Gå til innhold

Er dette greit? "Du er såpass stor"....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en på sykehuset sier dette til deg (jordmor feks)... "Ja men du er jo såpass stor"... jeg synes det traff litt fordi jeg har gått ned i vekt og vært veldig sunn, spist streng diett og har litt i overkant høy bmi. :(

Anonymkode: 1e528...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det vet vel ikke jordmor? Og du er vel stor hvis du har høy bmi. Jeg hadde ikke brydd meg. Hun mente vel ikke noe vondt med det tenker jeg. Var kanskje litt klønete sagt.

Anonymkode: 99945...455

Skrevet

Velkommen til det nye samfunnet for krenkede...

Anonymkode: 4ce45...1c5

Skrevet

Det får være måte på å være hårsår

Anonymkode: dc91c...e5a

Skrevet

Da er du fortsatt "såpass stor...". Og det er helt greit. Det gjør deg ikke til et dårlig menneske av den grunn! 

Ja, det er greit, iallefall i medisinsk kontekst. Selv om du har gått ned i vekt og dette av en eller annen grunn påvirker selvfølelsen din, så må jordmor fortsatt forholde seg til biologien.

Anonymkode: e656c...001

Skrevet

Hvis det som sies om vekten din  er relevant for helsen din, så tenker jeg at helsepersonell må få lov til å si noe om det.

Hvis hun sa; Ja , du som er så stor må bare kle deg i sort. Da er jeg enig, liiitt over streken.

Skrevet

Ja, det synes jeg det er greit, så lenge det er relevant mtp din helse. 

Anonymkode: 9a9d5...465

Skrevet

Hvilken sammenheng ble det sagt i da? Og hvor høy er bmi'en din?

Uansett, du sier det jo selv "jeg... har litt i overkant høy bmi". Det er et faktum, og da går det utover helsen din. Helsepersonell må kunne kommentere ting som er relevant for helsen din. Og det bør du tåle å høre uten at du blir lei deg for det. Å nekte for det, vil bare lure deg selv.

Du sier du har lagt om kostholdet ditt og gått ned i vekt. Det er jo en bra prestasjon, og livsstilsendringen er noe du må fortsette med. Din prestasjon blir ikke noe mindre selv om noen påpeker det som du selv vet, at du fremdeles er litt for stor.

Fortsett med livsstilsendringen din og ikke la deg såre over ting som ikke er noe å bli såret over. Om noen kommenterer det en annen gang, si det som det er "ja, jeg er fremdeles litt stor, men jeg har lagt om livsstilen min, har gått ned x antall kilo til nå og fortsetter min nye livsstil for å bli normalvektig, så jeg gjør en god jobb".

Anonymkode: 92f26...7cc

Skrevet

Det går ikke an å la seg såre av alt. Du bekrefter jo her selv at jm har rett, du et stor. Vi må tåle at en spade kalles en spade. 

Anonymkode: 66e7c...6bb

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en på sykehuset sier dette til deg (jordmor feks)... "Ja men du er jo såpass stor"... jeg synes det traff litt fordi jeg har gått ned i vekt og vært veldig sunn, spist streng diett og har litt i overkant høy bmi. :(

Ja, det er greit, for du er jo tydeligvis "såpass stor". Det er realiteten. Og en Jm har fokus på det pga ditt og ditt barns helse ( -les om risikofaktorene ved høy bmi i sv skap og fødsel...) Det er viktigere en din hårsårhet. 

Anonymkode: 7911c...8b5

Skrevet

Hva tenker du at hun heller skulle ha sagt da?

Skrevet
1 minutt siden, Evablaum skrev:

Hva tenker du at hun heller skulle ha sagt da?

Nei, helt riktig, har man 31 i bmi bør man bli fortalt flere ganger at man er stor :) det er veldig nyttigt og spiser man sunnt og går ned i vekt spiller det ingen rolle. Man er tjukk :) 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, helt riktig, har man 31 i bmi bør man bli fortalt flere ganger at man er stor :) det er veldig nyttigt og spiser man sunnt og går ned i vekt spiller det ingen rolle. Man er tjukk :) 

Kjære vene. Hun er jordmor og kan omtale kroppslige ting som er relevant for å gjøre jobben sin. 

Hun er ikke livsstilscoach, venninne eller en som har som jobb å motivere deg til fortsatt slanking med pusing. 

Er man stor så er man stor. 

Jeg er høy og får ofte høre det i mange sammenhenger. Skal jeg føle meg krenket av den grunn?

Anonymkode: 4ce45...1c5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i mange sammenhenger ER vekt av betydning på et sykehus. Økt risiko for mange komplikasjoner. Også en økt risiko for barnet i magen dersom man er gravid og overvektig. 

Anonymkode: cc350...107

Skrevet

det sa legen til meg også, og de har de jo helt rett i, så er ingen vits i og bli fornæret

Anonymkode: 68628...a2e

Skrevet

Hallo.. kanskje du fikk ekstra med smertestillende ettersom det skal beregnes på vekt  

Kanskje di skulle ha gjort noe i narkose, men som på grunn av vekten din bør bli tatt med lokalbedøvelse. 

Kanskje barnet med stor sannynlighet er stort fordi du er det? 

Det er helt innafor.

Anonymkode: d5d30...e8a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Svært få overvektig fullstendig klar over det. Forskning viser at å påpeke det bare har negative konsekvenser. 

Jeg var overvektig da eg skulle ha baby nummer to og la på meg veldig mye vannvekt på slutten. Jeg opplevde at det ble påpekt et par ganger, det var aldri relevant for helsesituasjonen. Forskning har jo også vist at helsepersonell lever i en kultur med forakt for overvekt og at de ofte også har lite kunnskap om årsakene til fedme. Altså er kulturen tuftet på fordommer. 

Anonymkode: 56f67...69d

Skrevet

Å si til en gravid kvinne at hun er "stor" kan fint handle om det graviditeten har gjort med kroppen, ikke hvor stor man er isolert sett. Jeg hadde bmi på 19 da jeg ble gravid, men fikk enormt stor mage. Både jordmor og lege sa mange ganger til meg at jeg var "veldig stor". Det dreide seg kun om magen, ellers var jeg ei flis.

Anonymkode: c6b4d...2f2

Skrevet

Hvorfor kan man ikke si noe om størrelsen til folk? For 6mnd siden var jeg slank, for 14 måneder siden tynn, nå "begynner jeg å bli stor". Det siste er en hentydning til at jeg naturligvis har vokst siden jeg er gravid. Iblant er ikke størrelsesbeskrivelsen så mye mer enn det! Og helsepersonell må nesten få kalle en spade for en spade...

Anonymkode: cc6ba...08d

Skrevet

Er du stor, så er du stor...

Anonymkode: 3871a...0ed

Skrevet

Vet du hva jeg ble fornærmet av? En lege som sa jeg burde spise sunnere og BEGYNNE å trene - uvitende om at jeg gjorde nettopp det. For harde livet. Da føler man seg liten, da.

Anonymkode: 26271...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...