Gå til innhold

Hva sender vi med på overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal på overnatting hos sin bestevenn fra skolen å gleder seg veldig.Jeg kjenner ikke foreldrene så veldig godt så det jeg lurer på er,sender vi med lørdagsgodteri når han skal overnatte der fra lørdag til søndag? Eller hva er vanlig? Vet jo ikke engang om de pleier å ha godteri på lørdager :P Dette er sønnen min sin første overnatting så aner ikke hva vi skal sende med.

Anonymkode: 5b797...4b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene....du må jo snakke med foreldrene hvor barnet ditt faktisk skal sove!! Det er jo forskjellige fra hjem til hjem...vi kan jo ikke svare på det. Ønsker du ikke å bli kjent med disse foreldrene hvor ditt barn skal sove? Da må du jo ha dialog med de, spørre om du skal sende med litt lørdagsgodteri... Når du i tillegg ikke vet om de har lørdagsgodt på lørdager?? Da må du jo prate med de...

*rister på hodet*

Anonymkode: 4db80...bca

Skrevet

Lørdagsgodt er hyggelig hvis det er noe spm passer å dele på alle barna som er der, ellers ordner nok vertskapet det.

Tannbørste og undertøyskift +eventuelt en kosebamse eller liknende er stort sett det de trenger. 

Spør om han skal ta med sovepose eller sengetøy.

Anonymkode: 9f44e...0fb

Skrevet

Noen ønsker at barnet skal ta med sovepose, særlig hjem med flere barn og åpne dører for overnatting hver helg synes det er deilig å slippe all den ekstra klesvasken. Ene sønnen min har en kamerat hvor det er sånn, de har fire barn og alle har ekstra madrass under sengen sin og venner er alltid velkommen på overnatting, men vennene har med seg soveposen sin.

Andre steder er det en selvfølge at de som inviterer rer opp med sengetøy og alt.

Du må nesten spørre.

Her har det blitt sånn at mens ungene er små (type barneskole) sender vi ikke med snop. Som regen har vertskapet kjøpt inn, også kommer gjesten også med snop, og det blir veldig mye.

Men når de blir eldre har de gjerne med seg noe. Har to gutter på 14 og 16 år og de kjøper alltid med seg brus, potetgull o.l. når de overnatter.

Anonymkode: 604d8...744

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene....du må jo snakke med foreldrene hvor barnet ditt faktisk skal sove!! Det er jo forskjellige fra hjem til hjem...vi kan jo ikke svare på det. Ønsker du ikke å bli kjent med disse foreldrene hvor ditt barn skal sove? Da må du jo ha dialog med de, spørre om du skal sende med litt lørdagsgodteri... Når du i tillegg ikke vet om de har lørdagsgodt på lørdager?? Da må du jo prate med de...

*rister på hodet*

Anonymkode: 4db80...bca

De har gått  i samme barnehage i to år å har hatt litt smalltalk når vi har møtt hverandre,men aldri blitt skikkelig kjent for å si det sånn. Når du snakker med foreldre du ikke kjenner så godt så blir det liksom ikke ett naturlig spørsmål om ungene deres får godteri på lørdagene.Det har jo aldri vært snakk om overnatting før i dag.

Skrevet

Sønnen min er forresten 6 år.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er forresten 6 år.

Har han sovet borte før, hver obs hvis han ikke kjenner foreldrene så godt at han kan få hjemlengsel 

Anonymkode: aa9b7...81f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har han sovet borte før, hver obs hvis han ikke kjenner foreldrene så godt at han kan få hjemlengsel 

Anonymkode: aa9b7...81f

Han vet god hvem foreldrene hans er så tror ikke det blir ett problem :) Å foreldrene virker veldig flink med barn. Han har sovet borte før men da har det vært hos en voksen uten barn som har vært barnevakt hjemme hos henne,å det har gått veldig fint. Vi bor uansett bare 10 minutter med bil unna der sønnen min skal på overnatting i helgen så vi kan fort hente han ed behov.

