Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Er det vanlig å tilby at barnet har med seg mat han kan spise i selskap eller når han kommer på besøk? Min gutt har nettopp fått Cøliaki diagnosen og lurer på hva som er vanlig? Er jo ikke så mange som har glutenfritt i hus så lenge ingen i huset har cøliaki da. Det er jo ganske dyrt med glutenfri mat og, vil ikke noen skal synes det er belastende å ha sønnen min på besøk.. Han fikk diagnosen i sommer og jeg føler nå i høst så har det vært lite tilbud om å bli med noen hjem fra skolen eller overnatte.. Men det kan jo være tilfeldig da. Synes dere det er et styr å ha barn med allergi på besøk? Anonymkode: c62f1...593
EnDansPåRoser Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Har selv ei frøken som fikk cøliaki-diagnosen i sommer. Hos hennes de to hun er mest sammen med, har jeg laget et lite lager med ferdig middag (I fryseren) og vakuumpakkede rundstykker og knekkebrød. Ellers har hun alltid en pakke knekkebrød i en metalboks i sekken så hun kan bli med andre spontant hjem. Hvis de planlegger at hun skal spise hos vennene sine, så lager de alltid maten slik at hun også kan spise, er det spontant, tar hun av lageret i fryseren 😊. I bursdager Møter vi begge deler. Jeg ringer alltid og tilbyr meg å sende med mat. Noen ønsker dette og noen ordnet mat/kaker til henne.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Får min invitasjon sender jeg melding og sier takk, informerer om cøliakien og spør om det er noe jeg slal sende med. Er det bursdag spør jeg også om jeg skal ta med en kake siden det er så fort gjort å slenge sammen Toro langpannesjokoladekake som jo er glutenfri. Får som regel svar at de ordner alt. Anonymkode: cdc82...f3a
EnDansPåRoser Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Må bare legge til at før dette, så hente det at vi hadde andre unger på besøk som måtte ha diverse tilrettelegging i forhold til kost, så hadde alltid noe melkefritt og glutenfritt +hallal pølser på lur. Ikke noe stress det 😊
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det vanlig å tilby at barnet har med seg mat han kan spise i selskap eller når han kommer på besøk? Min gutt har nettopp fått Cøliaki diagnosen og lurer på hva som er vanlig? Er jo ikke så mange som har glutenfritt i hus så lenge ingen i huset har cøliaki da. Det er jo ganske dyrt med glutenfri mat og, vil ikke noen skal synes det er belastende å ha sønnen min på besøk.. Han fikk diagnosen i sommer og jeg føler nå i høst så har det vært lite tilbud om å bli med noen hjem fra skolen eller overnatte.. Men det kan jo være tilfeldig da. Synes dere det er et styr å ha barn med allergi på besøk? Anonymkode: c62f1...593 Jeg tror endel synes det er litt skummelt med cøliaki hvis de ikke har noe forhold til det fra før. Det med at en smule kan være nok omtrent, gjør at noen er redd for å gjøre noe galt så barnet blir sykt. Og noen synes nok det er styr. Anonymkode: 2432b...e31
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Jeg tilbyr alltid å ta med noe. I bursdag spør jeg gjerne hva de skal servere slik at vi eventuelt kan ta med tilsvarende. Jeg forventer ikke at alle skal vite hva de må passe på. Ved å ta med mat så slipper de å styre ekstra og jeg er sikker på at hun ikke får servert noe hun ikke tåler. Anonymkode: d69de...886
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 Vi har ikke noen allergier i familien, men jeg er veldig innstilt på å lage mat som alle kan spise hvis vi får besøk av noen som har det. Det har over hodet ingen innvirkning på hvem vi inviterer på besøk i alle fall. Men om det er en allergi jeg ikke har erfaring med kan det hende jeg spør om tips og oppskrifter. Det eneste jeg tenker kan være litt styr er støvallergi. Men jeg hadde ikke latt det være noen hindring heller, med mindre jeg absolutt ikke har tid. Huset kan som regel trenge en vask uansett. Anonymkode: 2668f...61c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 Akkurat med cøliaki er jeg litt redd for å gjøre barnet sykt selv , da noen er kjempe sensitive og jeg ikke er så dreven i å lage den type mat. Men jeg sier og det til foreldrene, som da Evt veileder meg eller har med egen mat/kake (feks bursdag). Min sønn har en kompis med veldig melkeallergi (proteinet), og da lærte jeg meg etterhvert å ha noe melkefri kjeks O.lign klart, Evt bake noe muffens og ha i fryseren hvis vi skulle på tur i skogen osv. Men en gang det var bursdag her så hadde jeg vært "flink" og laget kake som han tålte -og jeg var så nøye. Samme med pølsene og godteriet. Denne gutten er så stor at han klarer å si ifra selv også når han ikke tåler noe (banan feks). Men på kvelden ringte og spurte moren om hva han hadde spist...og vi gikk igjennom alt... Da kom jeg på at jeg hadde sett han spise nonstop. Og jeg spurte om han tålte det, og han sa ja og at han hadde spist det mange ganger. Nei, sa mammaen, der har vi nok svaret. -Og jeg fikk så vondt og dårlig samvittighet når denne gutten nå lå og hadde vondt i magen 🙈 Det er en forferdelig følelse. Selv om det ikke er livsfarlig allergi nødvendigvis så er det ikke stas å vite at du har gjort barnet sykt. Så jeg forstår de som stresser litt. Og syntes selv det er fint om feks på skoleavslutningene at det er Alergikerene selv som lager det gluten og melkefrie, for å være sikker på at det blir rett. Anonymkode: 659fd...92e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 Jeg inviterer selvsagt gjerne, men når noen er hyperallergiske blir jeg litt stresset. En venninne av datteren min kan ikke ha peanøtter, og må alltid ha med epipenn. Nå kan vi bruke den, og da er det null stress! (Har aldri vært nødt til å faktisk sette den). Anonymkode: e5ce9...951
Twintipp Skrevet 3. november 2017 #10 Skrevet 3. november 2017 Nei, allergier er ingen hindring. Cøliaki er jo veldig lett å ta hensyn til da:) Vi har glutenfrie lomper og ryndstykker alltid i fryseren...
Superdolly Skrevet 4. november 2017 #11 Skrevet 4. november 2017 Jeg synes det er litt vanskelig faktisk. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg har null erfaring med dette. Og jeg ville vært livredd for å gjøre noe galt, så barnet ditt ble sykt. Så for meg ville det vært en god hjelp at du ringte meg og forklarte litt om diagnosen, at du tilbød deg å sende med mat og at du stilte deg åpen for at jeg kunne ringe deg tilbake med eventuelle spørsmål som måtte dukke opp. Hvis et av mine barn hadde en venn med cøliaki, så ville jeg sikkert ha blitt tryggere etter hvert, men spesielt i starten er det skummelt.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #12 Skrevet 4. november 2017 11 timer siden, Twintipp skrev: Cøliaki er jo veldig lett å ta hensyn til da:) Ikke alle som synes det hvis man ikke er vant til det. Da kan det være litt skremmende Anonymkode: 2432b...e31
KellyTaylor Skrevet 4. november 2017 #13 Skrevet 4. november 2017 Null problem å ta hensyn til mener nå jeg. Hadde en barnebursdag i våres og der var det flere med laktose og glutenallergier., og lagde mat / kaker deretter
Anonym bruker Skrevet 4. november 2017 #14 Skrevet 4. november 2017 Vi hadde nylig selskap og det var barn som ikke kunne spise forskjellige ting av forskjellige grunner (allergi og religion). Jeg hadde ordnet med "spesialmat" hvis nødvendig, men foreldrene sendte med (kanskje både for å være på den sikre siden og for å slippe å lage mer styr). Er egentlig glad for det fordi det var forskjellige hensyn å ta. Anonymkode: 0dc5c...884
❤lille stjerne❤ Skrevet 4. november 2017 #15 Skrevet 4. november 2017 Jeg tilrettelegger for at alle barna skal få mat de kan spise når vi inviterer, sist serverte vi en vegetarianer, 2 muslimer, en med allergi mot nøtter og en med allergi mot melk. Men man kan ikke forvente at alle gjør dette, at de husker på det eller forstår allergien/innholdsfortegnelsen osv, særlig ved cøliaki er det jo mye å sette seg inn i og forstå, så jeg ville tatt en telefon til de som arrangerer og spurt og evt tilbudt meg å sende med det som trengs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå