Gå til innhold

Forbigått ved fast ansettelse grunnet graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og sorterer tankene mine på hva jeg skal gjøre. Saken er at jeg i halvannet år har jobbet i et vikariat da det har vært sykdom i bedriften. Det ble klart for mange måneder siden at dette var et varig bilde, og at de ville trenge å ansette i fast stilling. Dette skulle være en styresak for å vurdere stillingsprosent, lønn etc., men jeg har hele tiden fått klare tilbakemeldinger på at det var jeg som skulle få dette tilbudet, det var bare visse formaliteter som skulle i orden. I mellomtiden her ble jeg (ikke planlagt, men veldig gledelig) gravid. Jeg vurderte for og imot om å fortelle det før dette var i orden, men tiden gikk, og jeg følte jeg ikke hadde tid til å vente lenger (5mnd+ og det begynte å bli vanskelig å skjule). Da ble tilbudet med en gang dratt inn igjen, selv om det lenge var snakk om å utlyse et vikariat for meg. På mandag kom stillingsutlysingen ut, og det er ikke nevnt en plass om vikariat. Daglig leder ringte senere på dagen, for å presisere at hadde jeg ikke vært gravid så hadde jobben vært min, men at de måtte lyse den ut som fast stilling for å sikre at de fikk flest mulig søkere "for flesteparten var ikke interessert i vikariat". Men at de håpte på at det var plass til meg også når jeg var klar for å jobbe igjen... (det er en privat bedrift, ikke offentlig så stillinger MÅ ikke nødvendigvis utlyses)

Jeg mener jo at dette er klart lovbrudd å diskriminere på denne måten, selv om jeg selvsagt skjønner deres tankemåte. Men så vil man jo ha best mulig referanser (er lovet stråååålende referanser om det ikke skulle bli plass til meg), det er et gjennomskinnelig arbeidsmarked så vanskelig å legge seg ut uten at det blir spredd videre. Det er så mange tanker å sortere her at jeg måtte bare få luftet litt og kanskje hørt deres erfaringer og meninger...Innerst inne er jeg jo enig med meg selv at dette ikke er greitt, men man blir litt satt ut.

Anonymkode: ac449...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring likestillingsombudet. Det er enkelt og greit ikke lov, og jeg ville også tatt kontakt med fagforeningen. 

Du kan være anonym når du snakker med dem. Og så hører du hva de sier før du bestemmer deg for om du ønsker å køage formelt. 

Mannen min fikk ikke innvilget pappaperm, da kontaktet vi likestillingsombudet. Og ting ble svært godt håndtert, og fikset. 

Anonymkode: 59b55...1ed

Skrevet

Men kan du bevise det da? Har du mottatt skriftlig tilbud som har blitt trukket tilbake? At de har lovet og hva de har sagt i telefon er jo enkelt for de å vri seg unna. "Du må nok ha misforstått" "det var aldri intensjon å ikke lyse den ut". Går du videre med dette er du helt nødt til å ha dokumentasjonen din i orden.

Jeg mener ikke dette er greit altså, men du bør være rimelig sikker på at saken din holder vann.

Anonymkode: 3d526...bbf

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan du bevise det da? Har du mottatt skriftlig tilbud som har blitt trukket tilbake? At de har lovet og hva de har sagt i telefon er jo enkelt for de å vri seg unna. "Du må nok ha misforstått" "det var aldri intensjon å ikke lyse den ut". Går du videre med dette er du helt nødt til å ha dokumentasjonen din i orden.

Jeg mener ikke dette er greit altså, men du bør være rimelig sikker på at saken din holder vann.

Nei, det er nettopp det jeg ikke kan dessverre, så har nok sett for meg alle de ulike variasjonene av "du må nok ha misforstått"-beklagelsene som det går an å komme med :) Men synes det er så naivt å uttale seg slikt til gravid arbeidstaker at det fortjenes å luftes litt...

HI

Skrevet

Kontakt likestillingsombudet og drøft med de uansett. Synd du ikke har opptak av samtalen hvor det blir sagt "hadde du ikke vært gravid så hadde stillingen vært din". Men det kan være at du har en sak uansett, hvis de ikke har noe godt bevis på hvorfor du ikke fortjente stillingen (utenom graviditet) heller... Så er forsøket verdt. Er du fagorganisert så kontakt de også! 

Lykke til 💪🏼

Anonymkode: ef83a...962

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt likestillingsombudet og drøft med de uansett. Synd du ikke har opptak av samtalen hvor det blir sagt "hadde du ikke vært gravid så hadde stillingen vært din". Men det kan være at du har en sak uansett, hvis de ikke har noe godt bevis på hvorfor du ikke fortjente stillingen (utenom graviditet) heller... Så er forsøket verdt. Er du fagorganisert så kontakt de også! 

Lykke til 💪🏼

Anonymkode: ef83a...962

Men det jeg har når jeg tenker meg om er en intern-epost som er utsendt og viser at svangerskapet er grunnen til at stillingen nå lyses ut...

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det jeg har når jeg tenker meg om er en intern-epost som er utsendt og viser at svangerskapet er grunnen til at stillingen nå lyses ut...

Men hva viser den da? Det er helt vanlig at man lyser ut stillinger fordi noen medarbeidere er gravide. Det du må bevise er at du ikke fikk den fordi du er gravid. Slik jeg har forstått er bare stillingen utlyst. Det er den enkleste sak i verden å forklare hvorfor noen lyser ut en stilling og ikke bare gir den til vikaren. Man kan faktisk argumentere at det er mer rettferdig fordi da har alle mulighet til å kjempe.

Skrevet

Jeg mener ikke å være negativ her, men heller realistisk. Det som skjer hvis du kontakter enten fagforening eller ombud/tilsyn:

de ber bedriften om en uttalelse om anklagene. De vil trolig søke juridisk bistand og sende skriftlig forklaring. De kommer bare til å argumentere på at du har misforstått, at ingen har krav på stillinger osv. Hvis du ikke da har konkrete bevis å slå med i bordet er du kjørt. Du blir sett på som en bråkmaker. Du kommer til å få dårlig referanse og det kommer ikke til å være plass til deg vider. Dette tror jeg er realiteten dessverre. Og jeg presiserer at jeg ikke mener det er greit.

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon..var vikar for en person i nærmere 1 år og var på møte med lederne om at jeg skulle begynne fast i en egen stilling.ventet på kontrakt og ble lovd at den Var på vei..imellom tiden var jeg blitt gravid og det begynte å vises ved 5 mnd..så måtte si det. Par dager senere så ble jeg innkalt på møte med ledelsen og hun som jeg var vikar for. Da var hun plutselig klar til å begynne å jobbe igjenn og jeg sto uten jobb. De nektet for at de hadde tilbydd meg noe jobb i en annen stilling og nærmest flirte meg midt i trynet. Jeg kontaktet advokat og var i et møte med advokaten som sa at det ble desverre umulig for meg å bevise siden jeg ikke hadde noe skriftlig annet en vikar kontrakten..

Anonymkode: 2ec6f...1fb

Skrevet

Skjønner det er frustrerende, men kan du ikke søke på stillingen. Du burde da ha en fordel ved at du allerede er i bedriften. Da får du sørge for at få skriftlig svar på din søknad og evt avslag.

Anonymkode: 0dbd4...434

Skrevet

Snakk med fagforeningen først og fremst. Og så bør du vel søke den utlyste stillingen? Hvis det er en fast jobb, og ikke bare utlyst som vikariat i den perioden du er borte i mammaperm burde du stille sterkt, og de har ikke lov til å ta hensyn til din graviditet ved ansettelsesprosessen. Dette er det veldig kjekt å ha med fagforeningen din på, så de kan veilede deg underveis. Hvis du ikke er fagorganisert, kan du gjøre det nå, så får du bistand. (Jeg vet at det ikke fungerer optimalt med fagforeninger overalt, hvis det ikke er en organisasjon hos dere på arbeidsplassen, ta kontakt med et av forbundene sentralt og hør hvordan du kan gå fram. LO, Fagforbundet, YS eller andre)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...