Skrevet

Jeg har alltid sendt med litt godteri, og en julebrus f.eks til hver. Litt sånn som i takknemlighet! 

Unger bruker å ha med hit også.. en pepperkakeboks, potetgull osv. 

Det er ingen i vår omgangskrets som ikke spiser eller tillater godteri på lørdag, og heller aldri har vi behøvd å regulere det.

Skrevet

Jeg foretrekker å ordne med lørdagsgodt selv når vi har små gjester, men om du skal sende med så send med til alle barna som er der og lever det direkte til foreldrene. Det er så irriterende med unger på besøk som sitter og ruger på "sitt" lørdagsgodt samtidig som de spiser av vårt som er satt frem til alle.

Anonymkode: a1ed9...612

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg foretrekker å ordne med lørdagsgodt selv når vi har små gjester, men om du skal sende med så send med til alle barna som er der og lever det direkte til foreldrene. Det er så irriterende med unger på besøk som sitter og ruger på "sitt" lørdagsgodt samtidig som de spiser av vårt som er satt frem til alle.

Anonymkode: a1ed9...612

Det bare sønnen min som skal overnatte der,å han kameraten som han skal overnatte hos har en søster på 8 år som sikkert også er hjemme.

Skrevet

Jeg synes fortsatt at du skal snakke med dem. Send dem en sms om ikke annet. Der kan du spørre om han skal ta med sovepose og høre om du skal sende med litt godteri eller snacks. Send i så fall med slik at det kan deles på alle, ikke slik at din sønn skal sitte og spise foran de andre barna.

Greit nok at du ikke har følt at det har vært naturlig å snakke med dem om slike ting som lørdagsgodt, men nå skal ditt barn overnatte der og da må du ta mot til deg og prate med dem. Kommunikasjon er en Fin Ting og løser utrolig mange problemer.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har gått  i samme barnehage i to år å har hatt litt smalltalk når vi har møtt hverandre,men aldri blitt skikkelig kjent for å si det sånn. Når du snakker med foreldre du ikke kjenner så godt så blir det liksom ikke ett naturlig spørsmål om ungene deres får godteri på lørdagene.Det har jo aldri vært snakk om overnatting før i dag.

Nei, men det er helt naturlig å spørre om det når barnet blir invitert på besøk og enda mer når det dreier seg om overnatting. Du kan da ikke sende ungen avgårde på overnatting til noen du ikke tør å spørre om noe så enkelt som at "Jeg lurer på om det er noe spesielt Per skal ha med seg til overnattingen, skal jeg sende med dyne / pute / sengetøy?"  Ved førstegangsbesøk ville jeg også spurt om jeg skulle sende med litt lørdagsgodteri til ungene / litt lommepenger / om det var noe ekstra klær du skal sende med? En god samtale rett og slett.

Skrevet (endret)

Forresten, om jeg skulle sende med godterier (etter avtale med foreldrene), så hadde jeg levert det til foreldrene samtidig som jeg leverte ungen, sånn at det ikke ble sånn at mitt barn skulle styre "sitt" godteri. 

Personlig ønsker jeg ikke at unger som kommer på overnatting har mer med seg enn klær, pysj, tannbørste, og ev. kosedyr, selvfølgelig. 

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
1 minutt siden, Yellow Brick Road skrev:

Forresten, om jeg skulle sende med godterier (etter avtale med foreldrene), så hadde jeg levert det til foreldrene samtidig som jeg leverte ungen, sånn at det ikke ble sånn at mitt barn skulle styre "sitt" godteri. 

Personlig ønsker jeg ikke at unger som kommer på overnatting har mer med seg enn klær, pysj, tannbørste, og ev. kosedyr, selvfølgelig. 

Jeg er også helt enig i dette. Lever eventuelt godteri rett til foreldrene, så kan de få dele det mellom alle barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...