Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #1 Skrevet 5. november 2017 Vi har forsikret barnet vårt, og h*n har fått en kronisk sykdom. Fordi erstatningssummen er høy, tilfaller ansvaret for disse pengene overformynderiet, og de blir plassert på en bankkonto inntil barnet er 18 år. Men er det slik å forstå at vi kan søke om å bruke penger herfra til barnet? Til ting utover behandling/materiale som gjelder den aktuelle sykdommen, men som ikke blir dekket? Jeg har hørt folk som f.eks. har kjøpt tur til Disneyland, ny sykkel o.l. til barna for slike forsikringspenger. Hvordan går vi evt frem for å gjøre tilsvarende? Anonymkode: 874c6...fa7
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #2 Skrevet 5. november 2017 det kommer an på forsikringen. Det er dere voksne som betaler forsikringen, derfor går pengene også ofte til foreldrene. Hva sier forsikringen? Det kan være klausuler der som forteller hva utbetalingen skal dekke, slik som behandling, ombygging av bolig osv. Jeg fikk en kronisk diagnose som barn og var forundret. Min mor fikk utbetalingen. Det var ingen stor sum, men det var hin som hadde de ekstra utgiftene rundt dette. Anonymkode: c4bc2...aa0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #3 Skrevet 5. november 2017 Høres rart ut. I vilkårene står det jo som oftest at summen utbetales til forsikringstaker. Hvilket selskap er dette ? Anonymkode: 196c3...b83
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #4 Skrevet 5. november 2017 Det er ikke noe problem å bruke av pengene, du må bare sende en søknad som heter "bruk av kapital" mener jeg det er til fylkesmannen også får du penger overført til kontoen din. Sønnen min fikk penger fra pasientskadeerstatningen pga en feil som ble gjort på sykehuset da han ble født, pengene står på en konto som overformynderiet forvalter. Vi har brukt av pengene flere ganger, bl.a til et stort klatrestativ i hagen, trampoline, spesialsykkel osv. Vi har aldri brukt av selve kapitalen da, bare av renteinntektene, men det har gått veldig fort og greit. Selve kapitalen vil vi ikke bruke av, de føler vi er hans startkapital i et liv som vil bli noe begrenset pga skadene han ble påført den gangen. https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Statens-sivilrettsforvaltning/Soknad-om-fylkesmannens-godkjenning--samleskjema/ Anonymkode: a21de...869
Anonym bruker Skrevet 5. november 2017 #5 Skrevet 5. november 2017 Tusen takk for alle svar! Årsaken til at vi ikke har råderett over forsikringspengene er at personforsikringen står i barnets navn, og forsikringssummen derfor tilfalt "den forsikrede", dvs barnet. Fordi h*n er under 18, og forsikringssummen er nærmere en halv million, kobles fylkesmannen/overformynderiet inn. Dette er vanlig, enten det gjelder arv, forsikring e.l., og blir gjennomført for at foreldre ikke skal bruke opp barnets penger eller disponere det på en måte som ikke gagner barnet. TS. Anonymkode: 874c6...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå