Gå til innhold

Ung og gravid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt hjelp/råd :)! Jeg er ei 20 år gammel jente som nå har funnet ut at jeg er gravid, og trenger råd. Jeg har bodd med kjæresten min i 2 år og vi har god økonomi og er stabile. Jeg holder på med mitt andre år som utdannelse som barnehagelærer og arbeider i barnehage på siden. Spørsmålet mitt er om dere tror jeg klarer og ha et barn? Jeg har ikke fortalt det til kjæresten min ennå.. men jeg kan ikke være mer enn 6 uker på vei sa legen, som jeg var innom i dag (har følt meg uvell og sen mensen) Har gått på prevensjon så dette kom uventet 😥, men har dere noe erfaring med å få barn tidlig? Tror dere det kommer til å gå greit? Jeg vill gjerne beholde barnet så skal nok snakke med kjæresten min om det ikveld eller i morgen, men lurer på om noen har tips og råd? :) hvordan er det å få barn tidlig? 

Anonymkode: 8109c...669

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk barn da jeg var 21 :) Hun er 6 år nå, mannen og jeg er fremdeles gift og har det bra og god økonomi :) Hadde ikke så god økonomi da hun var baby, men har jobbet oss oppover til å ha godt betalte jobber, eie hus osv :)

Anonymkode: e3610...d7d

Skrevet

Fikk min første når jeg var 21 😊 var da under utdannelse. Barnet er nå 8 år. Alt har gått veldig fint. Fikk nr 2 3 år etter, gikk veldig greit det også. 

Vi hadde kun en inntekt grunnet min utdanning, men klarte oss godt til tross. Alt går, og ordner seg, om en er innstilt på det. 

Skrevet

Hei! Jeg er 21 år, og datteren min fylte ett år i sommer. Jeg og samboeren hadde også vært sammen i 2 år da vi fant ut at jeg var gravid. Vi er fremdeles sammen og har nettopp kjøpt oss hus.

Jeg anbefaler deg å studere så lenge du kan mens du går gravid. På det grunnlaget har du krav på permisjon fra studiet og permisjonspenger/stipend fra Lånekassen. Jeg var dum nok til å ikke gjøre det. Droppet ut av studiene og begynte å jobbe for fullt for å tjene meg opp til permisjonspenger fra NAV. Angrer veldig. Hadde hatt nytte av studiet i ettertid, og jeg visste ikke at jeg hadde krav på permisjonsstipend fra Lånekassen. Du får hele lånet som stipend med grunnlag av at du fortsetter studier etter permisjon.

Er kjæresten din student eller jobber han? Ingen av delene har nødvendigvis noe å si, men utgjør en del for økonomien deres. Her jobber samboer 100% og har helt OK inntekt til å ikke ha noen utdanning utover grunnskole/videregående. Vi klarer oss fint. 

Jeg har begynt å studere igjen, og merker det er stram okønomi om dagen. Men det er mer enn overkommelig. Jeg synes det har vært veldig givende å bli mor i ung alder. Jeg måtte ofre en del når vi bestemte oss for å holde barnet, men angrer ikke et sekund. 

Når det gjelder det sosiale med venner osv. må du regne med å falle litt på sidelinjen. Er ikke så mange på vår alder som får barn.

Vi har vokst veldig mye som par etter vi fikk barn. Vi er mye mer knyttet til hverandre og har en helt annen glede i hverdagen enn hva det var før. Det er travelt om dagene og det er slitsomt med lite nattesøvn, men det er kun for en periode. Det går seg til :) 

Masse lykke til! Gled deg masse over spiren i magen din. Også håper jeg kjæresten tar nyheten på en voksen måte og viser at han ønsker å støtte deg og ta del i dette. Det var i hvertfall en stor trygghet for meg. Jeg var veldig i tvil når jeg ble gravid, for jeg ble også gravid på prevensjon. Samboeren min var min største støttespiller. Han var klar på at dette var mitt valg og han ville støtte meg uansett hva. Om vi valgte å beholde så visste han at det ville gå bra :) Han var veldig positiv.

Anonymkode: 24493...bd9

Skrevet

Jeg fikk min første da jeg var 20. Neste baby 10 år etterpå. Gått helt supert :)

Anonymkode: 26512...60d

Skrevet

Når jeg var like gammel som deg hadde jeg 3 små, en på 1, 2 og 4, aldri angret på det, og øknomien var god og er forsatt gift med samme mann, vert sammen i 14år nå og gift i 5 år, og 10 år siden jeg fikk mitt første.

Anonymkode: 53ba3...32b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...