Gå til innhold

3-åringen sier ting som bekymrer oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 3 år. Når jeg spør hvem hun har lekt med i bhg sier hun "ingen". I går sa hun "Kristian sa at jeg ikke hadde noen venner i barnehagen". Hun sa også "Ungene i barnehagen sier at jeg ikke har noen venner". I tillegg sa hun "Petrus sa at jeg ikke hadde noe talent".

Hun er språklig sterk så hun snakker mye. Vi har tatt det opp med ped.leder hvordan hun opplever datteren vår i samspill med andre barn, men hun kan ikke snakke med oss enda, ikke før foreldresamtalene som er i slutten av mnd. I mellomtiden skal hun observere datteren vår.

I tillegg har datteren vår sagt "Jeg har ingen venner i barnehagen". 

Synes det er trist, samtidig er vi ikke i bhg hele tiden så vi kan ikke vite eksakt hva hun mener med disse uttalelsene sine.

Anonymkode: 3f54a...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om ped leder ikke har mulighet til møte med dere ennå så bør dere jo få informasjon ved henting hver dag hvordan dagen har vært. Om hun har vært i lek med andre evt hvem og om hun har vært glad/lei seg osv. Det vil jo hjelpe dere frem til møtet og gi dere en viss pekepinn. 

Anonymkode: 0944f...c86

Skrevet

Jeg hadde stilt spørsmål til den voksne på avdelingen hver dag fremover ved henting. De må jo kunne si noe om det. Da har du litt bakgrunn til møtet med pedleder.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selv om ped leder ikke har mulighet til møte med dere ennå så bør dere jo få informasjon ved henting hver dag hvordan dagen har vært. Om hun har vært i lek med andre evt hvem og om hun har vært glad/lei seg osv. Det vil jo hjelpe dere frem til møtet og gi dere en viss pekepinn. 

Anonymkode: 0944f...c86

Vi får nesten aldri informasjon ved henting, kun ved "ekstraordinære" tilfeller, eks hvis hun har slått seg. 

Pedleder skulle observere datteren vår de neste to ukene fram til møte. HI

Skrevet
6 minutter siden, Førstemann skrev:

Jeg hadde stilt spørsmål til den voksne på avdelingen hver dag fremover ved henting. De må jo kunne si noe om det. Da har du litt bakgrunn til møtet med pedleder.

Ja, absolutt greit å ha litt bakgrunn til møte. Skal jeg nevne situasjonen til de andre ansatte når jeg spør hvordan hun har hatt det i bhg den aktuelle dagen? HI

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får nesten aldri informasjon ved henting, kun ved "ekstraordinære" tilfeller, eks hvis hun har slått seg. 

Pedleder skulle observere datteren vår de neste to ukene fram til møte. HI

basebarnehage?

Anonymkode: 1c1e5...f34

Skrevet

Men spør du da?? Du bør jo aktivt spørre ved henting. 

Anonymkode: bacbb...4f0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en jente på 3 år. Når jeg spør hvem hun har lekt med i bhg sier hun "ingen". I går sa hun "Kristian sa at jeg ikke hadde noen venner i barnehagen". Hun sa også "Ungene i barnehagen sier at jeg ikke har noen venner". I tillegg sa hun "Petrus sa at jeg ikke hadde noe talent".

Hun er språklig sterk så hun snakker mye. Vi har tatt det opp med ped.leder hvordan hun opplever datteren vår i samspill med andre barn, men hun kan ikke snakke med oss enda, ikke før foreldresamtalene som er i slutten av mnd. I mellomtiden skal hun observere datteren vår.

I tillegg har datteren vår sagt "Jeg har ingen venner i barnehagen". 

Synes det er trist, samtidig er vi ikke i bhg hele tiden så vi kan ikke vite eksakt hva hun mener med disse uttalelsene sine.

Hva er det for noe tøys, og ansvarsfraskrivelse. Sett foten ned og forlang å snakke med henne

Anonymkode: 1ce91...164

Skrevet

basebarnehage?

Ja. Hvordan det? HI

Skrevet

Så dårlig oppfølgning! Vi får oppfølgning hver dag. Det er det som burde være normalt! 

Og spesielt burde barnehagen ta barnet på ordet og redegjort for om det virkelig var tilfelle, og hvis det, sette inn tiltak. Slik venter man da ikke med!

