Gå til innhold

brev fra klasseforstander idag - sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gutt har fått en alvorlig diagnose (det stod ingenting i brevet om hvilken diagnose). 

Alle barn son har forkjølelse eller annen sykdom må holde seg hjemme! For hvis ikke, så har den andre eleven høy risiko, medfører dødsfall!

Vi snakker om 4. klassinger! Er det virkelig slik at mitt barn skal holde seg borte fra skolen og har skolen lovhjemmel til dette?  Noen som vet?

Anonymkode: 1b074...c4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du var empatisk gitt.

Anonymkode: 030eb...afe

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du var empatisk gitt.

Anonymkode: 030eb...afe

Empatisk? Vel, jeg har faktisk opplevd litt av hvert! 

Jeg skjønner ikke at gutten som er overømfindtlig ikke blir omplassert, fremfor at alle foreldre skal være "føre var!. Vet ikke hvor lang inkubasjonstid en forkjølelse har, men tror at det er for sent når den først har brutt ut.

Elsker den gutten, bare så det er sagt, jeg skjønner bare ikke hvordan det lar seg løse!

Skrevet

Sekvfølgelig kan de ikke kreve det. Dør den andre gutten er det helt og holdent hans egen feil. Tenk å være så dum å skaffe seg en sykdom hvor slikt kan være livstruende. Nei han får skylde seg selv, hensyn er drit kjedelig å ta.

Anonymkode: 216ed...31b

Skrevet

Empatisk? Vel, jeg har faktisk opplevd litt av hvert! 

Jeg skjønner ikke at gutten som er overømfindtlig ikke blir omplassert, fremfor at alle foreldre skal være "føre var!. Vet ikke hvor lang inkubasjonstid en forkjølelse har, men tror at det er for sent når den først har brutt ut.

Elsker den gutten, bare så det er sagt, jeg skjønner bare ikke hvordan det lar seg løse!

Det lar seg gjøre ved at man minsker risikoen for han. Selv om man er smittsom før forkjølelse slår ut er det ikke noe i tvil om at det er når den er der for fult med nys og hoste den spres lettest.

Ved at alle holder srg hjemme disse par dagene vil dere også se at sykdommen smitter mindre blant dere også, og dere blir sjeldnere syke enn tidligere.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sekvfølgelig kan de ikke kreve det. Dør den andre gutten er det helt og holdent hans egen feil. Tenk å være så dum å skaffe seg en sykdom hvor slikt kan være livstruende. Nei han får skylde seg selv, hensyn er drit kjedelig å ta.

Mener du at gutten skal sørge for at alle andre er friske? Eller er det opp til skolen å finne alternativ for denne gutten og ikke for alle andre foreldre? Hva om en av foreldrene gjør feil? 

Skrevet

Dette synes jeg lærer/skole håndterer elendig. Av flere grunner:

- foreldre får slike spørsmål slik som du får nå, Hi. Hva med de ungene som stadig er småforkjølet eller er langvarig forkjølet, hvilke rettigheter har de mtp. undervisning?

- hvis man får fravær pga. forkjølelse eller annet som man egentlig kunne gått på skolen med, vil det da bli notert fravær?

- ofte er man mest smittefarlig før man selv vet at man er forkjølet, får influensa eller magesjau - skal barn/foreldre da gå rundt og være redd for at de kan ha "drept" det andre barnet om det så blir dårlig?

- hva om andre i familien er syke, da kan barn dra med seg smitte til klassevennen?

- hvilken opplæring får barna i hygienetiltak?

- kan barna ha nær fysisk kontakt? (klemmer osv.)

- hvilken oppfølging får barn i klassen som ev. må være borte fra skolen lenge eller hyppig fordi de risikerer å smitte det andre barnet?

- er det noe vi kan gjøre for å lette situasjonen for det barnet som er sykt?

- m.m...

Hi, et slikt brev som dere har fått nå synes jeg er så klossete fra lærers side at jeg synes du skal be om at dere får nærmere informasjon for å trygge alle. Foreldre bør informeres om en del av det praktiske som jeg har nevnt over (det er sikkert mer også), kanskje bør også aktuelt helsepersonell inn for å informere foreldre og elever.

Å få en slik beskjed tenker jeg er såpass sjokkartet at jeg tror læreren har skrevet brevet uten å helt tenke på følgene. Det er nok gjort i beste mening, Hi, så jeg ville tatt kontakt med læreren og sagt at du tror brevet ble skrevet før hun/han fikk tenkt seg helt om, rett etter beskjed fra det syke barnets foreldre, men at du anbefaler at dere foreldre blir kalt inn til felles møte hvor også helsepersonell er tilstede. Jeg ville også ha kontaktet det syke barnets foreldre og hørt med dem om de synes det høres ut som en god plan. De har sikkert fått en beskjed nå som gjør at de selv ikke greier å tenke på alt, da tror jeg at det er godt for dem om noen tar litt initiativ og ansvar for en situasjon som sikkert også gjør at de har mange spørsmål og er utrygg på. Da kan du også spørre om det er ok for dem om barnets diagnose blir nevnt av skolen, hvis det er viktig mtp. hvilke tiltak som bør iverksettes og hvilke hensyn som må tas.

Ha en god dose romslighet og medmenneskelighet i måte du/dere andre foreldre takler dette på. Se på brevet som kom i dag som et trolig lite gjennomtenkt tiltak fra en lærer som trolig er litt i sjokk etter beskjeden om barnets sykdom, og se heller hva dere sammen kan gjøre for at fremtiden skal bli så god og trygg for alle tilknyttet klassen.

Spør gjerne også om foreldrene til det syke barnet trenger hjelp til noe. Hvis det barnet må være borte fra skolen i perioder så kan dere kanskje finne måter å inkludere barnet i klassen på, selv på avstand?

Anonymkode: b28a2...dcb

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort om dette gjaldt et barn i min sønns klasse. Han har astma og sikkert rundt femten luftveisinfeksjoner i året, av mindre, og noen ganger større grad. Han hadde i så fall mistet mye opplæring. Så lenge allmenntilstanden hans er ok så sender vi han av gårde. Selv med ekstra sykedager til han hadde ikke vi fått det til å gå opp om han skulle vært hjemme for hver minste lille forkjølelse.

Anonymkode: ac243...35f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det lar seg gjøre ved at man minsker risikoen for han. Selv om man er smittsom før forkjølelse slår ut er det ikke noe i tvil om at det er når den er der for fult med nys og hoste den spres lettest.

Ved at alle holder srg hjemme disse par dagene vil dere også se at sykdommen smitter mindre blant dere også, og dere blir sjeldnere syke enn tidligere.

Her snakker vi ikke bare om forkjølelse! Jeg kommer til å sende mine barn hver dag, som ellers, og så får skolen finne løsning for denne gutten. Jeg kommer til å skrive brev til skolen at jeg ikke aksepterer at mine barn må ut av skolen ved forkjølelser, eller andre ymse sykdommer!

Skrevet

Et annet punkt på den listen jeg skrev over her i det lengre svaret:

- hvordan skal man forholde seg til sykt barn-dager hvis man må holde barnet sitt hjemme selv om det normalt kunne gått på skolen?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg lærer/skole håndterer elendig. Av flere grunner:

- foreldre får slike spørsmål slik som du får nå, Hi. Hva med de ungene som stadig er småforkjølet eller er langvarig forkjølet, hvilke rettigheter har de mtp. undervisning?

- hvis man får fravær pga. forkjølelse eller annet som man egentlig kunne gått på skolen med, vil det da bli notert fravær?

- ofte er man mest smittefarlig før man selv vet at man er forkjølet, får influensa eller magesjau - skal barn/foreldre da gå rundt og være redd for at de kan ha "drept" det andre barnet om det så blir dårlig?

- hva om andre i familien er syke, da kan barn dra med seg smitte til klassevennen?

- hvilken opplæring får barna i hygienetiltak?

- kan barna ha nær fysisk kontakt? (klemmer osv.)

- hvilken oppfølging får barn i klassen som ev. må være borte fra skolen lenge eller hyppig fordi de risikerer å smitte det andre barnet?

- er det noe vi kan gjøre for å lette situasjonen for det barnet som er sykt?

- m.m...

Hi, et slikt brev som dere har fått nå synes jeg er så klossete fra lærers side at jeg synes du skal be om at dere får nærmere informasjon for å trygge alle. Foreldre bør informeres om en del av det praktiske som jeg har nevnt over (det er sikkert mer også), kanskje bør også aktuelt helsepersonell inn for å informere foreldre og elever.

Å få en slik beskjed tenker jeg er såpass sjokkartet at jeg tror læreren har skrevet brevet uten å helt tenke på følgene. Det er nok gjort i beste mening, Hi, så jeg ville tatt kontakt med læreren og sagt at du tror brevet ble skrevet før hun/han fikk tenkt seg helt om, rett etter beskjed fra det syke barnets foreldre, men at du anbefaler at dere foreldre blir kalt inn til felles møte hvor også helsepersonell er tilstede. Jeg ville også ha kontaktet det syke barnets foreldre og hørt med dem om de synes det høres ut som en god plan. De har sikkert fått en beskjed nå som gjør at de selv ikke greier å tenke på alt, da tror jeg at det er godt for dem om noen tar litt initiativ og ansvar for en situasjon som sikkert også gjør at de har mange spørsmål og er utrygg på. Da kan du også spørre om det er ok for dem om barnets diagnose blir nevnt av skolen, hvis det er viktig mtp. hvilke tiltak som bør iverksettes og hvilke hensyn som må tas.

Ha en god dose romslighet og medmenneskelighet i måte du/dere andre foreldre takler dette på. Se på brevet som kom i dag som et trolig lite gjennomtenkt tiltak fra en lærer som trolig er litt i sjokk etter beskjeden om barnets sykdom, og se heller hva dere sammen kan gjøre for at fremtiden skal bli så god og trygg for alle tilknyttet klassen.

Spør gjerne også om foreldrene til det syke barnet trenger hjelp til noe. Hvis det barnet må være borte fra skolen i perioder så kan dere kanskje finne måter å inkludere barnet i klassen på, selv på avstand?

Hei og tusen takk for utfyllende og godt svar.

Vi var selv utstatt for en traumatisk hendelse ifjor og vi har ikke tenkt å spørre denne familien om de trenger hjelp. Ja, det hadde vi gjort, dersom denne oppblåste familien hadde tilbudt oss hjelp ifjor, før dems sønn ble syk. Uavhengig av det, nei, en hel skoleklasse kan vel umulig bli bedt om å holde seg hjemme? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et annet punkt på den listen jeg skrev over her i det lengre svaret:

- hvordan skal man forholde seg til sykt barn-dager hvis man må holde barnet sitt hjemme selv om det normalt kunne gått på skolen?

Nei, i dette tilfellet, så måtte jeg ha latt mine barn komme med diagnoser selv, og så hadde staten fått svi senere. Jeg ønsker ikke å oppdra mine barn på en måte som gjør at de kjenner etter sykdommer i en alder av 9 år!  Jeg sier jo til dem at de kan gå på skolen selv om de er forkjøla!

Skrevet

Hei og tusen takk for utfyllende og godt svar.

Vi var selv utstatt for en traumatisk hendelse ifjor og vi har ikke tenkt å spørre denne familien om de trenger hjelp. Ja, det hadde vi gjort, dersom denne oppblåste familien hadde tilbudt oss hjelp ifjor, før dems sønn ble syk. Uavhengig av det, nei, en hel skoleklasse kan vel umulig bli bedt om å holde seg hjemme?

Vet du, nå høres du rett og slett ufordragelig ut. Så ufordragelig at du egentlig fortjener noen av de mer negative svarene du har fått!

Du skriver her at dere var utsatt for en traumatisk opplevelse i fjor, du sier et sted at dere har opplevd litt av hvert. Da er det dessverre også helt tydelig at du ikke har lært noe av det du har opplevd. Av og til må man oppleve noe selv for å forstå hvor stort behov andre kan ha for hjelp eller hvor mye litt ekstra oppmerksomhet kan bety i en ekstremt vanskelig situasjon.

At du omtaler en familie som trolig står midt i sitt livs største krise som oppblåste - vel, det sier veldig mye om deg, men ingenting om dem.

Hva med å gå foran som et godt eksempel og lære barna dine hvordan man egentlig bør behandle andre?

Skrevet

Nei, i dette tilfellet, så måtte jeg ha latt mine barn komme med diagnoser selv, og så hadde staten fått svi senere. Jeg ønsker ikke å oppdra mine barn på en måte som gjør at de kjenner etter sykdommer i en alder av 9 år!  Jeg sier jo til dem at de kan gå på skolen selv om de er forkjøla!

Og her virker du bare mindre intelligent i tillegg. Du forstår tydeligvis ikke noe av det jeg skrev i det lengre svaret. Så du ikke at det var et punkt som skolen må gjøres oppmerksom på fordi de tydeligvis ikke har tenkt gjennom hva de nå har skrevet i det brevet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og her virker du bare mindre intelligent i tillegg. Du forstår tydeligvis ikke noe av det jeg skrev i det lengre svaret. Så du ikke at det var et punkt som skolen må gjøres oppmerksom på fordi de tydeligvis ikke har tenkt gjennom hva de nå har skrevet i det brevet.

At skolen har glemt noe helt essensielt (etter din oppfatning) gjør ikke meg til mindre intelligent. Dette ble sendt ut som et vedtak! 

Skrevet

At skolen har glemt noe helt essensielt (etter din oppfatning) gjør ikke meg til mindre intelligent. Dette ble sendt ut som et vedtak! 

Svaret ditt på det jeg skrev fremstod som mindre intelligent, ev. veldig umodent.

Jeg har forsøkt å være konstruktiv i hvordan du og andre foreldre kan ta dette opp med skolen, du overser det og henger deg opp i småting som du kun ser ut fra egen navle samtidig som du rakker ned på en familie som nå trolig står i sitt livs krise. Du har i tillegg bestemt deg for at du ikke skal være normalt medmenneskelig overfor ditt barns klassekompis og den guttens foreldre. Spiller ingen rolle om de ikke stilte nok opp for dere, du kan velge å være et bedre menneske for å lære dine barn hvordan man bør oppføre seg når noen i nærheten sliter i kriser.

Skjerp deg! Spiller ingen rolle hvilken form brevet fra skolen hadde, det var helt tydelig sendt ut altfor raskt og før de har rukket å tenke over konsekvensene og hvordan denne situasjonen egentlig skal og må løses. De er også trolig i sjokk, det er en elev de bryr seg om. I tillegg har de tydeligvis ikke erfaring med å håndtere akkurat en slik situasjon. Skolen har gjort noe i beste mening før de fikk tenkt seg om, slike feil kan skje når man får så vanskelige og skremmende beskjeder.

Du, derimot, går i skyttergraven både mot skolen og mot barnets familie. De fleste ville ha modenhet (eller intelligens) til å forstå at dette selvfølgelig bare var et ubetenksomt tiltak fra skolens side, og at det må langt mer informasjon på plass og også finne løsninger som kan fungere for alle tilknyttet skolen, og at skolen også vil forstå dette. Men du er bare ute etter å skyte med kanoner mot både skolen og familien som har fått et alvorlig sykt barn - og uten å vite noe mer, uten å gå i dialog med skolen konkluderer du bare med at du har tenkt å sende barna på skolen selv om de er forkjølet. Det er både uansvarlig, umodent og kunnskapsløst.

