Gå til innhold

NRK super- Kroppen er min. Emne om overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen sett på dette med barna? Hvilken alder er det på barna?

Anonymkode: e65fa...f95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat sett det med to åtteåringer. Kjempebra, passet fint for dem og passer for mye yngre og også eldre.

Skrevet

De sa vel at det var beregnet for 2. til 5.klasse? Men at det kunne passe over og under også. 

Anonymkode: 258bd...362

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sa vel at det var beregnet for 2. til 5.klasse? Men at det kunne passe over og under også. 

Anonymkode: 258bd...362

Vi vet at overgrep kan begynne allerede i barnehagealder (og stebarn), lurer derfor på om det er noe for en 3 åring? 

Skrevet

Jeg så det med 6-åringen. Synes det var veldig fint forklart. 

Anonymkode: 54c71...b1f

Skrevet

Jeg såg det med niåringen min. Synes det var veldig godt forklart. Og kan ikke gjentas for ofte!

Når det var ferdig sa hun heldigvis at dette visste hun allerede,  men syntes det var greit å se.

Anonymkode: 7bcbc...761

Skrevet

Når tid gikk dette? 

Anonymkode: 96b6f...32b

Skrevet

Er på nettet 

Skrevet

Jeg så det med 4, 6 og 8 åringen. 

Anonymkode: 68a37...100

Skrevet

Så det med mine på 4 og 8, synes det passet bra for dem begge. Minsten så det på Barne-TV som var litt mer for de mindre, mens eldste også så det som kom etterpå som var beregnet for de litt eldre.

Kjempefint og viktig opplegg!

Skrevet

Dette leste jeg om, og skal definitivt se det sammen med mine på 6 og 8 år.

Anonymkode: de1a7...9b9

Skrevet

nei vet du hva dette er ikke noe for små barn, var jo fra 7 år

Anonymkode: 97fef...7f7

Skrevet

vi ble tipset av leder i bhg til sønnen vår, og skal se den :) (han er 5år)
Jeg tviler på at de forteller om noe han ikke vet om fra før, ettersom vi er dønn ærlige og ikke legger to fingre imellom på denne type temaer hjemme, men verdt å følge tipset tenkte jeg. 

Tante er politi og jeg er ambulansearbeider, så våre barn vet at det finnes slemme mennesker der ute og hva de skal gjøre for å beskytte seg selv, for å si det sånn :) 

Anonymkode: 9c90e...2a9

Skrevet

Vi ser det med 5 åringen. Bra forklart så barna forstår

Skrevet

Har sett alle episodene med min 4 åring. Han er en klok gutt som en vandt til å snakke om og se programmer om kropp. Han synes på ingen måte at det var ubehagelig å se på. Riktignok har vi snakket om alle disse tingene før..

Etter å ha sett det tenker jeg at det ikke finnes noen som er for unge til å se dette. Men så mener jeg at kunnskap er tipp topp nesten uansett da. Barna mine har fått se newton pubertet fra 3 års alder.

Men noe jeg tror er avgjørende er at alle barn (uansett alder) ser dette sammen med voksne. Da kan de stille spørsmål etc.

Anonymkode: 8be8b...004

Skrevet

ufattlig at 4 åringen sitter og se på noe som er abefalt fra 9 år og oppover. la barn være barn.. Jeg har forklart min at kroppen han er privat, er kun mamma, pappa og de han kjenner som kan røre han når han skal dusje og slik,men at vi ikke har lov til og røre han ellers, synes ikke de skal vite det så tidlig

Skrevet

Men hva sier de på programmet da? Som evt ikke er for små barn? Har ikke sett det selv og usikker på om det passer for mine. Hva  slags ord bruker de? Hva snakker de om?

Anonymkode: 64442...cdc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva sier de på programmet da? Som evt ikke er for små barn? Har ikke sett det selv og usikker på om det passer for mine. Hva  slags ord bruker de? Hva snakker de om?

Anonymkode: 64442...cdc

De tar opp at voksne ikke har lov til å leke ''tissen-leker'' sammen med barn, at Norges lover har bestemt det, at de må si ifra til en voksen dersom de opplever det, og dersom den voksne ikke hører etter må de si det til en annen voksen. Det et eksempel med en jente som blir misbrukt av onkelen sin, og han truer henne, og hvordan hun skal løse det, og et eksempel med en gutt som ble misbrukt av en eldre jente og han var egentlig glad i henne, og hun sa at hvis han fortalte noen hva de hadde gjort kom hun i fengsel, spilte på samvittigheten hans. De tar opp dette med at barn ikke skal ha dårlig samvittighet selv om de kanskje tenker at de var med på det, at de syntes det var litt spennende eller at de ikke sa nei høyt nok, og at voksne som leker ''tissen-leker'' med barn trenger hjelp til å slutte med det. Jeg så det sammen med min på snart 3 år, hun forstod ikke alt, men noe iallefall. Det var ikke noe skummelt, men litt ekkelt naturligvis. Tror jeg syntes det var mer ubehagelig å se på enn hun gjorde.

