Gå til innhold

Hva skjer hvis jeg blir sykmeldt etter permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før fødsel ble jeg sykmeldt pga smerter i fot og rygg. Har tidligere hatt prolaps og tror ikke det er det denne gangen.

Legen satte meg på ulike smertestillende og betennelse drepende uten hell. Så ble jeg gravid før jeg rakk CT. Nå er det 4mnd til jeg starter jobb igjen og pappan skal i pappapermisjon.

Hva skjer hvis jeg trenger sykemelding etter jeg starter jobb igjen? Tenker jo å få tatt CT før jobb å legge en plan. Frykter at jeg blir gående i smerte pga jeg må tjene opp sykepengerettigheter ? Å blir tiden før svangerskapet i sykeperioden telles med i hvis jeg må ha ny sykemelding?

Beklager langt og masete innlegg men blir litt stresset da jeg er bekymret for vidre fremmover og setter pris på svar fra de som vet. 

Anonymkode: abcbe...10a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt permisjon i minst 26 uker sammenhengende, har du opptjent nye fulle sykepengerettigheter. 

Anonymkode: e3bd0...fb1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før fødsel ble jeg sykmeldt pga smerter i fot og rygg. Har tidligere hatt prolaps og tror ikke det er det denne gangen.

Legen satte meg på ulike smertestillende og betennelse drepende uten hell. Så ble jeg gravid før jeg rakk CT. Nå er det 4mnd til jeg starter jobb igjen og pappan skal i pappapermisjon.

Hva skjer hvis jeg trenger sykemelding etter jeg starter jobb igjen? Tenker jo å få tatt CT før jobb å legge en plan. Frykter at jeg blir gående i smerte pga jeg må tjene opp sykepengerettigheter ? Å blir tiden før svangerskapet i sykeperioden telles med i hvis jeg må ha ny sykemelding?

Beklager langt og masete innlegg men blir litt stresset da jeg er bekymret for vidre fremmover og setter pris på svar fra de som vet. 

Hvorfor har du ikke tatt tak i det og fått sjekket opp denne foten iløped av permisjonstiden, men ventet til du skal tilbake i jobb og potensielt sykemelde deg isteden? Spesielt hvis du har vondt i foten fortsatt. Hvis foten har vært bra så er den vel bra, og du trenger ikke spekulere i det?! 

Men nei, du trenger ikke tjene opp sykemld rettigheter (barselpermisjonen er ikke det samme som sykemld) og det du var sykemeldt før iregnes ikke da om du har vært fri for sykemld i 6mnd.

Anonymkode: 7002b...7c2

Skrevet

Men hvorfor har du ikke fått sjekket det etter fødsel, hvorfor vente til du skal begynne på jobb igjen?

Anonymkode: ca991...90d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor har du ikke fått sjekket det etter fødsel, hvorfor vente til du skal begynne på jobb igjen?

Anonymkode: ca991...90d

Da kan man jo ikke være borte fra jobb.

Anonymkode: 9354c...9cd

Skrevet

Foreldrepenger gir også sykepengegrunnlag, så så lenge du ikke skal ha permisjon uten lønn har du sykepengerettighetene dine i orden.

Anonymkode: 4d2a6...05b

Skrevet

Takk for svar. Jeg har ventet pga plagene har ikke vært like merkbart pga det oppstår først ved langvarig fysisk aktivitet 2timer ++. Mine korte 1timers trilleturer og vanlig fysiske aktiviteter hjemme fremprovosere ikke smertene. Men jeg merket de når jeg hjalp til med nedvasking for min mor som flyttet. Jeg jobber som baker så jeg er på gulvet hele dagen. Jeg hadde nok pint meg igjennom med smerter  hvis jeg ikke hadde hatt andre rettigheter. 

Jeg er ikke ute etter å få mer tid hjemme, Gud bedres. Jeg ser frem til å komme meg i jobb igjen men er redd for det økonomiske om jeg ikke kan jobbe feks en operasjon eller annen behandling er nødvendig. Derfor lurte jeg.

HI

Skrevet

Klart du ikke skal gå og ha vondt. Gå til lege, snakk med legen, Finn ut hva problemet er. 

Tar det lang tid å løse? Er det kort tid å løse? Hvilke «snike køen» forsikringer har arbeidsgiveren din på deg? Hvordan kan arbeidsgiver tilrettelegge? 

Enkelte ting kan forverre seg ved å ignorere og presse, ved andre årsaker trenger det ikke bety noe.

Anonymkode: e26e2...b06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...