Gå til innhold

Koke flasker til 7-8mnd baby , eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammer min 6mmd baby enda , men far skal ta over fortet hjemme om 2 mnd , i den forbindelse så har jeg sett for meg en kombinasjon av del amming og morsmelkerstatning. Lille vil da være ca 8mnd ved oppstart av dette.

Er det da nødvendig med flaskekoking eller tror dere det holder med å bli vasket oppvaskmaskinen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør ikke det i bhg, har hatt barn ned i 8- 9 mnd

Anonymkode: 15a6a...12b

Skrevet

Jeg gjorde det hele mme/amme perioden med min. Det har med melkens bakterievekst i ukokt flasker å gjøre.

Bli medlem av "flaskeposten" på fb, det er flaskemmammaer sitt svar på ammehjelpen.no :) Der får du gode svar. 

Anonymkode: e7e57...755

Skrevet

Helsesøster sa jeg kunne slutte å koke når baby er 6 mnd. Det har vi gjort. Ingen problemer. Vasker og skyller godt 

Anonymkode: 5801a...d0e

Skrevet

Når man gir mme så skal flaskene kokes hele perioden man gir mme. Dette er fordi det kan finnes en bakterie i mme (cronobacter/Enterobacter sakazakii) som ikke drepes ved å kun vaske flaskene. Denne bakterien kan i verste fall være dødelig og babyen kan bli veldig syk.

Alle helsesøstre er dessverre ikke like oppdatert og jeg vet helsedirektoratet nå holder på å lage ny anbefaling for mme hvor dette punktet vil bli tatt med.

Hvis du ser på eskene for mme så står det at flaskene skal kokes. Det finnes også flasker som er selvsteriliserende i mikro. https://www.google.no/search?q=mam+selvsteriliserende&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQk-X91bfXAhUqCZoKHVUlDsMQ_AUIEigB&biw=375&bih=628

Husk at mme ikke kan varmes opp igjen og den bør drikkes innen en time etter den er laget.

Gir man mm på flaske så trenger man ikke å sterilisere de etter 4-5 mnd.

Anonymkode: a1f7a...31f

Skrevet

man trenger ikke det, her sluttet vi når han var 6mnd og da fikk han også vann fra springen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...