Gå til innhold

Generell studiekompetanse som voksen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her gjort det? Jeg droppet ut av videregående, er nå 30 år, alene med to barn. Har veldig lyst til å få studiekompetanse. Tenker å ta det på nett, NKI. Noen erfaringer? Er det vanskelig? Vil jeg klare det på ett år?

Anonymkode: 1b000...cff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på ... 

Anonymkode: ab109...e00

Skrevet

Jeg tok det som privatist i voksen alder. Har e fagbrev i bunnen og ergo ikke studiekompetanse. Nå i disse dager fullfører jeg min bachelorgrad. 

Jeg meldte meg kun opp til eksamen ved lokal vgs og gjorde all jobben alene. Heftig, men det gikk fint. Enkelte vgs kjører og opplegg for voksne studenter med desentralisering/fjernundervisning. Du kan vel og ta det over to år. 

Om det er vanskelig beror jo litt på egne kunnskaper Og hvilke fag man liker/er gode på. Jeg syntes deler av matten og historie var vanskelig. Men derimot elsker jeg norskfaget som andre igjen synes er vanskelig. Så det er individuelt. Men en kommer langt med strukturert jobbing og motivasjon. Lykke til :) 

Anonymkode: 9f4c3...510

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok det som privatist i voksen alder. Har e fagbrev i bunnen og ergo ikke studiekompetanse. Nå i disse dager fullfører jeg min bachelorgrad. 

Jeg meldte meg kun opp til eksamen ved lokal vgs og gjorde all jobben alene. Heftig, men det gikk fint. Enkelte vgs kjører og opplegg for voksne studenter med desentralisering/fjernundervisning. Du kan vel og ta det over to år. 

Om det er vanskelig beror jo litt på egne kunnskaper Og hvilke fag man liker/er gode på. Jeg syntes deler av matten og historie var vanskelig. Men derimot elsker jeg norskfaget som andre igjen synes er vanskelig. Så det er individuelt. Men en kommer langt med strukturert jobbing og motivasjon. Lykke til :) 

Wow! Men kan jeg melde meg opp til eksamen om jeg ikke har noe fra videregående? Droppet ut rett før første året var over 🙈 Eller må jeg da site på skolebenken hver dag eller ta det privat? Vet du?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Men kan jeg melde meg opp til eksamen om jeg ikke har noe fra videregående? Droppet ut rett før første året var over 🙈 Eller må jeg da site på skolebenken hver dag eller ta det privat? Vet du?

Du kan helt sikkert ta bare eksamen, ser ikke noe grunn til ikke å kunne det. Men jeg er ingen ekspert. Jeg fikk god hjelp av en studieveileder på vgs, så det er et godt tips. Send en mail til en veileder ved din lokale vgs, de bør kunne si noe om hva du trenger og alternativer å gjennomføre på :) 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan helt sikkert ta bare eksamen, ser ikke noe grunn til ikke å kunne det. Men jeg er ingen ekspert. Jeg fikk god hjelp av en studieveileder på vgs, så det er et godt tips. Send en mail til en veileder ved din lokale vgs, de bør kunne si noe om hva du trenger og alternativer å gjennomføre på :) 

Tusen takk for svar 😊

Skrevet

Jeg tok det i voksen alder, men jeg tok det på sonans, og er svært glad for det. Jeg har aldri vært flink i matte og naturfag, og på sonans hadde de jo flere klasser, så jeg fikk dobbelt opp med matte og naturfag undervisning, og læreren hjalp meg en del utenom og. Så jeg gikk fra å være idiot i de fagene, til å få 5. Men engelsk, historie og samfunnslære er fag, jeg lett kunne lest til selv. Norsk er ganske omfattende, og med mindre det er noe man er veldig flink i, så er det fint med ekstra hjelp.

Og litt ut fra hvilke studier skal du ta videre? Jeg skulle videre på studie, hvor jeg måtte på rundt 5 i snitt, og det hadde jeg ikke klart ved å lese hjemme. Men holder det med 3 i snitt, er det nok like greit å lese hjemme.

Anonymkode: a36a3...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...