Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Datteren min på ni har to venninner. Sammen to og to går det helt fint, de tre sammen er atomkrig.. I dag har hun med seg en av dem hjem, og datteren min har sagt til den tredje at hun ikke orker så mye krangling og at det passer bedre om de leker sammen en annen dag. Jeg har gitt beskjed om at hun må inkludere alle, og hun ringte tilbake og sa at det var ok at hun kom. Hun har ikke kommet enda, noe som jo er forståelig. Jeg mener det ikke er ok å si nei til en tredje venninne, og at man heller må jobbe med å være tre sammen. Samtidig skjønner jeg jo at det er slitsomt med så mye krangling. De trigger hverandre veldig negativt når de tre er sammen, rett og slett.. og jeg er reneste fredsmekleren her hjemme. Datteren min er ikke en av de mest populære, og hun er vant til selv å bli ekskludert. Hun er også opptatt av å ikke baksnakke, og at ting skal være rettferdig. Det var derfor litt overraskende for meg at hun satte foten ned. Denne tredje jenta har mange venner, og hun kan ha en tendens til å være litt dominerende, men hun er en helt herlig jente. Min jente er også dominerende på sin kant, så det er vel når de to møtes sammen med en tredje part som støtter en av dem at det skjærer seg. Jeg mener jo da at det er en gyllen mulighet for dem å lære seg diplomati. Så.. litt usikker på hvordan jeg skal gripe det an videre. Bør datteren min ringe til henne i etterkant og beklage? Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Nei, det synes jeg ikke at hun må beklage. Jeg synes dette var real og ærlig svar, de er 11 år og såpass må man kunne si! Anonymkode: 08eab...dc1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det synes jeg ikke at hun må beklage. Jeg synes dette var real og ærlig svar, de er 11 år og såpass må man kunne si! Anonymkode: 08eab...dc1 De er 9, men svaret ditt gjelder kanskje likevel? Takk for svar HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Sorry, vet ikke hvor 11 kom fra. Ja, samme svar :-) Anonymkode: 08eab...dc1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Her har du ei jente som tar ansvar og ser klart at de tre ikke går bra sammen og synes det er slitsomt. Dette er HELT gyldig grunn for velge å være med dem på ulikt tidspunkt. Hun står opp for seg selv og prøver å sette en grense for hva hun orker. Hun prøver aktivt å løse et problem på en grei-ish måte. Problemet er om jenta evt har vært frekk og slem i måten hun har levert budskapet på. Ellers ville jeg ikke blandet meg nevnverdig annet enn å nevne god folkeskikk, ikke baktale eller fryse ut folk. Å si at idag passer det ikke, men i morgen er fint, må da være lov? Anonymkode: 721d8...710
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Synes din datter taklet dette veldig godt i utgangspunktet! Jeg orker ikke alltid å være sammen med alle vennene mine bare fordi de vil - noen ganger passer det og andre ganger ikke - av ulike årsaker. Men, disse tre jentene burde kanskje prøvd å prata litt sammen? Eller dere foreldre? At dere jobbet for en felles forståelse av dette, slik at ingen av dem føler seg ekskludert, men at alle er klar over at de tre sammen blir krutt, og få til at det av og til var greit å bare være to. Anonymkode: d8bd9...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Husker da jeg var på den alderen. 3 jenter gikk ikke. 2 jenter eller 4 jenter går opp i opp. Ja, det høres KJEMPEFINT ut å være 3 jenter i samme rom. Men den ene kan føle seg utenfor på det rommet altså. Syns det var realt av jenta å si å leke en annen dag . Anonymkode: 3a06e...9f9
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her har du ei jente som tar ansvar og ser klart at de tre ikke går bra sammen og synes det er slitsomt. Dette er HELT gyldig grunn for velge å være med dem på ulikt tidspunkt. Hun står opp for seg selv og prøver å sette en grense for hva hun orker. Hun prøver aktivt å løse et problem på en grei-ish måte. Problemet er om jenta evt har vært frekk og slem i måten hun har levert budskapet på. Ellers ville jeg ikke blandet meg nevnverdig annet enn å nevne god folkeskikk, ikke baktale eller fryse ut folk. Å si at idag passer det ikke, men i morgen er fint, må da være lov? Anonymkode: 721d8...710 Veldig godt innspill. Takk 😊 HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Din datter er mer avhengig av henne, så dumt hvis hun drar med seg andre på at datteren din er dust Anonymkode: 73c88...1ff
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Takk for svar 😊 Ja, hun løste det kanskje godt 😊 Jeg er jo veldig opptatt av inkludering og ser kanskje ikke så godt at man av og til må kunne si nei. Jeg har sett så mange ganger hvor trist min datter har vært når hun ikke har fått være med.. Men som dere sier så er vel det viktigste har orden man sier det.. Og ja.. 3 er et utfordrende tall.. HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Din datter er mer avhengig av henne, så dumt hvis hun drar med seg andre på at datteren din er dust Anonymkode: 73c88...1ff Det der var litt vanskelig å forstå.. utdype gjerne 😊 HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det der var litt vanskelig å forstå.. utdype gjerne 😊 HI Anonymkode: 369bc...8e4 Tenkte du på at den andre jenta har mange venner og kan dra med seg andre mot jenta mi? HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tenkte du på at den andre jenta har mange venner og kan dra med seg andre mot jenta mi? HI Anonymkode: 369bc...8e4 Ja Din datter blir lei seg når hun ekskluderes, men å gjøre det selv er helt greit!? Anonymkode: 73c88...1ff
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 Det er viktig å lære ungene å inkludere, men det er også viktig å lære dem å stå opp for seg selv! Så sant dette ikke har blitt sagt på en stygg måte mener jeg at det er helt i orden. Man må få lov til å kjenne på hva man selv orker! Jeg har mange venner, hvis jeg ikke kunne invitert en av dem hjem uten at alle de andre fikk det samme tilbudet, så hadde jeg aldri invitert noen hjem. En i dag og en en annen dag er ikke utestenging. En i dag og den samme en annen dag, derimot, hadde ikke vært greit. Men jenta di har jo allerede sagt at hun gjerne vil ha besøk av den andre jenta, bare ikke akkurat i dag. Jeg synes egentlig at den eneste som har gjort noe feil her er deg, fordi du ikke møter din datters behov for å unngå krangling, når du får henne til å ringe venninnen å si hun kan komme likevel. Jeg tror kanskje det kunne vært lurt av deg å ta en samtale med din datter om at det er lov å ta vare på seg selv også, og om at ingen, ikke en gang mammaer, er perfekte, og denne gangen ble mamma kanskje litt overivrig med inkluderingen. Også bør hun få ros for at hun ikke bare avviste venninnen, men også var tydelig på at hun gjerne ville ha henne med en annen gang. Jeg synes absolutt ikke datteren din bør ringe venninnen å unnskylde seg. Hun har ikke noe å unnskylde. Anonymkode: f4834...1f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja Din datter blir lei seg når hun ekskluderes, men å gjøre det selv er helt greit!? Anonymkode: 73c88...1ff Det er ikke helt greit, nei.. HI Anonymkode: 369bc...8e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå