Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Her har altså 11-åringen tatt ca 200kr, og løyet om det etterpå, har aldri opplevd det før og er egentlig mest lei meg og skuffet.. Har aldri tidligere måtte straffe, så nå er jeg litt rådvill.. Anonymkode: 18790...a3a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Har forøvrig konfiskert telefon og iPad. Anonymkode: 18790...a3a
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 Skjønner ikke helt hva telefon og ipad har med saken å gjøre? Jeg har fire barn mellom 8 og 16 år, og har en eneste gang opplevd at det ble stjålet penger. Det resulterte i en samtale om hvor skuffet jeg var, også måtte pengene betales tilbake (det måtte jobbes, penger ble utbetalt for jobben så følelsen av å ha tjent penger var der, før pengene måtte legges tilbake der de ble stjålet fra) Aldri opplevd det igjen. Anonymkode: 06adc...362
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Hvilken situasjon er penge stjålet i? Hvis det er misbuk av ditt kort på netthandel er indragelse av nettbrett og telefon naturlig siden de er rikt til å svindle deg. Om pengene derimot er tatt fra din lommebok synes jeg ikke det er noen god straff. Da vil det kanskje være mer naturlig å si at han eller hun ikke får være alene hjemme i det hele tatt i noen uker (må vente ute til dere kommer fra jobb ol) soden barnet ikke er til å stole på. Tilbakebetaling av pengene er en selvfølge. Selv om det betyr å måtte selge ting som sykkel eller fiskestang. Anonymkode: dd7e9...48d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 Du har straffet! Du har påført et onde, i den hensikt at det skal føles som et onde, pga et regelbrudd. Dette er ikke en konsekvens. En konsekvens hadde vært at barnet ikke hadde penger å ta med seg på barnediskoteket på fredagen, fordi pengene som var satt av til det i budsjettet, var brukt opp. Straff i vei! En 11 åring tåler litt iPad straff for å stjele. Håper det funker. Viktig at det er litt reformering som følger straffen også. Litt innsikt i rett og galt og respekt for familien og behovet for regler. Anonymkode: f4203...129
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har forøvrig konfiskert telefon og iPad. Anonymkode: 18790...a3a Det der er så dumt og dårlig gjort at jeg vet ikke hva jeg skal si engang! Dårlig av dere foreldre. Sett deg ned og snakk med bar et! Burde holde. Å ta fra ham telefon osv har ingenting med saken å gjøre. Spesielt . Han mister jo respekten for dere! Med god grunn Anonymkode: 64d45...a66
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 Min 11-åring har ADHD og Asperger og ekstremt dårlig impulskontroll. Han har ved flere anledninger stjålet godteri (fra kjøkkenskap og fra lillebror), penger fra lillebror sin sparebøsse og fra min lommebok - kanskje totalt 200 kr. Han reagerer veldig dårlig på "kjeft", og blir helt glassaktig i blikket når jeg tar det opp med ham. Eneste konsekvens som fungerer her er å fjerne tilgang til skjermer (ipad, tlf, xbox) + at jeg selvsagt prøver å få inn budskapet om at DETTE ER IKKE GREIT. Han har måttet pante flasker o.l for å betale tilbake til lillebrors sparebøsse. Han VET det ikke er greit, men han klarer fader meg ikke å styre seg... Veldig veldig frustrerende. Han har heldigvis skrupler mot å gjøre det utenfor husets vegger... Anonymkode: 442e0...e72
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 11-åring har ADHD og Asperger og ekstremt dårlig impulskontroll. Han har ved flere anledninger stjålet godteri (fra kjøkkenskap og fra lillebror), penger fra lillebror sin sparebøsse og fra min lommebok - kanskje totalt 200 kr. Han reagerer veldig dårlig på "kjeft", og blir helt glassaktig i blikket når jeg tar det opp med ham. Eneste konsekvens som fungerer her er å fjerne tilgang til skjermer (ipad, tlf, xbox) + at jeg selvsagt prøver å få inn budskapet om at DETTE ER IKKE GREIT. Han har måttet pante flasker o.l for å betale tilbake til lillebrors sparebøsse. Han VET det ikke er greit, men han klarer fader meg ikke å styre seg... Veldig veldig frustrerende. Han har heldigvis skrupler mot å gjøre det utenfor husets vegger... Anonymkode: 442e0...e72 Hvis han stjeler jevnlig fra lillebror kan han jo ikke ha tilgang til hans rom. Selv om det er sykdom som er årsaken til dårlig impulskontroll skal ikke det gå ut over lillebror. Anonymkode: dd7e9...48d
