Gå til innhold

Forstår jeg det rett i forhold til foreldrepermisjon og ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Termin er i januar/februar. Med 100% uttak vil det si at 49uker varer ut 2018. Vi må forlenge permisjonen på et vis med ferier og ulønnet perm til aug2019.

Har jeg rett til å ta ut min ferie i løpet av sommeren 2018 og dermed forskyve permisjonen fem uker?

evnt kan jeg spare opp mine ferieuker å ta de året etter (om det er lov i praksis på min arbeidsplass)?

Far skal ha sine 10 uker + 5 uker ferie. Ønsker ikke å jobbe så tidlig som 5-6 mnd etter fødsel pga amming, så ser for meg at han har ferie samtidig som jeg har perm. Men med tanke på å forskyve permisjonen så er det kanskje en dum tanke? Noen forslag?

som dere ser så trenger jeg virkelig noen innspill. Håper på hjelp fra dere!

Anonymkode: 1272e...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forskyve permisjon med 4 uker og 1 dag per kalenderår. Resterende ferie må tas etterpå. 

Anonymkode: c10b1...8ea

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan forskyve permisjon med 4 uker og 1 dag per kalenderår. Resterende ferie må tas etterpå. 

Det er per pers vel? 

Hi

Skrevet

Jeg tok mine 6 uker som jeg må ta rett etter fødsel, tok så ut ferien min (4 uker) før jeg begynte på fellesperioden. Fikk barn i juni og begynte på jobb mai året etter. Hadde 80 % dekningsgrad.

Anonymkode: 7a971...2ad

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener det er en gang per permisjon per år. Spør nav? Aldri vært borti at far har forskjøvet. Kanskje du finner noe her?

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Termin er i januar/februar. Med 100% uttak vil det si at 49uker varer ut 2018. Vi må forlenge permisjonen på et vis med ferier og ulønnet perm til aug2019.

Har jeg rett til å ta ut min ferie i løpet av sommeren 2018 og dermed forskyve permisjonen fem uker?

evnt kan jeg spare opp mine ferieuker å ta de året etter (om det er lov i praksis på min arbeidsplass)?

Far skal ha sine 10 uker + 5 uker ferie. Ønsker ikke å jobbe så tidlig som 5-6 mnd etter fødsel pga amming, så ser for meg at han har ferie samtidig som jeg har perm. Men med tanke på å forskyve permisjonen så er det kanskje en dum tanke? Noen forslag?

som dere ser så trenger jeg virkelig noen innspill. Håper på hjelp fra dere!

Dersom far kun skal ha sine 10 uker etter din permisjon + ferie  så er jo ikke det før barnet er 8-10 mnd. Vet ikke om det er slik for alle arbeidsplasser,  men hos oss kan vi overføre 2 uker ferie til neste kalenderår. Hva med å ta kun 2-3 uker ferie sammen, for å ha litt å forlenge permisjonen med? Vær klar over at om dere tar ulønnet permisjon for lenge, så mister man rettigheter hvis man blir syk/sykemeldt i ettertid. 

Anonymkode: 46e8f...cc1

Skrevet

Jeg fikk barn februar 2017. Valgte 100% dekning og min permisjon var slutt 6 november i år. Nå har jeg 4 uker+ 1 dag ferie og skal egentlig tilbake på jobb 4 desember. Har valgt å ta ut ulønnet permisjon til april hvor da far tar sine 10 uker og 5 uker ferie. Da passer det med barnehageoppstart august 2018. 

Anonymkode: 4276f...dfb

Skrevet

Jeg fikk barn i januar 2017 og valgte 80% permisjon. Min permisjon er ferdig i begynnelsen av desember. Og da tar jeg ut 14 uker ferie, 5 uker er fra 2016(var sykemeldt hele svangerskapet så har de ukene til gode), 5 uker for sommeren 2017 også tar jeg ut 4 uker for 2018. Da har vi kommet til midten av mars 2018. Da tar far sine 10 uker og når han er ferdig i slutten av mai tar jeg ulønnet permisjon til bhg start i august 2018. 

Er bare juli jeg ikke får lønn for da og da bruker vi pengene for kontantstøtten som vi får fra februar. I juni får jeg feriepenger. Jobber i staten så får lønn fra arbeidsgiver under hele permisjonen.

Anonymkode: 54a40...630

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i staten så får lønn fra arbeidsgiver under hele permisjonen.

Hva mener du med dette? Forsto ikke helt den jeg.

Hi

Skrevet

Takker for alle innspill. Kom gjerne med flere erfaringer. Synes det er vanskelig å velge hva vi skal gjøre.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...