Sett med foten, og krev daglige tilbakemeldinger.

Anonymkode: 40b8c...890

Skrevet

Men spør du da?? Du bør jo aktivt spørre ved henting. 

Anonymkode: bacbb...4f0

Varierer om jeg spør ved henting. Ikke alltid det er jeg som henter henne og noen ganger er det ganske kaotisk om jeg hentet henne kl 16 da mange andre barn også blir hentet i dette tidsrommet . 

Fikk følgende mail fra pedleder:

"Hei. Takk for tilbakemelding. Jeg er enig i at samspill med andre barn er noe vi bør snakke om. Vi starter med foreldresamtaler fra 21.november og jeg har dessverre ikke mulighet for samtale før den tid. Jeg vil bruke tiden frem til da  (under to uker) på å observere Petra i samspill med andre barn slik at vi kan snakke om dette på en best mulig måte"

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hvordan det? HI

Skjønte det nesten på måten de ansatte ikke får gjort jobben sin på..

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønte det nesten på måten de ansatte ikke får gjort jobben sin på..

Mener du at basebhg generelt er dårligere på oppfølging?HI

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi starter med foreldresamtaler fra 21.november og jeg har dessverre ikke mulighet for samtale før den tid.

For noe tull, det der er ikke greit i det hele tatt synes jeg. Jeg skjønner at hun vil observere litt, men å si at hun ikke har tid til en liten samtale med deg er altfor dårlig

Pedleder på småbarnsavdeling

Anonymkode: 1ce91...164

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Varierer om jeg spør ved henting. Ikke alltid det er jeg som henter henne og noen ganger er det ganske kaotisk om jeg hentet henne kl 16 da mange andre barn også blir hentet i dette tidsrommet . 

Fikk følgende mail fra pedleder:

"Hei. Takk for tilbakemelding. Jeg er enig i at samspill med andre barn er noe vi bør snakke om. Vi starter med foreldresamtaler fra 21.november og jeg har dessverre ikke mulighet for samtale før den tid. Jeg vil bruke tiden frem til da  (under to uker) på å observere Petra i samspill med andre barn slik at vi kan snakke om dette på en best mulig måte"

Det der synes jeg er ugreit. Selvsagt må du kunne snakke med henne før! Vi har forresten også to barn i basebarnehage, siden en nevner det her. Vi får god oppfølging og de er like mye tilstede for barna som i en avdelingsbarnehage.

Anonymkode: 4fa5e...f9d

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at basebhg generelt er dårligere på oppfølging?HI

ja.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der synes jeg er ugreit. Selvsagt må du kunne snakke med henne før! Vi har forresten også to barn i basebarnehage, siden en nevner det her. Vi får god oppfølging og de er like mye tilstede for barna som i en avdelingsbarnehage.

Anonymkode: 4fa5e...f9d

Huff. Hva skal vi si da? HI

Skrevet

Jeg ville svart på mailen! 

Jeg har forståelse for at du har det travelt, men siden dette er noe Petra snakker mye om, og som virker vanskelig for henne, ønsker jeg informasjon om hennes barnehagehverdag nå, i påvente av samtale. 

Er hun i lek med andre barn?

Hvilken type aktiviteter fungerer hun bra i? Eventuelt hvilke fungerer ikke bra?

Tar hun selv initiativ til lek?

tar andre barn initiativ til lek med henne?

er det barn du anbefaler at vi styrker Petras relasjon til, for eksempel ved å invitere dem hjem? I tilfelle hvem?

Anonymkode: da4b6...e6c

Skrevet

Skjønner at du blir bekymret av uttalelsene, og måten barenehagen møter dere på høres litt ugrei ut.

Men er du sikker på at uttalelsene hennes stikker så dypt?

Sønnen vår på samme alder sier ting som:

-han haaater alle i barnehagen

-han har iiingen venner, og alle slår og dytter ham.

Dette stemmer overhodet ikke med virkeligheten de ansatte opplever, han vil i barnehagen og vi ser jo hvor gira han blir når han treffer "ikke-vennene" sine når vi leverer.

Han er bare en liten drama-gutt 😅

Sier ikke at dette gjelder for jenta di, og bra at du tar det på alvor. Poenget mitt er at enkelte barn kan finne på å dramatisere litt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...