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis han stjeler jevnlig fra lillebror kan han jo ikke ha tilgang til hans rom. Selv om det er sykdom som er årsaken til dårlig impulskontroll skal ikke det gå ut over lillebror. Anonymkode: dd7e9...48d Det har skjedd en gang. Etter det så låste jeg selvsagt inn sparebøssen til lillebror. Anonymkode: 442e0...e72
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #10 Skrevet 8. november 2017 Hva er pengene brukt til? Noe du kan selge? Hadde ikke konfiskert telefon og pad. Hadde heller sagt han får finne noe på rommet han kan selge og betale tilbake. Alternativt holde igjen ukepenger til det er betalt. Hadde nok også vist tydelig at jeg ikke stoler på han. Får ikke være alene hjemme, får ikke gå på kiosken med venner. Fordi han kan stjele på nytt. Gjort livet litt vanskelig og ubehagelig. Anonymkode: 818de...9f9
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #11 Skrevet 8. november 2017 synes det er riktig det dere har gjort, men trenger ikker mer straff utover det, sett dere ned og snakk med han/hun Anonymkode: 67f7e...e3b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #12 Skrevet 8. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis han stjeler jevnlig fra lillebror kan han jo ikke ha tilgang til hans rom. Selv om det er sykdom som er årsaken til dårlig impulskontroll skal ikke det gå ut over lillebror. Anonymkode: dd7e9...48d What 😱 Anonymkode: f4203...129
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #13 Skrevet 8. november 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: What 😱 Anonymkode: f4203...129 What hva? Anonymkode: 3b0ac...213
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #14 Skrevet 8. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: What hva? Anonymkode: 3b0ac...213 DETTE: 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis han stjeler jevnlig fra lillebror kan han jo ikke ha tilgang til hans rom. Selv om det er sykdom som er årsaken til dårlig impulskontroll skal ikke det gå ut over lillebror. Anonymkode: dd7e9...48d Det er ikke en normal tankegang eller handling for at en har lurt noen mynter ut av søskena sparebøsse! Hvem har ikke gjort det en gang liksom. Det er jo helt psyco 😳 Anonymkode: f4203...129
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #15 Skrevet 8. november 2017 Heng han opp på veggen. Veldig effektivt. Anonymkode: 1b512...601
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #16 Skrevet 8. november 2017 Dere er jo helt syke som snakker om straff i det vide og brede!! Snakk med barnet på en ok måte og la det forklare seg. Ikke kjeft og bråk. -og ikke straff!! Barnet trenger en samtale og respekt så vil det respektere deg/dere tilbake. Anonymkode: 1cac3...4ff
gale damen Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere er jo helt syke som snakker om straff i det vide og brede!! Snakk med barnet på en ok måte og la det forklare seg. Ikke kjeft og bråk. -og ikke straff!! Barnet trenger en samtale og respekt så vil det respektere deg/dere tilbake. Anonymkode: 1cac3...4ff GAh!! Jeg får grønne prikker av sånne som deg! En unge på 11 år vet utmerket godt at det er galt å stjele, dersom foreldrene er normalt utrustet i toppen. Når det da stjeles, så bør det få følger i form av straff. Ja, straff. Samtale og respekt er bra, men noen ganger er straff helt på sin plass. Når et så stort barn stjeler er en av de gangene.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 Straffen var egentlig mest fordi han løy om det etterpå, og fikk mange sjanser til å innrømme det. Jeg ble helt fortvilet! Jeg har aldri opplevd noe sånt med han før, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Så jeg sa jeg tok det til han var ærlig mot meg. Det hjalp ingenting å prate og være pedagogisk.. Vi har nå snakket og skværet opp, og forhåpentligvis skjer ikke dette igjen.. Anonymkode: 18790...a3a
Anonym bruker Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 6 timer siden, gale damen skrev: GAh!! Jeg får grønne prikker av sånne som deg! En unge på 11 år vet utmerket godt at det er galt å stjele, dersom foreldrene er normalt utrustet i toppen. Når det da stjeles, så bør det få følger i form av straff. Ja, straff. Samtale og respekt er bra, men noen ganger er straff helt på sin plass. Når et så stort barn stjeler er en av de gangene. Skjønner at du er «gale damen».. Jeg har tre store barn som jeg aldri har trengt å straffe. Det har vel med at vi har stor respekt for hverandre og andre rundt oss. Foreldre som oppdrar med straff og trusler får ofte barn som gjør gale ting og man ender opp med enda mer straff og trusler. Det blir en ond sirkel og dere ender opp med utrygge barn som ofte ender opp med å forsøke å lyve for å komme seg ut av situasjoner det ofte vanker straff for. Lykke til med å oppdra usikre,drittunger «gale dame». Anonymkode: 1cac3...4ff
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #20 Skrevet 10. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner at du er «gale damen».. Jeg har tre store barn som jeg aldri har trengt å straffe. Det har vel med at vi har stor respekt for hverandre og andre rundt oss. Foreldre som oppdrar med straff og trusler får ofte barn som gjør gale ting og man ender opp med enda mer straff og trusler. Det blir en ond sirkel og dere ender opp med utrygge barn som ofte ender opp med å forsøke å lyve for å komme seg ut av situasjoner det ofte vanker straff for. Lykke til med å oppdra usikre,drittunger «gale dame». Anonymkode: 1cac3...4ff Du høres akkurat ut som min mor faktisk. Hun har og så oppdratt tre unger og har skrytt til alle om hvor flinke og snille vi var hele oppveksten. Heldigvis for henne fikk hun ikke med seg alt vi gjorde. Stjeling,røyking,drikking og masse løgner. Hun skulle bare visst. Vi hadde mange gode samtaler på sengekanten og vi hadde et tett forhold MEN vi var slue og hadde absolutt svin på skogen. Vi ble kanskje tatt i litt mindre alvorlige greier og da hadde vi disse gode samtalene med respekt og full pakke. Da var det bare å jatte med 👍 Min mor lever fortsatt i troen om at hennes tre barn i 30-årene var gode og respektfulle ungdommer. Og vi lar henne leve i troen på det 😃 Anonymkode: 71e2c...6da
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #21 Skrevet 10. november 2017 Her så stjal min datter noe penger fra meg på samme alder, da hadde hun og venninner dratt for å shoppe i byen og gå på MC Donald. Jeg fant det ut raskt da, så jeg kjørte ned til byen, og hentet henne, så ble jo litt flaut for henne, og bli hentet da hun var med sine venner. Så tok jeg fra henne det hun hadde kjøpt, og hun måtte jobbe hjemme, til pengene var tilbakebetalt. Og vi pratet selvfølgelig om det. Hun har aldri gjort det igjen. Anonymkode: 695b2...dd8
gale damen Skrevet 11. november 2017 #22 Skrevet 11. november 2017 På 11/9/2017 den 22.28, Anonym bruker skrev: Skjønner at du er «gale damen».. Jeg har tre store barn som jeg aldri har trengt å straffe. Det har vel med at vi har stor respekt for hverandre og andre rundt oss. Foreldre som oppdrar med straff og trusler får ofte barn som gjør gale ting og man ender opp med enda mer straff og trusler. Det blir en ond sirkel og dere ender opp med utrygge barn som ofte ender opp med å forsøke å lyve for å komme seg ut av situasjoner det ofte vanker straff for. Lykke til med å oppdra usikre,drittunger «gale dame». Anonymkode: 1cac3...4ff Jeg har ikke oppdratt usikre drittunger. Jeg har oppdratt unger som er oppdratt med respekt for andres eiendom, integritet og sunn fornuft. Ingen trusler er benyttet, og hvor du får det fra vet jeg ikke. Straff er benyttet i de tilfeller der det var nødvendig, uten at noen har tatt skade av det, og uten at de har blitt utrygge på noen måte. At du tror at dine tre barn er et empirisk grunnlag for oppdragelse helt for seg selv, får stå for din regning, men sier noe om forståelsen din av problemet.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #23 Skrevet 11. november 2017 På 8.11.2017 den 10.53, Anonym bruker skrev: Her har altså 11-åringen tatt ca 200kr, og løyet om det etterpå, har aldri opplevd det før og er egentlig mest lei meg og skuffet.. Har aldri tidligere måtte straffe, så nå er jeg litt rådvill.. Anonymkode: 18790...a3a Her hadde 11—åringen fått beskjed om at jeg var kjempeskuffet. Tillit er brutt og den må du opparbeide igjen. Kan huske mamma og pappa gjorde det og den svei skikkelig hos meg og jeg gjorde aldri fet samme igjen. Andre barn reagerer sikkert på andre måter. Anonymkode: d11fd...ad4
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #24 Skrevet 11. november 2017 Litt perspektiv her..... Lurt noen mynter ut av en sparebøsse... Er jo ikke en stor forbrytelse. Unger er unger. De bryter regler, får tilsnakk, og så gjør det igjen, eller kanskje ikke, om de så gjør må en korrigere de igjen. Unger skal teste litt grenser, de skal bryte regler! Det er del av å finne seg selv, og lære forskjell på rett og galt, og av det blir de reflekterte og selvstendige individer. Anonymkode: f4203...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå