Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Både gutter og jenter. De fleste av disse, er helt normale ungdommer. De spiller fotball, går på dans og feirer bursdag osv (går i 9. klasse). Ei av jentene kjenner jeg likevel at bekymrer meg. Hun forlanger daglig at skolen skal skaffe henne eget bønnerom, fordi etter klokka ble stilt, rekker hun ikke hjem for å be. Dattera mi forteller om at hun forsøker daglig å starte høylytte diskusjoner med ulike lærere om dette. De andre muslimene i klassen har prøvd å roe henne ned, da blir hun bare sur visstnok. Er det tilfelle at muslimene tror de får Allahs vrede, om de ikke ber på bestemte klokkeslett? Gjør skolen eller eleven "feil" her? Anonymkode: 19186...16e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Siden Allah ikke finnes, får hun ikke merke noen vrede... Det finnes overtro i alle former, og hvis skolen skulle gi etter for alt, ville det blitt svært vanskelig. Men endel muslimer er svært aggressive, og konfliktskye nordmenn vil da ofte vike. Anonymkode: ec028...a74
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Jeg blir altid nervøs når jeg treffer veldig utadvendt religiøse folk. Uansett hvilken religion de tror på. Jeg tenker dette får skole/lærer/foreldre ordne opp i og så får jenta forholde seg til avgjørelsen, for slik de voksne bestemmer det blir det. Jeg vil tro at det er en god dose opprør i oppførselen og ikke bare religiøs harme. Anonymkode: 27729...ac1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Siden Allah ikke finnes, får hun ikke merke noen vrede... Det finnes overtro i alle former, og hvis skolen skulle gi etter for alt, ville det blitt svært vanskelig. Men endel muslimer er svært aggressive, og konfliktskye nordmenn vil da ofte vike. Anonymkode: ec028...a74 Skolen står visst ganske på sitt her. I følge dattera mi har ene læreren bedt henne gå på do i friminuttet for å be. En annen har visst sagt at om Allah finnes, så har han ikke stoppeklokke. Syns selv også at det blir feil å gi henne et eget bønnerom. Ingen andre religiøse grupper har noe tilsvarende heller. Anonymkode: 19186...16e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 Stakkars barn som blir ødelagt av foreldrenes religiøse fanatisme. Anonymkode: 7383c...7db
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Høres ut som ungdomsopprør mer enn noe annet. Hvis hun ikke hadde hatt dette å lage bråk ut av, hadde hun nok funnet noe annet. Jeg jobber på en skole der jeg har et flertall av muslimer i klassene mine. I den ene klassen er det to stykker som ikke kommer fra muslimske familier, i den andre klassen er det seks-syv som ikke kommer fra muslimske familier. Jeg har aldri opplevd at noen av dem etterspør bønnerom. Jeg har aldri hørt snakk om det på skolen heller. Anonymkode: 65762...0d1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Skummel utvikling. På skolen vår er det kjønnsdelt svømmeundervisning. De holdt det for seg selv lenge, men når det nå kom ut ble det oppstyr. Slikt må det bli slutt på. Trenger noen å be fpr de gjøre det der de er, eget bønnerom på norske skoler er uaktuelt. Anonymkode: c63bd...832
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skummel utvikling. På skolen vår er det kjønnsdelt svømmeundervisning. De holdt det for seg selv lenge, men når det nå kom ut ble det oppstyr. Slikt må det bli slutt på. Trenger noen å be fpr de gjøre det der de er, eget bønnerom på norske skoler er uaktuelt. Anonymkode: c63bd...832 Jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet. Det var ikke en muslim i mils omkrets, allikevel hadde vi både kjønnsdelt gym og kjønnsdelt håndarbeid/sløyd. Området var preget av et sterkt kristent miljø og KrF sto sterk. Mange foreldre prøvde og protestere men kom ingen vei.... Anonymkode: 5f5df...251
Superdolly Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet. Det var ikke en muslim i mils omkrets, allikevel hadde vi både kjønnsdelt gym og kjønnsdelt håndarbeid/sløyd. Området var preget av et sterkt kristent miljø og KrF sto sterk. Mange foreldre prøvde og protestere men kom ingen vei.... Anonymkode: 5f5df...251 Jeg gikk på ungdomsskolen på 1980-tallet. Vi hadde også kjønnsdelt gym og svømming, og forming. Kun norske nordmenn fra Norge. Jentene fikk ikke sløyd engang, guttene hadde sløyd og jentene håndarbeid. Og dette var ikke i et område preget av kristendommen.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet. Det var ikke en muslim i mils omkrets, allikevel hadde vi både kjønnsdelt gym og kjønnsdelt håndarbeid/sløyd. Området var preget av et sterkt kristent miljø og KrF sto sterk. Mange foreldre prøvde og protestere men kom ingen vei.... Anonymkode: 5f5df...251 2 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg gikk på ungdomsskolen på 1980-tallet. Vi hadde også kjønnsdelt gym og svømming, og forming. Kun norske nordmenn fra Norge. Jentene fikk ikke sløyd engang, guttene hadde sløyd og jentene håndarbeid. Og dette var ikke i et område preget av kristendommen. Ser den. Hos oss ble kjønnsdelingen gjort pga muslimske elever som krevde det, eller om det var foreldrene, jeh vet ikke. Burde kanskje skrevet det også. Anonymkode: c63bd...832
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 40 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg gikk på ungdomsskolen på 1980-tallet. Vi hadde også kjønnsdelt gym og svømming, og forming. Kun norske nordmenn fra Norge. Jentene fikk ikke sløyd engang, guttene hadde sløyd og jentene håndarbeid. Og dette var ikke i et område preget av kristendommen. Dette kan ikke stemme. Sløyd for jenter ble innført på tidlig 70-tall. Anonymkode: ec028...a74
Superdolly Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette kan ikke stemme. Sløyd for jenter ble innført på tidlig 70-tall. Anonymkode: ec028...a74 Jeg er fullstendig klar over det. Jeg hadde sløyd på barneskolen. Men på ungdomsskolen fikk jeg det ikke, fordi jeg var jente. Og tro meg, jeg kranglet. Gikk til rektor sammen med en venninne, men vi fikk ikke lov. De begrunnet det med at guttene sikkert ikke ville ha lyst til å lære håndarbeid... Dette var tidlig på åttitallet, og da min to år yngre bror begynte på samme skole hadde de endret det. Så jeg antar at jeg var siste eller nest siste kull som opplevde det.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette kan ikke stemme. Sløyd for jenter ble innført på tidlig 70-tall. Anonymkode: ec028...a74 Vi og, begynnelser av nittitallet hadde kjønnsdelt sløyd/håndarbeid. Kanskje med en fordelingsnøkkel på 80/20 - vi jentene fikk såvidt prøve oss på sløyd også. Anonymkode: 64ae2...c32
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 Jeg går på universitet og her har vi bønnerom, eller stillerom som det kalles til fri bruk. Er nok bare muslimer som bruker dette. Tipper de fleste institusjoner for høyere utdanning har tilsvarende. Jeg går mot strømmen her og mener at skolen burde tilrettelegge for hennes tro og ha et rom hun kan bruke til å be når det er viktig for henne. Jeg er selv ateist, men mener religionsfrihet er en viktig menneskerett. Jeg ser på dette forumet og andre steder for tiden at hatet mot muslimer sprer seg som hatet mot jøder på 30-tallet og blir virkelig skremt over manglende respekt for andre kulturer og mennesker. Anonymkode: 64ae2...c32
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg går på universitet og her har vi bønnerom, eller stillerom som det kalles til fri bruk. Er nok bare muslimer som bruker dette. Tipper de fleste institusjoner for høyere utdanning har tilsvarende. Jeg går mot strømmen her og mener at skolen burde tilrettelegge for hennes tro og ha et rom hun kan bruke til å be når det er viktig for henne. Jeg er selv ateist, men mener religionsfrihet er en viktig menneskerett. Jeg ser på dette forumet og andre steder for tiden at hatet mot muslimer sprer seg som hatet mot jøder på 30-tallet og blir virkelig skremt over manglende respekt for andre kulturer og mennesker. Anonymkode: 64ae2...c32 Dette handler virkelig ikke om hat! Dette er en vanlig offentlig skole. På foreldremøtet i høst fikk vi beskjed om at det dette året ikke var tilgjengelige grupperom på trinnet, da disse ble brukt til spesialrom. Hva som legges i "spesialrom", ble ikke opplyst om, men tenker at det er knyttet opp mot undervisning og ikke religion. Som sagt er det kun en elev som "krever" dette. De andre muslimene i klassen (vet at det er to jenter og tror det er 2-3 gutter), tar som sagt skolens parti. De har sagt høyt i klassen at det ikke er problem å be når de kommer hjem. Skal det virkelig bli forlangt bønnerom på vanlige, offentlige skoler? De skolene jeg kjenner til sliter med både økonomi og rommangel. Er bønnerom rett prioritering da? Igjen, dette handler IKKE om hat. Det bare forundrer meg. Anonymkode: 19186...16e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette handler virkelig ikke om hat! Dette er en vanlig offentlig skole. På foreldremøtet i høst fikk vi beskjed om at det dette året ikke var tilgjengelige grupperom på trinnet, da disse ble brukt til spesialrom. Hva som legges i "spesialrom", ble ikke opplyst om, men tenker at det er knyttet opp mot undervisning og ikke religion. Som sagt er det kun en elev som "krever" dette. De andre muslimene i klassen (vet at det er to jenter og tror det er 2-3 gutter), tar som sagt skolens parti. De har sagt høyt i klassen at det ikke er problem å be når de kommer hjem. Skal det virkelig bli forlangt bønnerom på vanlige, offentlige skoler? De skolene jeg kjenner til sliter med både økonomi og rommangel. Er bønnerom rett prioritering da? Igjen, dette handler IKKE om hat. Det bare forundrer meg. Anonymkode: 19186...16e Med så mye individuell tilrettelegging som foregår i dagens samfunn synes jeg de burde få til noe ja. Enten i samarbeid med jenta, å spørre henne hva hun trenger, eller i samarbeid med lokal menighet. At det ikke er noe problem for de andre er jo flott for dem, men da er det tydeligvis et problem for denne jenta, og om skolens svar er å be på do, synes jeg ikke de respekterer henne og hennes tro. Om man hadde vært litt løsningorientert hadde dette vært en lett sak å løse det er jeg ganske sikker på. Kanskje ikke hat fra din side, men hva var poenget å opprette enda en tråd om "håpløse muslismer som krever og krever"? Har vært plenty av dem her i de siste - meste handler om bursdagsfeiringer, men dette er mye av det samme bare ny vinkling. Anonymkode: 64ae2...c32
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 Trenger jo ikke å ha et eget rom som kun skal brukes til bønn. Hun kan jo bare gå inn på et tomt rom, om det er biblioteket, lageret, gymsalen etc. Ta med seg kompass slik hun finner rett vei til mekka. Anonymkode: 48cd4...d42
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette handler virkelig ikke om hat! Dette er en vanlig offentlig skole. På foreldremøtet i høst fikk vi beskjed om at det dette året ikke var tilgjengelige grupperom på trinnet, da disse ble brukt til spesialrom. Hva som legges i "spesialrom", ble ikke opplyst om, men tenker at det er knyttet opp mot undervisning og ikke religion. Som sagt er det kun en elev som "krever" dette. De andre muslimene i klassen (vet at det er to jenter og tror det er 2-3 gutter), tar som sagt skolens parti. De har sagt høyt i klassen at det ikke er problem å be når de kommer hjem. Skal det virkelig bli forlangt bønnerom på vanlige, offentlige skoler? De skolene jeg kjenner til sliter med både økonomi og rommangel. Er bønnerom rett prioritering da? Igjen, dette handler IKKE om hat. Det bare forundrer meg. Anonymkode: 19186...16e Men det er bare en elev som forlanger dette og er det så galt at hun spør? Hvis ikke skolen kan tilrettelegge og gi henne en god begrunnelse, må hun akseptere det. Har de plass, så hvorfor ikke? Det fremstilles nesten som om hun gjør noe ulovlig, tåler vi så lite? Anonymkode: ea8f9...f02
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Skummel utvikling. På skolen vår er det kjønnsdelt svømmeundervisning. De holdt det for seg selv lenge, men når det nå kom ut ble det oppstyr. Slikt må det bli slutt på. Trenger noen å be fpr de gjøre det der de er, eget bønnerom på norske skoler er uaktuelt. Anonymkode: c63bd...832 Jeg er nesten 50 år gammel. Da jeg gikk på skolen var det ingen muslimer på skolen tror jeg. Likevel hadde vi kjønnsdelt gym og svømming både på ungdomskolen og på videregående. På Videregående var det et eget nønnerom og på ungdomskolen hadde vi et "stillerom" vi kunne bruke om vi hadde behov for å være litt alene. Jeg synes egentlig det var en fin ordning. I gymtimene tror jeg det var en fordel både for gutter og jenter å trene adskilt. Det er enklere å lage et godt opplegg for en gruppe der individene likner hverandre enn om de er svert ulike. Gutter er generelt sterkere enn jentene. I tillegg slapp vi å skulle vise oss så mye for det motsatte kjønn. Det tror jeg gjorde timene bedre enn de hadde vært om vi hadde hatt fellestimer. Jeg synes heller ikke det er noe galt med et bønnerom eller et stillerom. Alle kan trenge et rolig sted å trekke seg tilbake til for å be, meditere eller bare trekke pusten litt. Er det så galt? Anonymkode: f8486...b11
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg går på universitet og her har vi bønnerom, eller stillerom som det kalles til fri bruk. Er nok bare muslimer som bruker dette. Tipper de fleste institusjoner for høyere utdanning har tilsvarende. Jeg går mot strømmen her og mener at skolen burde tilrettelegge for hennes tro og ha et rom hun kan bruke til å be når det er viktig for henne. Jeg er selv ateist, men mener religionsfrihet er en viktig menneskerett. Jeg ser på dette forumet og andre steder for tiden at hatet mot muslimer sprer seg som hatet mot jøder på 30-tallet og blir virkelig skremt over manglende respekt for andre kulturer og mennesker. Anonymkode: 64ae2...c32 Hat??? Du er jo bare helt på jordet! Jeg er også ateist. Og jeg er negativ til alle radikale varianter av religion. Det har ingenting med hat å gjøre. Anonymkode: 7383c...7db
Mamma_til_2 Skrevet 12. november 2017 #21 Skrevet 12. november 2017 På min jobb har vi ett stille rom som brukes til amming, bønn, akutt sykdom i påvente av å få komme hjem etc. Veldig fint da vi har noen med alle behov.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #22 Skrevet 12. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hat??? Du er jo bare helt på jordet! Jeg er også ateist. Og jeg er negativ til alle radikale varianter av religion. Det har ingenting med hat å gjøre. Anonymkode: 7383c...7db Er det en radikal form for religion om du ønsker å be? Anonymkode: f8486...b11
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #23 Skrevet 12. november 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det en radikal form for religion om du ønsker å be? Anonymkode: f8486...b11 Har du lest innlegget? Det handler ikke om å ønske å be. Det handler om å gjøre opprør fordi en skole ikke bruker masse penger på å tilrettelegge for en religiøs handling som slett ikke har noe med undervisningen å gjøre. Det er langt over grensen for hvordan samfunnet bør etterkomme religiøse krav. Og måten hun krever/forlanger det på er heller ikke akseptabel. Hvis jeg krevde at hele verden skulle dreie seg rundt min navle og mine behov, til tross for kostnadene det påførte skolen, hadde jeg vært ute og kjøre. Skolen er et sted for undervisning. Anonymkode: 7383c...7db
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #24 Skrevet 12. november 2017 typisk utlendinger og kreve det, de får begynne og leve etter oss,eller komme seg hjem igjen Anonymkode: 32008...0ff
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #25 Skrevet 12. november 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du lest innlegget? Det handler ikke om å ønske å be. Det handler om å gjøre opprør fordi en skole ikke bruker masse penger på å tilrettelegge for en religiøs handling som slett ikke har noe med undervisningen å gjøre. Det er langt over grensen for hvordan samfunnet bør etterkomme religiøse krav. Og måten hun krever/forlanger det på er heller ikke akseptabel. Hvis jeg krevde at hele verden skulle dreie seg rundt min navle og mine behov, til tross for kostnadene det påførte skolen, hadde jeg vært ute og kjøre. Skolen er et sted for undervisning. Anonymkode: 7383c...7db Skolen er mye mer enn et sted for undervisning. Det er der ugdommen oppholder seg store deler av dagen. Da er det viktig å ha fokus på hele mennesket med alle de behovene de har. På skolen til min datter går det en gutt som driver med idrett på et ganske høyt plan. Han trener før skoletid. Da har de tilpasset så han får tilgang til dusjen og har et eget skap til sine ting. En annen år store konsentrasjonsproblemer og har fått mulighet til å gå ut eller sitte på et eget rom. Elever som bor langt unna får skoleskyss. Hele klassen lager mat som er tilpasset alergikkren osv. Hva er så problematisk med å tilby elever et egnet sted å be? Når det gjelder måten å forsøke å oppnå det hun ønsker er den sikkert ikke perfekt, men det er ungdomssoleelever vi snakker om her. Det er ikke så enkelt å få til endring på en skole. Jeg tror faktisk daglig mas og høylydt krav er hennes beste mulighet. Anonymkode: f8486...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå