Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #1 Skrevet 10. november 2017 På skolen til barna bruker de "its learning". Jeg kan ikke si jeg liker den, men det er nå så. Det jeg virkeig ikke liker er at skolen har satt opp en fortjeneste som viser når barn og foreldre er inne på hvilke sider. Vi foreødre har eget passord. Lærerens sjekker når jeg går inn på barnas ukeplaner og alt annet der inne. Jeg liker virklig ikke å bli overvåket på den måten, ikke ungene heller. Er det i det hele att lovlig å logge andres databruk på den måten? Er det vanlig? Anonymkode: 967d6...c92
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #2 Skrevet 10. november 2017 Aner ikke, men Itslearning har jo en innebygget funksjon som viser sist den enkelte bruker var inne - det er ikke en funksjon de har satt opp spesielt for dere. Anonymkode: b0012...22d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #3 Skrevet 10. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Aner ikke, men Itslearning har jo en innebygget funksjon som viser sist den enkelte bruker var inne - det er ikke en funksjon de har satt opp spesielt for dere. Anonymkode: b0012...22d Jeg vet ikke helt hvordan det er satt opp, men jeg liker det uansett ikke. Det er ikke kontroll bare på når vi logger oss på, men på hvilke dokumenter vi åpner. På siste foreldremøte viste de en oversikt over dato og klokkeslett for når vi foreldrene åpnet ukeplanen og de viste i sanntid hvem av ungene som satt med lekser mens vi var på møtet. Anonymkode: 967d6...c92
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #4 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke helt hvordan det er satt opp, men jeg liker det uansett ikke. Det er ikke kontroll bare på når vi logger oss på, men på hvilke dokumenter vi åpner. På siste foreldremøte viste de en oversikt over dato og klokkeslett for når vi foreldrene åpnet ukeplanen og de viste i sanntid hvem av ungene som satt med lekser mens vi var på møtet. Anonymkode: 967d6...c92 Det der er jo hårreisende - at de viser det, altså. At de har den oversikten er jo selvfølgelig bra. Læringsplattformen er (blant annet) til for at lærerne skal kunne holde styr på hvem av elevene som har fulgt opp arbeidet. Hvis jeg ser at ingen har åpnet et bestemt dokument som jeg vet at er viktig, kan jeg minne dem på det. selvfølgelig skal lærerne ha oversikt over hvor mye og hva elevene gjør. At de skal ha kontroll over dere foreldre er kanskje litt mer på kanten. Men hvis læreren ser at foreldrene i klassen sjelden eller aldri er inne på itslearning og sjekker ukeplaner osv kan de gå ut med generell oppfordring om å sjekke oftere. Om det er noen bestemte foreldre som aldri sjekker kan de jo finne ut om akkurat de foreldrene har behov for papirversjon pga datamaskintilgang osv. Men at de viser på foreldremøte hvem som har åpnet når er langt over streken. Anonymkode: a6101...f67
Yellow Brick Road Skrevet 10. november 2017 #5 Skrevet 10. november 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det der er jo hårreisende - at de viser det, altså. At de har den oversikten er jo selvfølgelig bra. Læringsplattformen er (blant annet) til for at lærerne skal kunne holde styr på hvem av elevene som har fulgt opp arbeidet. Hvis jeg ser at ingen har åpnet et bestemt dokument som jeg vet at er viktig, kan jeg minne dem på det. selvfølgelig skal lærerne ha oversikt over hvor mye og hva elevene gjør. At de skal ha kontroll over dere foreldre er kanskje litt mer på kanten. Men hvis læreren ser at foreldrene i klassen sjelden eller aldri er inne på itslearning og sjekker ukeplaner osv kan de gå ut med generell oppfordring om å sjekke oftere. Om det er noen bestemte foreldre som aldri sjekker kan de jo finne ut om akkurat de foreldrene har behov for papirversjon pga datamaskintilgang osv. Men at de viser på foreldremøte hvem som har åpnet når er langt over streken. Anonymkode: a6101...f67 Helt enig. Problemet her er ikke at skolen kan se hvem som har vært inne, men at de offentliggjør det. Dette er en læringsplatform til skolebruk, ikke et privat digitalt leketøy.
Det var en gang et menneske Skrevet 10. november 2017 #6 Skrevet 10. november 2017 4 minutter siden, Yellow Brick Road skrev: Helt enig. Problemet her er ikke at skolen kan se hvem som har vært inne, men at de offentliggjør det. Dette er en læringsplatform til skolebruk, ikke et privat digitalt leketøy. Jeg skjønner det slik at hun og lærer ser når foreldre og barn er inne, ikke når andres foreldre og barn har vært inne?! Denne funksjonen er jo grei. Er jo viktig å vite om hvilke foreldre og barn som følger opp lekser og informasjon.
Yellow Brick Road Skrevet 10. november 2017 #7 Skrevet 10. november 2017 (endret) 4 minutter siden, Kontinuum skrev: Jeg skjønner det slik at hun og lærer ser når foreldre og barn er inne, ikke når andres foreldre og barn har vært inne?! Denne funksjonen er jo grei. Er jo viktig å vite om hvilke foreldre og barn som følger opp lekser og informasjon. Sitat: På siste foreldremøte viste de en oversikt over dato og klokkeslett for når vi foreldrene åpnet ukeplanen og de viste i sanntid hvem av ungene som satt med lekser mens vi var på møtet. Funksjonen er grei. Dette er langt over streken, synes jeg. Endret 10. november 2017 av Yellow Brick Road
Det var en gang et menneske Skrevet 10. november 2017 #8 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, Yellow Brick Road skrev: Sitat: På siste foreldremøte viste de en oversikt over dato og klokkeslett for når vi foreldrene åpnet ukeplanen og de viste i sanntid hvem av ungene som satt med lekser mens vi var på møtet. Funksjonen er grei. Dette er langt over streken, synes jeg. Note to self: Lese bedre før jeg svarer 😜 Jeg er selvsagt enig i at man ikke kan vise frem dette til alle foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå