Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Hun argumenterer med at siden vi voksne klarer oss uten vaksinen, så klarer hun seg også. Jeg har i grunn ikke noen gode mot argumenter. Ikke er hun redd sprøyter heller. Har tenkt tanken å ta vaksinen sammen, men egentlig så ønsker jeg ikke noe vaksine selv heller. Tror jeg bare lar hun bestemme selv nå som hun er så stor. Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Hun er enda et barn, er det BCG det er snakk om? Huff, tenk å være så dumme foreldre? Du bestemmer om ditt barn skal ha vaksine eller ikke. Pga at så mange velger å ikke ta vaksiner nå mot f.eks turberkulose osv er det blitt "stor" oppblomstring av dette i Norge. Tenk deg godt om og søk informasjon på området før du lar ditt BARN ta dette valget for seg selv. Vi er mer på om vi skal velge at datteren vår skal få denne HPV-vaksinen... Den er jo relativt ny og gir en del bivirkninger, og sannsynligheten for at dette er noe hun vil dø av er liten. Tenker heller å ha økt fokus på hva beskyttet sex innebærer (vet at viruset kan ligge latent osv). Anonymkode: 69901...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Ansvarsfraskrivelse stinker. Anonymkode: 784f5...b86
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er enda et barn, er det BCG det er snakk om? Huff, tenk å være så dumme foreldre? Du bestemmer om ditt barn skal ha vaksine eller ikke. Pga at så mange velger å ikke ta vaksiner nå mot f.eks turberkulose osv er det blitt "stor" oppblomstring av dette i Norge. Tenk deg godt om og søk informasjon på området før du lar ditt BARN ta dette valget for seg selv. Vi er mer på om vi skal velge at datteren vår skal få denne HPV-vaksinen... Den er jo relativt ny og gir en del bivirkninger, og sannsynligheten for at dette er noe hun vil dø av er liten. Tenker heller å ha økt fokus på hva beskyttet sex innebærer (vet at viruset kan ligge latent osv). Anonymkode: 69901...f27 BCG vaksinen er ikke lenger i barnevaksinasjonsprogrammet. Det er kun snakk om en boostervaksine, den som alle voksne også skal ta hvert 10, år, men som veldig få faktisk tar. Så bare som det er nevnt. Vi er ikke mot vaksiner. Når det gjelder HPV vaksinen, så ventet vi også med den, men hun har nettopp fått Gardasil 9. Den som blir gitt i det norske vaksinasjonsprogrammet dekker kun 2 hpv virus. I USA, blir de som har tatt den som Norge tilbyr, oppfordret å vaksinere seg på ny med Gardasil 9. http://tidsskriftet.no/2017/05/kommentar-og-debatt/darligere-vaksine-mot-humant-papillomvirus Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Hadde nok ville gitt henne den vaksinen lell, siden det er en påfyllingsvaksine. Det er jo til hennes beste. Når det kommer til HPV-vaksinen må jeg helt klart søke mer informasjon på området når den tid kommer Jeg kjenner jeg er skeptisk til den, spesielt siden mine barn har reagert ganske kraftig på alle vaksiner. Det er faktisk ingen av mine barn som har hatt "vanlige" reaksjoner, dette gjør meg enda mer skeptisk til denne vaksina. Men skal sjekke opp det du sa Gardasil 9, takk for tipset Anonymkode: 69901...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde nok ville gitt henne den vaksinen lell, siden det er en påfyllingsvaksine. Det er jo til hennes beste. Når det kommer til HPV-vaksinen må jeg helt klart søke mer informasjon på området når den tid kommer Jeg kjenner jeg er skeptisk til den, spesielt siden mine barn har reagert ganske kraftig på alle vaksiner. Det er faktisk ingen av mine barn som har hatt "vanlige" reaksjoner, dette gjør meg enda mer skeptisk til denne vaksina. Men skal sjekke opp det du sa Gardasil 9, takk for tipset Anonymkode: 69901...f27 Om det ikke var for at hun motsatte seg, så hadde hun fått den. Synes hun nå er så stor at hun har rett til å bli hørt. Stod faktisk til og med i informasjonspapirene ved HPV vaksinen, at barnet skulle få være med på avgjørelsen, og da var hun bare 12, så da bør hun jo også nå få lov til å bli hørt. Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Virker jo som at du har bestemt deg, hvorfor spør du her? Jeg har iaf sagt hva jeg ville ha tenkt dersom det var mine barn Mener mye av dette burde løse seg ved å ha en samtale rundt hvorfor hun ikke vil, konsekvensene av at hun ikke tar den osv. Anonymkode: 69901...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Du ønsker ikke å ta en vaksine som du prøver å påprakke din datter? Ikke noe rart hun ikke vil da. Jeg har forresten vaksinert samtlige barn med BCG rett etter fødsel, på grunn av at vi er utenlandske. Anonymkode: 65408...c0e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Er ikke HPV kun seksuelt smittsomt? Anonymkode: c9602...67a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke HPV kun seksuelt smittsomt? Anonymkode: c9602...67a Her står en del om HPV: http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virker jo som at du har bestemt deg, hvorfor spør du her? Jeg har iaf sagt hva jeg ville ha tenkt dersom det var mine barn Mener mye av dette burde løse seg ved å ha en samtale rundt hvorfor hun ikke vil, konsekvensene av at hun ikke tar den osv. Anonymkode: 69901...f27 Vi har hatt den samtalen, men som nevnt. Når hun (og jeg) vet at de voksne klarer seg fint uten, så er det vanskelig å finne motargumenter. Ville bare lufte det litt her. Men saken står likt. Ville du/dere tvunget henne? Kan liksom ikke holde en 15 år gammel jente heller. Takker for svar og synspunkter. Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi har hatt den samtalen, men som nevnt. Når hun (og jeg) vet at de voksne klarer seg fint uten, så er det vanskelig å finne motargumenter. Ville bare lufte det litt her. Men saken står likt. Ville du/dere tvunget henne? Kan liksom ikke holde en 15 år gammel jente heller. Takker for svar og synspunkter. Anonymkode: df9ee...3d6 Selvsagt kan du tvinge. Har du noen som helst autoritet som mor? Anonymkode: 784f5...b86
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 Men en voksen har sannsynligvis tatt den boostervaksinen på ungdomsskolen, derfor klarer en voksen seg ganske bra uten. Anonymkode: 65b3b...cd4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke HPV kun seksuelt smittsomt? Anonymkode: c9602...67a Ja, og en 15 år gammel jente enten allerede har sex, eller kommer til å ha sex med noen i løpet av sitt forhåpentligvis veldig lange liv. Anonymkode: 65408...c0e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt kan du tvinge. Har du noen som helst autoritet som mor? Anonymkode: 784f5...b86 Og hvordan tvingen man fysisk en femtenåring til å ta vaksine? Anonymkode: 65408...c0e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men en voksen har sannsynligvis tatt den boostervaksinen på ungdomsskolen, derfor klarer en voksen seg ganske bra uten. Anonymkode: 65b3b...cd4 Den varer ca i 10 år, så det vil si de over 25 år. Mot kikhoste varer den kun 5-7 år. Så du har rett. Ikke alle voksne, men de fleste over 25 år. Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og en 15 år gammel jente enten allerede har sex, eller kommer til å ha sex med noen i løpet av sitt forhåpentligvis veldig lange liv. Anonymkode: 65408...c0e Da får man kanskje LÆRE UNGEN av man bør være gift før man har sex, så er sjansen mikroskopisk for at hun trenger en slik vaksine Det er helt sykt.. vaksinere barna istedet for å lære dem om rett og galt. #Frioppdragelse Anonymkode: c9602...67a
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da får man kanskje LÆRE UNGEN av man bør være gift før man har sex, så er sjansen mikroskopisk for at hun trenger en slik vaksine Det er helt sykt.. vaksinere barna istedet for å lære dem om rett og galt. #Frioppdragelse Anonymkode: c9602...67a Så naiv er det ikke mulig å være, dit troll Anonymkode: df9ee...3d6
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 Jeg står likevel på mitt,dvs at hun bør ta den vaksinen. Har da virkemiddel jeg kan bruke for at mine barn skal ta ei vaksine, også er det jo helt klart at dersom du vinkler det til at voksne heller ikke vil/har utbytte av å ta vaksinen, så skjønner jeg godt at hun ikke vil ta den. Her må du stå opp for datteren din, det er du som er voksen og forstår evt konsekvenser, så å skylde på at datteren din ikke vil synes jeg ikke er godt nok i dette tilfelle. Her handler det om å snakke sammen om hva den beskytter mot og hva evt konsekvenser av å ikke ta den vil kunne være. Du har virkemiddel som du kan bruke dersom du virkelig mener at hun skal ta vaksinen, det er bare du som er mammaen her Anonymkode: 69901...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #20 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får man kanskje LÆRE UNGEN av man bør være gift før man har sex, så er sjansen mikroskopisk for at hun trenger en slik vaksine Det er helt sykt.. vaksinere barna istedet for å lære dem om rett og galt. #Frioppdragelse Anonymkode: c9602...67a Ja, for mannen hennes kan aldri være utro eller ha sex før bryllupet med henne, slik at man er 100 % sikret fra å bli syk. Du vet at folk er utro og lyver, ikke sant? Hva man lærer ungen er fullstendig uinteressant, så lenge man ikke kan garantere at den som ungen da stifter ekteskap med, gjør akkurat det DU vil. Anonymkode: 65408...c0e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #21 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, for mannen hennes kan aldri være utro eller ha sex før bryllupet med henne, slik at man er 100 % sikret fra å bli syk. Du vet at folk er utro og lyver, ikke sant? Hva man lærer ungen er fullstendig uinteressant, så lenge man ikke kan garantere at den som ungen da stifter ekteskap med, gjør akkurat det DU vil. Anonymkode: 65408...c0e Det er forresten en milelang forskjell på fri oppdragelse og fri seksualitet. En kvinnes seksualitet har ingenting med et papir eller en kirke å gjøre. Man skal ikke ha sex bare for å reproduseres, vettu. Anonymkode: 65408...c0e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #22 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får man kanskje LÆRE UNGEN av man bør være gift før man har sex, så er sjansen mikroskopisk for at hun trenger en slik vaksine Det er helt sykt.. vaksinere barna istedet for å lære dem om rett og galt. #Frioppdragelse Anonymkode: c9602...67a Det er der jeg er mtp på HPV-vaksinen Altså ha økt fokus på sikker sex og hvordan beskytte seg, konsekvenser av å ikke beskytte seg osv. I tillegg vil jeg hele veien søke informasjon om disse vaksinene, men i utgangspunktet vil jeg se det an inntil jeg føler meg trygg på at hun bør ta den vaksinen (igjen så har det med at denne har (iaf det jeg har lest) hatt lit mer bivirkninger enn andre vaksiner), og mitt barn reagerer på de andre mer veletablerte vaksinene så det rekker.. Anonymkode: 69901...f27
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #23 Skrevet 13. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da får man kanskje LÆRE UNGEN av man bør være gift før man har sex, så er sjansen mikroskopisk for at hun trenger en slik vaksine Det er helt sykt.. vaksinere barna istedet for å lære dem om rett og galt. #Frioppdragelse Anonymkode: c9602...67a Hvorfor i herrens navn bør man være gift før man har sex? Og, klarer man ikke å lære ungen til at det er bra å ta vaksiner, har man kanskje ikke så mye autoritet at man klarer å holde dem jomfruer til "I do".... Anonymkode: fd4e0...3a1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #24 Skrevet 13. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg står likevel på mitt,dvs at hun bør ta den vaksinen. Har da virkemiddel jeg kan bruke for at mine barn skal ta ei vaksine, også er det jo helt klart at dersom du vinkler det til at voksne heller ikke vil/har utbytte av å ta vaksinen, så skjønner jeg godt at hun ikke vil ta den. Her må du stå opp for datteren din, det er du som er voksen og forstår evt konsekvenser, så å skylde på at datteren din ikke vil synes jeg ikke er godt nok i dette tilfelle. Her handler det om å snakke sammen om hva den beskytter mot og hva evt konsekvenser av å ikke ta den vil kunne være. Du har virkemiddel som du kan bruke dersom du virkelig mener at hun skal ta vaksinen, det er bare du som er mammaen her Anonymkode: 69901...f27 Som nevnt, jeg syns godt hun kan ta den, men den er ikke så viktig. Og, nei, jeg forstår visst ikke konsekvensene jeg heller. Kan du belære meg? Hvorfor er det så viktig at hun skal ta den, når det viser seg at de fleste klarer seg helt fint uten denne boosteren? Anonymkode: df9ee...3d6
Pobie Skrevet 13. november 2017 #25 Skrevet 13. november 2017 Selvfølgelig må hun ta vaksinen. Inndragelse av alle goder, aktiviteter og kjøring til den er tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå