Gå til innhold

Hvor lenge varer omganssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg bli urolig?

Hun er 8 år. Det har vart fra torsdag forrige uke, oppkast av og på fra torsdag kveld til lørdag morgen. Så opphold på to døgn med noe brekninger og magekramper, men med litt mat og drikke som har gått inn jevnt over de to dagene. Men så var det påan igjen i morges og oppkast et par ganger i dag også, senest nå for en time siden. 

Kan ikke huske at vi har hatt så langvarig omgangssyke i hus før. Vanligvis 1 døgn med oppkast, maks 2.

Anonymkode: 3ff30...cc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det varierer, men synes også det er lenge hvis hun nå går på sitt sjette døgn med oppkast.

Kan det være matforgiftning hun har fått? I så fall kan det vare en stund og det kan også være nødvendig med behandling.

Hvordan er allmennformen hennes?

Anonymkode: f4496...b7f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror det varierer, men synes også det er lenge hvis hun nå går på sitt sjette døgn med oppkast.

Kan det være matforgiftning hun har fått? I så fall kan det vare en stund og det kan også være nødvendig med behandling.

Hvordan er allmennformen hennes?

Anonymkode: f4496...b7f

Kan ikke komme på noe hun har spist som kunne gitt henne matforgiftning...

Hun var veldig slapp torsdag og fredag, men både lørdag og søndag har hun lekt rolig innelek og frisknet litt til. I dag er hun litt mer sliten igjen, spesielt i tiden etter oppkast/brekninger. 

Skrevet

1 uke er dessverre vanlig ❤

Anonymkode: 76165...8a7

Skrevet

1 uke er ikke unormalt.  Men du må jo vurdere allmenntilstanden for å se om hun trenger legetilsyn pga væskemangel. 

Anonymkode: 53610...8bf

Skrevet

1 uke med oppkast er lenge. Kaster hun opp mat eller kun drikke evt magesyre?

Anonymkode: 4af66...577

Skrevet

Her har vi oppkast ett døgn og diaré det påfølgende døgnet (som oftest). Aldri vært syk en hel uke.

Anonymkode: ce493...2f9

Skrevet

Som regel varer det et døgn, max to.

Men har opplevd på mine 16 år som mamma (har fire barn) at en omgangssyke kan vare en uke. Har vel skjedd med to av barna her en gang.

Sist i fjor, da var det 13-åringen som var syk en uke, akkurat som du beskriver kom det tilbake når vi trodde det var over. Jeg kontaktet læreren fordi det ble jo litt skolefravær av dette, og da sa læreren at det var flere i klassen som var syke, en dag hadde to tredjedeler av klassen vært hjemme, og det var langvarig for flere. Så det skjer tydeligvis av og til, men vanlig er det jo ikke.

Anonymkode: e7260...409

Skrevet

Sist jeg hørte om så langvarig omgangssyke endte det med akutt nyresvikt og transplantasjon på barnet det gjaldt. Jeg mener ikke at det er tilfelle hos dere og så lenge du følger med på almenntilstanden (som jo er den viktigste indikatoren vi har) så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg enda. Drikker barnet nok? 

Anonymkode: 9c3f4...95b

Skrevet

Har ikke fått vært her inne før nå. Takk for svar!

Tok henne til lege i dag, da var hun heldigvis litt bedre og har både spist litt og drukket i dag. Legen var ikke urolig i det hele tatt og et øyeblikk følte jeg meg litt hysterisk som tok henne med. Men så kastet hun opp nå i kveld igjen :( Men nå er jeg i hvert fall ikke så urolig som jeg var i natt. Tar tydeligvis tid dette her, men følger godt med på formen hennes.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...