Anbefaler deg å sjekke betydningen av medmenneskelighet. Og for all del, tenk deg godt om mtp. hvordan du snakker med skolen om dette. Hvis du argumenterer slik du har gjort i denne tråden vil du fremstille deg selv slik du har gitt meg inntrykk av at du er i denne tråden - det vil ikke komme deg selv til gode, for å si det slik. Vær et bedre menneske og begynn å oppføre deg modent og ansvarlig og begynn å tenke konstruktivt fremfor å lade alle kanoner med løskrutt du har...

Skrevet

Det blir så ofte brukt «er du helt dum eller?» argumentasjon her inne nå for tiden. Kunnskapsløs, uten kompetanse, lav inntelligens, dum, manglende innsikt. Dette blir brukt mot folk en er uenige med. 

Mistenker det stort sett er samme person! (Det er jo alltid noen, men nå er det plagsomt mye)

Slutt med det! Slutt å slenge ut påstander og karakteristikker av folk. Det er så kjedelig. 

Anonymkode: 28645...73e

Skrevet

En klassevenn av sønnen min døde av kreft for et par år siden. Før han døde var det naturligvis lange sykehusopphold, og han var sliten og måtte holde seg mye hjemme. Den tiden han fikk på skolen, om det var en halv dag eller bare en time her og der, var så utrolig viktig! Den skjønne, lille gutten var nærmest utsultet på sosial kontakt med jevnaldrende. Her ble vi også oppfordret til å holde syke barn hjemme. Jeg ga også beskjed til skolen da min sønns søsken fikk lungebetennelse. Sendte gutten på skolen, men ga beskjed om mulig smittefare i hjemmet. Det er ikke vanskeligere enn det. Hvis du sender ditt syke barn, så gi i alle fall beskjed. Dette er sikkert ikke en situasjon som vil vedvare ut ungdomsskolen. 

Anonymkode: 76ed5...392

Skrevet

Hvor lang er perioden dette skal gjelde for? 

Synes det er merkelig av skolen å håndtere dette så uprofesjonelt. Når det er så alvorlig bør de vel innkalle til møte og informere skikkelig og åpent for å unngå rykter og spekulasjoner - og for å gi usikre (og provoserte) foreldre anledning til å stille spørsmål. 

Anonymkode: 4bb24...758

Skrevet

Synes også dette var merkelig måte av skolen å håndtere det på. Tenker heller de kunne ha ett møte, hvor de informerer, og alle foreldrene får stilt spørsmål. Noen barn er jo lett forkjøla nesten hele vinteren, da de for eksempel er atopikere.

Anonymkode: 9167d...9dd

Skrevet

Det er tre grunner til at jeg ikke ville godtatt dette

-mit barn skal ikke miste undervisning når det ikke er nødvendig.

-barnet mitt skal ikke gå alene hjemme hele dagen og vi voksne må på jobb.

- i vil ikke ta ansvaret for at det er et smertefritt miljø og kan ikke garantere for at glipp ikke ville skjedd selv om vi hadde forsøkt.

Jeg kan forstå ønsket, men dette er ingen holdbar løsning.

Anonymkode: 277bc...62d

Skrevet

Hadde et lignende tilfelle på skolen her, men der løste de det på en annen måte.

Der fikk de i klassen beskjed om å si ifra om de var småforkjølet e.l. for da ble eleven med nedsatt immunforsvar holdt hjemme. Det mener jeg blir mer riktig, for alle andre foreldre i klassen kan jo ikke ha fravær fra jobb hver gang ungene er litt småforkjølet, men foreldrene med et alvorlig sykt barn kan ha mye fravær den vinteren.

For det ble mye fravær på det alvorlig syke barnet, for det var jo nesten til enhver tid noen som var forkjølet i klassen...

Anonymkode: 062b4...3f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...