Gå til innhold

Kan arbeidsgiver sette overtidstimer i timebank uten min tillatelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I oktober jobbet jeg veldig mye overtid. 

Har 20 timer overtid, tilsvarende to nattevakter. I lønnsslippen står det at jeg får utbetalt 4,5 timer overtid. Med andre ord, sjefen min har satt 15,5 time i timebank uten at jeg har fått vite det. 

Sist måned fikk jeg utbetalt 14,5 time overtid, tilsvarende en langvakt. Da fikk jeg hele vakten utbetalt, nettopp fordi jeg ikke ga beskjed om å sette dem i timebank. 

Kan jeg gi beskjed til lønningskontoret/arbeidsgiver om dette? At jeg ønsker å få timene utbetalt, og ikke timebank? 

Anonymkode: 26671...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva som står i arbeidskontrekten din og hvordan overtiden har oppstått. Det finnes tilfeller der du ikke får noe for overtidstimene.

Anonymkode: ad476...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hva som står i arbeidskontrekten din og hvordan overtiden har oppstått. Det finnes tilfeller der du ikke får noe for overtidstimene.

Anonymkode: ad476...e5c

Har ikke fått betalt for vaktene. Dem kan ikke ha folk på jobb uten å gi dem betalt...

Anonymkode: 26671...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke fått betalt for vaktene. Dem kan ikke ha folk på jobb uten å gi dem betalt...

Anonymkode: 26671...23a

+ jeg er ansatt i kommunen 😊

Anonymkode: 26671...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

+ jeg er ansatt i kommunen 😊

Anonymkode: 26671...23a

Du får sikkert betalt det du skal. Spør dem? 

Husk også at ikke alt arbeid ut o er det som står i kontrakten er overtid. Noe er bare merarbeid som ikke kvalifiserer til overtidsbetalt, bare vanlig timelønn. Det virker kanskje som om det er det som er tilfellet hos deg. 

Det kan jo også hende den som betaler ut lønn har gjort en feil. Bare spør så finner dere ut av det.

Anonymkode: ad476...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å ta på meg overtid jeg ikke får ut i penger, så jeg undersøker alltid først.

Anonymkode: c3f1e...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har bestemt at du skulle jobbe overtid, da?  Dette har nok noe å si for om du får det som avspasering eller utbetalt. 

Hvis du selv har tatt initiativ til å jobbe ekstra, blir det sannsynligvis annerledes (avspasering) enn hvis arbeidsgiver har bedt deg om å jobbe over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Hvem har bestemt at du skulle jobbe overtid, da?  Dette har nok noe å si for om du får det som avspasering eller utbetalt. 

Hvis du selv har tatt initiativ til å jobbe ekstra, blir det sannsynligvis annerledes (avspasering) enn hvis arbeidsgiver har bedt deg om å jobbe over. 

Arbeidsgiver spurte om begge vaktene. Hos oss er det arbeidsgiver som er pliktig å spørre når det er snakk om overtidsvakter. 

Skal spørre når jeg kommer på jobb i kveld/natt :) Så får jeg ta det med arbeidsgiver imorgen tidlig. 

Anonymkode: 26671...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her kan mye forskjellig ligge til grunn. Kommunene følger kommunenenes personalhåndbok. Denne forklarer visse regler for akkurat overtiden. Kommunene kan gi bedre vilkår enn i AML, og enkelte kommuner har spesialavtaler. Kontakt lønnsansvarlig/godkjenner og be om en forklaring på hvorfor ikke lønnen blir utbetalt med overtidstillegget.

Overtiden har visse kriterier og valg som f.eks om du har fylt opp stillingen din i turnus/uketimetall, når du fikk beskjed om å ta vakten (kort notis= høyere tillegg) osv. De kan, såvidt jeg vet, ikke kreve at du skal plassere timene i timebanken uten å eventuelt dekke opp manglende uketimer/manglende vakter du skulle hatt i turnusen for å oppfylle stillingen din. Du skulle da uansett fått utbetalt overtidstilleggene om dette hadde vært aktuelt.

Det er MANGE vanlige avdelingsledere i kommunene som ikke aner reglene rundt dette, så den lønnsansvarlige er nok veien å gå.

Lykke til!

Anonymkode: d6225...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...