Anonymkode: 8d3b4...f64

Skrevet

Usikker på om dette er for "dine barn"? hallo i luken..

Dette er et tema som ikke kan snakkes ihjel fra barna kommer ut av mors mage til de får sine egne!

Jeg opplevde seksuelt misbruk i nesten et 10 år av min bestefar.. familien fikk sjokk da det kom for en dag, dette hadde de aldri trodd. Jeg ble heldigvis trodd, men livet er ofte vanskelig pga det, noe svært få forstår som ikke har opplevd dette selv.

Ikke sett skylapper på dere selv og tro at barn er for små eller at det ikke skjer ditt barn. Et feilsteg kan ødelegge barnet ditt for alltid, så sett deg ned sammen med 2 åringen og se dette og lær for all del barna at kroppen er bare deres, og bare deres. 

Endelig kom dette jeg har ventet så lenge på, elsker at dette blir satt i fokus!

Det er et samfunnsproblem at slikt skjer, det er dessverre få som skjønner det.

Har forøvrig sett det med mine barn på 2 år, 6 år og 10 år!

Anonymkode: 1c42c...70c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

ufattlig at 4 åringen sitter og se på noe som er abefalt fra 9 år og oppover. la barn være barn.. Jeg har forklart min at kroppen han er privat, er kun mamma, pappa og de han kjenner som kan røre han når han skal dusje og slik,men at vi ikke har lov til og røre han ellers, synes ikke de skal vite det så tidlig

Det er veldig naivt å tro at dette er noe som bare skjer eldre barn - det er det jeg antar at du mener, siden du sier at en 4-åring er for liten til å se det. Når et barn blir 9 år er i mange tilfeller allerede overgrepene over. 

For min del tenker jeg at det er MYE viktigere at en 4-åring har et språk for å fortelle om noe som potensielt er livsfarlig, enn at den skal skjermes for alt som er ubehagelig. 

De to første episodene er laget med aldersgrense 6+, de to siste med 9+. NRK sier selv at også yngre barn fint kan se dem. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så er det en gang sånn at det er mamma, pappa eller de han kjenner som oftest utfører overgrepene, så nettopp derfor er det viktig å IKKE si dette. 

Anonymkode: 1204c...4c7

Skrevet

Senest i dag snakket jeg med 4-åringen om at det finnes noen voksne som er dumme og gjør ting med barn som ikke er lov. Har snakket jevnlig om at kroppen er hans, siden han var baby. 

Han vet heldigvis at han kan fortelle mamma alt, vi har heldigvis opparbeidet en kjempe god åpenhet. Aldri for tidlig å vite at voksne ikke har lov å tukle med barns kropp, og omvendt. 

Anonymkode: f7157...101

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Senest i dag snakket jeg med 4-åringen om at det finnes noen voksne som er dumme og gjør ting med barn som ikke er lov. Har snakket jevnlig om at kroppen er hans, siden han var baby. 

Han vet heldigvis at han kan fortelle mamma alt, vi har heldigvis opparbeidet en kjempe god åpenhet. Aldri for tidlig å vite at voksne ikke har lov å tukle med barns kropp, og omvendt. 

Du er uansett ikke garantert at han ville fortalt det det om hans bestefar hadde misbrukt ham, alt annet er NAIVT å tro. Ofte begynner det i det små, med deilig stryking over ryggen, så magen  kose klemme   Nusse, kysse etc  Vanskelig for barnet å forstå når grensen blir krysset. 

Men kjempeviktig å snakke med de om det. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er uansett ikke garantert at han ville fortalt det det om hans bestefar hadde misbrukt ham, alt annet er NAIVT å tro. Ofte begynner det i det små, med deilig stryking over ryggen, så magen  kose klemme   Nusse, kysse etc  Vanskelig for barnet å forstå når grensen blir krysset. 

Men kjempeviktig å snakke med de om det. 

Selvfølgelig har jeg ingen garanti for at han ville fortalt, hvem har vel det..?

Men han vet at han ikke får trøbbel hos meg for å snakke om tanker, følelser og/eller ting som har skjedd.

Jeg er langt ifra naiv, jobber med problematikken profesjonelt.

Skrevet

Så hele serien sammen med 5åringen nå. Det åpnet for en kjempe fin samtale etterpå :) 

Han forsto alt de snakket om, så det er laget for mer en bare skolebarn.

Anonymkode: 9c90e...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...