Gå til innhold

Dere som har foreldre som er alkoholikere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jeg. Og har derfor aldri prøvd narkotika, og aldri drukket mye alkohol. Jeg drikker heller aldri alkohol for å døyve sorger. For er livredd for å bli alkoholiker jeg og. Begge mine foreldre var alkoholikere, og foreldrene deres igjen var og alkoholikere.

Ser og at de vennene jeg har som vokste opp med alkoholikere, fikk selv rusproblemer.

Anonymkode: 2c189...f9c

Skrevet

Aldri vært en bekymring, og er det heller ikke etter å ha lest den statistikken. Jeg har kuttet kontakten med mine alkoholiserte foreldre, og har kommet ut av en vanskelig barndom med gode forbilder for hvordan man IKKE skal gjøre det. Sliter litt psykisk, blant annet med eget selvbilde og relasjoner til andre, men er veldig bevisst på dette og sørger for en helt annerledes oppvekst for datteren min enn den jeg fikk. Jeg har et flott liv, og ser hvor mye alkohol kan ødelegge både for en selv og dem rundt. 

Jeg drikker et par ganger i året når jeg har barnevakt. Da tar jeg den ofte helt ut (er med andre ord ikke anti-alkohol), men de gangene jeg drikker er jeg bevisst på formålet, som alltid skal være å ha det gøy sammen med andre. Drikker aldri alene og aldri for å drukne sorger eller fordi jeg er litt sliten etter en lang dag. 

Anonymkode: 91274...0c0

Skrevet

Ingen andre enn min far i vår familie og slekt har vært alkoholikere. Pappa er heldigvis tørrlagt i dag. Jeg er selv ikke bekymret for meg selv. Alkohol klarer jeg bare i små mengder.

Anonymkode: 04425...db9

Skrevet

Ingen i familien har alkoholproblemer, men ser at folk har en tendes til å bli avhengig/hekta på ting/folk/greier. Derfor drikker jeg lite og sjelden. Har selv en tendens til å bli "hekta", så ser min egen begrensning. 

Anonymkode: 6a877...e23

Skrevet

Farmor var alkoholiker, pappa har anoreksia og drikker for mye i perioder, broren min sliter med spilleavhengighet og jeg overspiser.

Jeg ser helt klart en sårbarhet ja, at det er en svakhet der, og de sier jo det er arvelig svakhet dette med hvor lett man blir avhengig av ting.

Anonymkode: 863e9...ffe

Skrevet

Den statistikken må ikke leses som om at det er 71% sjanse for å bli alkoholiker hvis ens foreldre er det....men at gener forklarer mye av avhengighet.

Og at avhengighet kan slå ut forskjellig som hun over meg beskriver.

Anonymkode: 2feda...92c

Skrevet

Er en lang linje med alkoholikere i slekta. Jeg drikker så og si aldri. Har heller aldri prøvd noen form for narkotika. Både fordi jeg er i mot det, men også fordi jeg kjenner til den genetiske ( og tillærte ) svakhenten mtp. avhengighet. 

Anonymkode: 112fe...647

Skrevet

Har ingen i nærfamilien med alkoholisme, men jeg er likevel sårbar for avhengighet. Det genet stammer fra farsiden. Min far blir også lett avhengig og ganske mange fra hans side av slekten. Min teori er at vi har adhd hele gjengen. Kun jeg som er diagnostisert, men hadde min 75 år gamle far og hans foreldre/søsken vokst opp i vår tid hadde de nok fått diagnosen de også ;) De fleste, men ikke alle, har fått utløp for avhengigheten sin på andre litt mer sunnere måter. Personlig merker jeg at ting som alkohol, sex, tobakk, kaffe, shopping o.l. er litt "skumle". Kombinert med en svak viljestyrke er det enda verre. Jeg overdrev det meste i min ungdom, og til tider enda, men jeg vet at jeg må være forsiktig. Det kan fort skli ut. 

Anonymkode: 9a764...8e1

Skrevet

Min far var periodedranker. Jeg har ingen problem med alkohol. Mat derimot....

Anonymkode: eb8cb...5f3

Skrevet

Min avhengighet ligger i mat. Det er verre med min søster, hun er narkoman.

Anonymkode: 24841...0df

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den statistikken må ikke leses som om at det er 71% sjanse for å bli alkoholiker hvis ens foreldre er det....men at gener forklarer mye av avhengighet.

Og at avhengighet kan slå ut forskjellig som hun over meg beskriver.

Anonymkode: 2feda...92c

Første avsnitt er riktig, ikke andre.

Det finnes ikke en generell genetisk risikofaktor for avhengighet, det er svært ulik genetisk disponerthet for ulike typer stoffer og ting. 

Anonymkode: 9f526...ea8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er en lang linje med alkoholikere i slekta. Jeg drikker så og si aldri. Har heller aldri prøvd noen form for narkotika. Både fordi jeg er i mot det, men også fordi jeg kjenner til den genetiske ( og tillærte ) svakhenten mtp. avhengighet. 

Anonymkode: 112fe...647

Har ingen alkoholikere i slekta, men en del psykisk sykdom, så jeg besluttet tidlig selv å holde meg unna narkotika. Hadde som ung faktisk en kjæreste en kort stund som brukte piller, kokain og amfetamin, men jeg sto stødig og fast ved mitt valg. Er glad for det i dag.

Anonymkode: 9f526...ea8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...