Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Jeg kan like gjerne si med èn gang at 9-åringen er min stesønn. Jeg mener dog at det ikke spiller noen rolle her, bortsett fra at egne barn hadde fått konsekvenser for ca tre år siden. I de tre år årene vi har bodd sammen så har han hele veien tatt de andres Lego og ødelagt den. Det går ut over både hans søsken og mine barn. I starten rev han av hender og armer for å bytte dem om. Det har han sluttet med, men han peller figurer fra hverandre uten å passe på delene. Så de som er delt opp er umulig å finne alt igjen på, for vi oppdager det gjerne ikke før lenge etterpå. Jeg sier selvsagt at alle må ta Lego ut av rommet etter lek, men iblant glemmes det en figur eller annet. Dessuten har vi trodd igjen og igjen at han selvsagt har sluttet. Vi voksne har snakket med ham og barna har blitt irritert på ham. Og etter en stund ser vi hver gang at noen av figurene hans har ting som tilhører de andre. Når han blir tatt så gråter han og gjør seg så uskyldig han kan. Så samboeren tror at han ikke vet hva han gjør i det hele tatt. At han ikke vet hvilke figurer som er hans. Men det vet han veldig godt. Han kan alltid svare hvis man skal hjelpe til å rydde og spør "er denne din?". Jeg mener nå naturligvis at han bør få en konsekvens. Eller straff da, selvom straffen skal henge direkte sammen med Lego. Jeg synes han skal ha en uke minst hvor han ikke får lov å leke med Lego. Samboeren mener at denne gangen så har han jo lovet å slutte. Og jeg synes det begynner å bli vanskelig å forklare for de andre barna hvorfor minstemann får holde på som han gjør uten at det blir tatt tak i. Til og med 11-åringen forstår jo mer enn samboeren når hun sier at "med noen av guttene på skolen så holder det ikke å bare prate. Man (lærerne) må følge med på dem og passe på dem før det skjer ting". Hva synes dere? Anonymkode: 8ec59...1f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Enig med deg. En uke uten lego! Selvfølgelig fortsetter han, når han ikke får konsekvenser. Samtidig ser jeg at det er vanskelig siden han ikke er din egen. Tror du må presse på at regler skal være like for alle, og du nøler ikke med å gi konsekvenser for dine egne barn, så da bør far også "hoppe ombord" og ta litt ansvar. Anonymkode: 9de56...866
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Jeg synes du og mannen skulle bli enige om et kompromiss. Gutten har lovet å slutte. Faren tror han på det. D tror han ikke. Gi gutten og de andre tydeig beskjed om at den som ødelegger andres figurer mister retten til å leke med Lego i en uke, uansett om de trodde det var deres figrer. Er de ikke helt sikker må de spørre. Gi beskjed om hva konsekvensen vil bli og stå ved det. Anonymkode: 81308...7c1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du og mannen skulle bli enige om et kompromiss. Gutten har lovet å slutte. Faren tror han på det. D tror han ikke. Gi gutten og de andre tydeig beskjed om at den som ødelegger andres figurer mister retten til å leke med Lego i en uke, uansett om de trodde det var deres figrer. Er de ikke helt sikker må de spørre. Gi beskjed om hva konsekvensen vil bli og stå ved det. Anonymkode: 81308...7c1 Han har lovet akkurat det samme i alle årene. Igjen og igjen. Og fått trusler om at han ikke kan få leke med Lego. Så det er egentlig allerede advart. Jeg kaller det trusler siden de aldri gjennomføres. Anonymkode: 8ec59...1f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har lovet akkurat det samme i alle årene. Igjen og igjen. Og fått trusler om at han ikke kan få leke med Lego. Så det er egentlig allerede advart. Jeg kaller det trusler siden de aldri gjennomføres. Anonymkode: 8ec59...1f8 Da har dere større problemer enn en gutt som ødelegger legofigurer. Dere har sansynlig vis en gutt som har lært at dere ikke er til å stole på og som ikke vet hva som forventes av ham. Det pleier å gjøre barn usikre og nervøe. Dere må nok regne med å bruke mye tid på å rette opp dette. Anonymkode: 81308...7c1
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Flere innspill? Samboeren liker for øvrig ikke å snakke om dette. Når jeg tar det opp, så blir han bare taus, eller sier noen få setninger. Så vi kommer ingen vei. Anonymkode: 8ec59...1f8
Twintipp Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Jeg får bare et inntrykk mellom linjene her at du ikke liker denne gutten. Mer det virkelig et så stort problem at han tar en legokropp og putter på en av sine? Det er tydelig at ett av dine barn ikke liker dette her og du reagerer.. Far responderer ikke, kanskje ikke han ser problemet (noe som ikke høres ut som et stort problem for meg heller). Reagerer far på ting dine barn gjør eller er han mer raus i kantene?!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 39 minutter siden, Twintipp skrev: Jeg får bare et inntrykk mellom linjene her at du ikke liker denne gutten. Mer det virkelig et så stort problem at han tar en legokropp og putter på en av sine? Det er tydelig at ett av dine barn ikke liker dette her og du reagerer.. Far responderer ikke, kanskje ikke han ser problemet (noe som ikke høres ut som et stort problem for meg heller). Reagerer far på ting dine barn gjør eller er han mer raus i kantene?! Jeg liker barnet, men ikke at han gjør dette. Og det er et problem, for alle de andre barna blir sinte og lei seg. Og det er et problem siden 9-åringen ikke passer på delene. De blir spredd for alle vinder. Under senga, i senga, i ulike lekekasser, på skrovebord, under skrivebord. Hvilket vil si at man ofte ikke finner igjen alle delene. Og det er kjedelig, når de eldre ønsker å bevare figurene slik de blir kjøpt. Er det virkelig galt å mene at man skal respektere andre sine ting? Mine kunne aldri funnet på å plukke fra hverandre noen av de andre sine leker, og i tillegg gjerne miste en bit eller to. Det hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 8ec59...1f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Jeg synes det er veldig viktig at alle barna kan dra til den andre forelderen sin og være trygge på at tingene deres ikke blir brukt mens de er borte. Det skaper et unødvendig stress hvis de i tillegg til alt annet skal bekymre seg for det. Anonymkode: 8ec59...1f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå