Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Jeg ringte inn en bekymringsmelding på min egen bror og svigerinne til barnevernet, i fult navn. Det kom i tillegg en bekymringsmelding fra helsestasjonen rundt samme tid. Det er snakk om «gammeldags opdragerstil», for å skje det inn. Ble i dag kalt inn til politiavhør. Forklarte meg i 4 timer. Så lenge barnevernet har valgt å anmelde det, mener de at det er så alvorlig at de vil kreve omsorgsoverdragelse? De har jo ikke skuttplassert barna. Jeg fikk ikke liv til å vite hva som kom til å skje. Jeg har god dialog med broren min, til tross for at jeg meldte (han skjønner hvorfor), men de vet heller ikke hva som skjer. Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ringte inn en bekymringsmelding på min egen bror og svigerinne til barnevernet, i fult navn. Det kom i tillegg en bekymringsmelding fra helsestasjonen rundt samme tid. Det er snakk om «gammeldags opdragerstil», for å skje det inn. Ble i dag kalt inn til politiavhør. Forklarte meg i 4 timer. Så lenge barnevernet har valgt å anmelde det, mener de at det er så alvorlig at de vil kreve omsorgsoverdragelse? De har jo ikke skuttplassert barna. Jeg fikk ikke liv til å vite hva som kom til å skje. Jeg har god dialog med broren min, til tross for at jeg meldte (han skjønner hvorfor), men de vet heller ikke hva som skjer. Anonymkode: 784dd...b67 De vil alltid prøve flere forskjellige hjelpetiltak først.Hvis det likevel ikke blir en bedre situasjon for barna så er omsorgsoverdragelse siste utvei. Anonymkode: adaea...800
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Har de utøvd vold da? For det er jo ulovlig. Anonymkode: 79c82...87f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Så lenge de ikke har utøvd vold blir det ingen akuttplassering Anonymkode: 2183b...182
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Om barnevernet har anmeldt det regner jeg med det er snakk om vold? Terskelen for overtagelse ved vold er selvfølgelig lavere enn om det er snakk om mer uskyldige ting foreldrene trenger veiledning og hjelp med. Anonymkode: d776f...0f0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Du må jo skrive mer konkret hva det er snakk om. Men, sikkert likegreit å redde barnet nå Anonymkode: f7c42...145
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Med»gammeldags oppdragerstil», mente jeg å bli dratt i ørene, trussel om bli slått hvis de ikke hører etter. Det er også problemer med å finne gode måter å reagere på når barna krangler, pluss delt et bilde av en krenkende situasjon (ikke vold/misbruk) på sosiale medier. Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Faren våres slo oss på rumpen som en del av ,å det var noen som sendte bekymringsmelding til barnevernet om dette.Det var likevel ikke snakk om å ta barna ut av hjemmet,foreldrene våres fikk veiledning om hvordan de burde håndtere oss på en bedre måten når vi gjorde noe galt.Vi ble aldri tatt ut av hjemmet. Anonymkode: adaea...800
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Barnevernet har blitt oppfordret til å anmelde voldssaker lang oftere enn tidligere, noe de sikkert har gjort i denne saken. Om det er basert på hva du, helsestasjon eller barna selv har sagt i samtaler vet man ikke. Kanskje har barna fortalt om mer vold enn hva andre rundt vet? En omsorgsovertakelse er alvorlig og hjelpetiltak skal prøves først - med mindre det er akutt fare for liv og helse. Du skal ha et stort klapp på skulderen på vegne av barna, kanskje kan hele familien få hjelp fremover. :-) Anonymkode: 358a8...9c2
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Grunnen til at jeg blir bekymret, er fordi det er politianmeldt. Min tankeverden jo at de trengte hjelp med å håndtere problemene på en annen måte. Jeg troe ikke fosterhjem er beste løsningen. Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet har blitt oppfordret til å anmelde voldssaker lang oftere enn tidligere, noe de sikkert har gjort i denne saken. Om det er basert på hva du, helsestasjon eller barna selv har sagt i samtaler vet man ikke. Kanskje har barna fortalt om mer vold enn hva andre rundt vet? En omsorgsovertakelse er alvorlig og hjelpetiltak skal prøves først - med mindre det er akutt fare for liv og helse. Du skal ha et stort klapp på skulderen på vegne av barna, kanskje kan hele familien få hjelp fremover. :-) Anonymkode: 358a8...9c2 Håper det! Var bare redd for at anmeldelse automatisk betydde omsorgsovertakelse. Det var en vanskelig ting å gjøre, men det måtte gjøres. Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg ringte inn en bekymringsmelding på min egen bror og svigerinne til barnevernet, i fult navn. Det kom i tillegg en bekymringsmelding fra helsestasjonen rundt samme tid. Det er snakk om «gammeldags opdragerstil», for å skje det inn. Ble i dag kalt inn til politiavhør. Forklarte meg i 4 timer. Så lenge barnevernet har valgt å anmelde det, mener de at det er så alvorlig at de vil kreve omsorgsoverdragelse? De har jo ikke skuttplassert barna. Jeg fikk ikke liv til å vite hva som kom til å skje. Jeg har god dialog med broren min, til tross for at jeg meldte (han skjønner hvorfor), men de vet heller ikke hva som skjer. Anonymkode: 784dd...b67 Kjenner til en liknende sak, uten at jeg vet noe omfanget av vold. Der fikk far noen års fengsel, barnet var i fosterhjem et års tid og kom så tilbake til moren. Anonymkode: 9e265...430
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kjenner til en liknende sak, uten at jeg vet noe omfanget av vold. Der fikk far noen års fengsel, barnet var i fosterhjem et års tid og kom så tilbake til moren. Anonymkode: 9e265...430 Vet ikke noe om omfanget av vold skulle det stå. Men regner med at det var alvorlig når straffen ble flere års fengsel. Anonymkode: 9e265...430
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke noe om omfanget av vold skulle det stå. Men regner med at det var alvorlig når straffen ble flere års fengsel. Anonymkode: 9e265...430 Nei, det kan jeg ikke forestille meg at sksl skje. Det er jo uheldig og ikke bra det som har skjedd, men føler ikke at det er så graverende 🙄 Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Med»gammeldags oppdragerstil», mente jeg å bli dratt i ørene, trussel om bli slått hvis de ikke hører etter. Det er også problemer med å finne gode måter å reagere på når barna krangler, pluss delt et bilde av en krenkende situasjon (ikke vold/misbruk) på sosiale medier. Anonymkode: 784dd...b67 Her risikerer de både fengselsstraff og omsorgsovertakelse. Trussel om vold er veldig alvorlig. Da er det nesten bedre å bli slått og så ferdig med det fremfor usikkerheten man sitter igjen med hva gjelder trusler. Alt avhenger vel av hva barna sier i avhør (hvor traumatisert de er) og om foreldrene viser tegn til anger og ønske om å forbedre seg. Anonymkode: d1a59...51f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til at jeg blir bekymret, er fordi det er politianmeldt. Min tankeverden jo at de trengte hjelp med å håndtere problemene på en annen måte. Jeg troe ikke fosterhjem er beste løsningen. Anonymkode: 784dd...b67 Da ringer du ikke barnevernet. Du vet jo hvordan barnevernet i Norge er... Anonymkode: dd300...8c6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da ringer du ikke barnevernet. Du vet jo hvordan barnevernet i Norge er... Anonymkode: dd300...8c6 Og der kom du ja.. Barnevernet stjeler unger bare på gøy ikke sant? 🤦🏻♀️ Anonymkode: f9331...dcf
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her risikerer de både fengselsstraff og omsorgsovertakelse. Trussel om vold er veldig alvorlig. Da er det nesten bedre å bli slått og så ferdig med det fremfor usikkerheten man sitter igjen med hva gjelder trusler. Alt avhenger vel av hva barna sier i avhør (hvor traumatisert de er) og om foreldrene viser tegn til anger og ønske om å forbedre seg. Anonymkode: d1a59...51f Trusler om vold tas sjelden alvorlig hos politiet, det regnes ikke som så alvorlig som vold. Men selv om jeg mener at trusler om vold ikke er noe for politiet, så vil jeg mene at det er noe for barnevernet, Anonymkode: 9e265...430
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kan jeg ikke forestille meg at sksl skje. Det er jo uheldig og ikke bra det som har skjedd, men føler ikke at det er så graverende 🙄 Anonymkode: 784dd...b67 Vil du forresten forklare nærmere hva du legger i krenkende bilde? Anonymkode: 9e265...430
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #20 Skrevet 13. november 2017 Det er ingen automatikk i at det du beskriver vil føre til noen omsorgsovertakelse. Om det ikke ble vurdert nødvendig i det akutte, vil det nok bare vurderes som aktuelt dersom foreldrene ikke viser seg i stand til å endre praksisen sin. Men straffbart er det jo, og det kan godt tenkes at foreldrene vil bli tiltalt for vold. Anonymkode: c364c...f85
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #21 Skrevet 13. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da ringer du ikke barnevernet. Du vet jo hvordan barnevernet i Norge er... Anonymkode: dd300...8c6 Selvfølgelig gjør jeg det! Jeg angrer ikke på at jeg koblet inn barnevernet, det var helt nødvendig. Jeg alene var ikke i stand til å endre det som skjedde i hjemmet. Hvordan foreslår du at jeg burde hjulpet barna? Det er tross alt de jeg gjorde det for, ikke de voksne, men det betyr ikke at jeg tror at omsorgsovertakelse nødvendigvis er beste løsning, og jeg aner ikke om det kommer til å skje heller. Hi Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #22 Skrevet 13. november 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trusler om vold tas sjelden alvorlig hos politiet, det regnes ikke som så alvorlig som vold. Men selv om jeg mener at trusler om vold ikke er noe for politiet, så vil jeg mene at det er noe for barnevernet, Anonymkode: 9e265...430 Det varierer nok fra kommune til kommune. Hos oss tar vi spesielt trusler rettet mot barn veldig alvorlig. Anonymkode: d1a59...51f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #23 Skrevet 13. november 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil du forresten forklare nærmere hva du legger i krenkende bilde? Anonymkode: 9e265...430 Bildet av barnet som har gjort noe galt, og må posere gråtende ved siden av det den har gjort. Jeg endrer hendelsen, men på likhet med at barnet har knust ei rute, måtte barnet stå ved suden av den knuste ruta mens det gråt. Det bildet ble så delt, mens «alle» lo av handlingen til barnet. Her mener jeg krenkende, fordi barnet måtte posere foran ugjerningen og at barnets rett til privatliv blir grovt tråkket over og latterliggjort på en slik måte at det vil være flaut for barnet senere. Hi Anonymkode: 784dd...b67
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #24 Skrevet 13. november 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bildet av barnet som har gjort noe galt, og må posere gråtende ved siden av det den har gjort. Jeg endrer hendelsen, men på likhet med at barnet har knust ei rute, måtte barnet stå ved suden av den knuste ruta mens det gråt. Det bildet ble så delt, mens «alle» lo av handlingen til barnet. Her mener jeg krenkende, fordi barnet måtte posere foran ugjerningen og at barnets rett til privatliv blir grovt tråkket over og latterliggjort på en slik måte at det vil være flaut for barnet senere. Hi Anonymkode: 784dd...b67 Ok, helt enig i at det er alvorlig krenkende. Anonymkode: 9e265...430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå