og jeg får drukket VARM kaffe. Det kunne jeg aldri da jeg bare hadde en. Jeg angrer vel heller på at vi ikke fikk en tett i alder også til eldstemann :) 2 år er perfekt :)

Anonymkode: eb26d...8bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...