Gå til innhold

Noen som har hatt barn som har vært sene i utvikling...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men som har kommer seg og ikke fått noe spesifikk diagnose. 

Har en gutt som blir 4 år gamel i februar. Er mest forsinket språklig, er dog to språklig. Den siste måneden har det kommet masse språk, men klarer fortsatt ikke å føre en samtale med ham. Håper ting går seg til da han er i stadig utvikling, men bekymrer meg også mye for at det kan ligge noe bak😏

Anonymkode: fcb8f...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier barnehagen da? Du sier det er mest språk, hvilke andre områder er han forsinket på og hvilke påvirker det han i dagliglivet? Har han noen områder der han har adekvat utvikling eller ligger foran?  Mye som spiller inn her.

Anonymkode: 89c32...3d5

Skrevet

Hvordan er det med utvikling med å gå ? Jeg har en av hver. Nr 1 begynte å rulle ved 4mnd , krabbet ved 6mnd og gikk da hun var 9mnd. Nr 2 rullet ikke før 6mnd , krabbet egentlig aldri, mer ålte seg frem. Gikk ikke før 16mnd. Nr 2 derimot snakket klokkeklart.

Ofte sagt at de som er flinke i språk er ikke like god i fysisk bevegelse.

Anonymkode: 762d3...551

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det med utvikling med å gå ? Jeg har en av hver. Nr 1 begynte å rulle ved 4mnd , krabbet ved 6mnd og gikk da hun var 9mnd. Nr 2 rullet ikke før 6mnd , krabbet egentlig aldri, mer ålte seg frem. Gikk ikke før 16mnd. Nr 2 derimot snakket klokkeklart.

Ofte sagt at de som er flinke i språk er ikke like god i fysisk bevegelse.

Anonymkode: 762d3...551

Har aldri hørt det siste du sier, er der noe forskning bak påstanden? Har to barn som helt klart har vært foran språkmessig, men som også har veldig god motorikk. 

Anonymkode: 58495...803

Skrevet

Hva gjør barnehagen da? 

Min er snart 3.5 og er ganske forsinket i språkutviklingen. Vi har allerede hatt lavterskeltilbud inne i nesten ett år, og fikk innvilget logoped to dager i uken fra nå i august. Vi har fått beskjed om at han har generelle språkvansker, i tillegg hørte han dårlig da han var mindre. 

Det høres nesten ut som om dere ikke har fått den hjelpen dere trenger til barnet deres. Jeg ville hørt med barnehagen hva de tenker kan være aktuelle tiltak. 

Anonymkode: 93ca2...581

Skrevet

Barnehagen foreslår vel PPT når han er 4 år og ikke kan føre en samtale?

Anonymkode: 48765...c67

Skrevet

Jeg kjenner til to tospråklige som ikke har snakket særlig. Ene valgte å ikke snakke før han var fem år, da snakket han fulle setninger og hadde stort ordforråd (større enn mange jevnaldrende) på begge språk. Han husker selv at han ikke så noen grunn til å snakke før han kunne si akkurat det han ville, det han måtte ha ble jo forstått uansett av de nærmeste. Han er nok over snittet intelligent og helt normal motorisk. Voksen i dag.

Andre har noen mindre problemer, men fungerer tilnærmet normalt og har i dag stort ordforråd og god i språk. Også denne visstnok over snittet intelligent. Er 10-11 år nå, har trengt en del ekstra oppfølging i barnehage og første år på skolen, men fungerer fint uten nå.

Anonymkode: f7363...a0f

Skrevet

Min hadde sen språkutvikling og språkforståelse. Viste seg at han hadde veldig dårlig syn. Han fikk hjelp siste år i barnehagen for å bli klar til skolestart og nå er han en av de sterkeste i klassen. 

Har du sjekket syn? Hvis ikke anbefales det. Hvis det er henvisning til ppt så bør det bli tatt syns og hørselstest. 

Anonymkode: d50f9...455

Skrevet

Min har sen språkutvikling og problemer med uttalelsen og ekstremt høyt aktivitetsnivå men kan føre en samtale med han. Han har akkurat fått pedagog noen timer i uken og vi får kurs gjennom Ppt om hvordan lære han best mulig. Tibir heter det:)han er litt over 4år.

Anonymkode: 6f465...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...