Gå til innhold

ADHD medisin og humør

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av nabobarna som er like gammel som min yngste har fått ADHD diagnose og begynt på medisiner. Jeg har kjent han hele oppveksten, gutten har vært et eneste stort smil, hele veien. 

Gutten har sluttet å smile. Han er her ikke like ofte lenger, min er blitt jente jente, og han henger med kompisene. De er sammen enda, men ikke daglig som før. 

Det eneste jeg vet er annerledes før smilet forsvant er Ritalin. 

Men er det en typisk  bivirkning? Kan det være Ritalin som gjør han mindre blid? Mindre sprudlende? 

Anonymkode: dbced...c10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter, om jeg googler får jeg bare opp mange artikler om hvor farlig det er, g selvmord etc. Det blir jo skremselspropaganda. 

Noen erfaringer? 

Skrevet

Slik var min datter når hun prøvde ritalin.Hun levde ikke bare var tilstede,grusomt å være mor å oppleve.Vi har tatt henne av all medisin og har fått vår smilende,sprudlende jente tilbake.Vi har begynt med melkefritt kosthold og føler at hun fungerer bra.Selfølgelig er hun ekstra energisk,men hun "lever".Vet at hun ville fått problemer senere hadde vi ikke tatt det valget vi tok.

Anonymkode: 04276...135

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En av nabobarna som er like gammel som min yngste har fått ADHD diagnose og begynt på medisiner. Jeg har kjent han hele oppveksten, gutten har vært et eneste stort smil, hele veien. 

Gutten har sluttet å smile. Han er her ikke like ofte lenger, min er blitt jente jente, og han henger med kompisene. De er sammen enda, men ikke daglig som før. 

Det eneste jeg vet er annerledes før smilet forsvant er Ritalin. 

Men er det en typisk  bivirkning? Kan det være Ritalin som gjør han mindre blid? Mindre sprudlende? 

Ja, det er visst dessverre mange som opplever dette etter det jeg har lest, men ofte vil en liten nedjustering av dose eller bytte av medisin gi noe bedring. Hvis det vedvarer slik så hadde jeg tatt det opp med foreldrene. 

Anonymkode: 41ae3...1e7

Skrevet

De fleste vil nok bli mindre sprudlende, men nå må vi også tenke på at mye av denne sprudlende oppførselen kan være en del av problemet, en del av det som gjør det slitsomt å leve med ADHD. Det tar også tid å komme fram til riktig medisin og riktig dose, og når man har funnet den riktige dosen, dukker det også opp igjen en passelig dose sprudlende oppførsel hos barnet også.

Skrevet

Det er heller ikke alle så trenger medisin! Vi følte vi fikk medisin kastet etter oss, men jeg sa at det er det siste jeg vil prøve. Utruligt nok var ikke bup glad for det.... grunnen er bivirkninger på medisin, og at barnet mitt ikke er utagerende eller lager problem på skolen. Hun er noe ukonsentrert , men det er det. Vi ser at per dags dato, trengs ikke medisin, men kan aldri si aldri, går på 1 trinn nå.... Vi fokuserer på tilrettelegging, og har et glad og smilende barn

Anonymkode: cd05b...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...