Gå til innhold

Roser i urne ute. (Admin: Ikke flytt denne over til Hus og Hage da jeg faktisk trenger hjelp)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt roser i urner ut i sommer. De har så langt stortrivd og vokst enormt, så håper å klare å holde liv i de til neste sommer. Hva bør jeg gjøre?

1. La de stå der de står under åpen himmel. Rosene er jo uteplanter så de takler det. Skal de i så fall vannes, eller gpr de i dvale?

2. La de stå ute, men under tak. Samme spørsmål om vanning.

3. Sette de i garasjen. Der slipper de snø og frost, men får ikke lys da det ikke er vindu der. Og så var det vanning eller dvale igjen?

4. Annet.....fyll inn selv!

Anonymkode: 37334...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eeeh - du bestemmer neppe om innlegget ditt flyttes. Heldigvis. Skal det være et poeng med underfora må det også postes der.

Hvis de står i urne som er vintersikker (dvs ikke sprekker) så la dem stå, la dem få det de får av nedbør, dekk med sekkestrie eller granbar, surr gjerne noe rundt selve urna også om du ikke får isolerende snødekke. Du kan også grave hele urna ned i et blomsterbed, det har jeg gjort noen ganger, da er det mer beskyttelse mot frosten. Ellers

Hvis du ender med å flytte dem under tak eller i garasjen ville jeg vannet om det blir veldig tørt før frosten kommer. I garasjen ville jeg ikke brydd meg med å dekke dem, ellers pakk dem inn i ei gammel fillerye eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sug lut skrev:

Eeeh - du bestemmer neppe om innlegget ditt flyttes. Heldigvis. Skal det være et poeng med underfora må det også postes der.

Det er jo ikke poeng med underfora, de blir jo ikke brukt

Anonymkode: cfbf0...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke poeng med underfora, de blir jo ikke brukt

Anonymkode: cfbf0...180

Enig

Anonymkode: 5be4c...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de som poster på Hus og Hage som ikke trenger hjelp, men bare poster for moro skyld?🤔

Anonymkode: 01215...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Eeeh - du bestemmer neppe om innlegget ditt flyttes. Heldigvis. Skal det være et poeng med underfora må det også postes der.

Hvis de står i urne som er vintersikker (dvs ikke sprekker) så la dem stå, la dem få det de får av nedbør, dekk med sekkestrie eller granbar, surr gjerne noe rundt selve urna også om du ikke får isolerende snødekke. Du kan også grave hele urna ned i et blomsterbed, det har jeg gjort noen ganger, da er det mer beskyttelse mot frosten. Ellers

Hvis du ender med å flytte dem under tak eller i garasjen ville jeg vannet om det blir veldig tørt før frosten kommer. I garasjen ville jeg ikke brydd meg med å dekke dem, ellers pakk dem inn i ei gammel fillerye eller tilsvarende.

Så da tolker jeg det dithen at alle mulighetene fungerer, men det beste er å la de stå (urna er frostsikker og har bodd ute i flere år), men å dekke de til med noe som isolerer samtidig som det slipper til lys og vann. 

Takk, det var det jeg håpet mest på ☺

HI

Anonymkode: 37334...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til de som poster på Hus og Hage som ikke trenger hjelp, men bare poster for moro skyld?🤔

Anonymkode: 01215...f0f

Moderator er elleville etter å flytte alt som har med med hus og hage over dit for tiden, det har du sikkert sett. Med det resultatet at de ikke får svar. Jeg har ikke tid til å vente i uker på at noen titter inn der.

Anonymkode: 37334...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moderator er elleville etter å flytte alt som har med med hus og hage over dit for tiden, det har du sikkert sett. Med det resultatet at de ikke får svar. Jeg har ikke tid til å vente i uker på at noen titter inn der.

Anonymkode: 37334...26d

Nå har det blitt svart fortløpende der inne siden det ble opprettet, så det stemmer jo bare ikke det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Eeeh - du bestemmer neppe om innlegget ditt flyttes. Heldigvis. Skal det være et poeng med underfora må det også postes der.

Hvis de står i urne som er vintersikker (dvs ikke sprekker) så la dem stå, la dem få det de får av nedbør, dekk med sekkestrie eller granbar, surr gjerne noe rundt selve urna også om du ikke får isolerende snødekke. Du kan også grave hele urna ned i et blomsterbed, det har jeg gjort noen ganger, da er det mer beskyttelse mot frosten. Ellers

Hvis du ender med å flytte dem under tak eller i garasjen ville jeg vannet om det blir veldig tørt før frosten kommer. I garasjen ville jeg ikke brydd meg med å dekke dem, ellers pakk dem inn i ei gammel fillerye eller tilsvarende.

Underfora blir ikke brukt, helt dødfødt å poste i dem, da får man ikke svar. 

Anonymkode: dfb49...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moderator er elleville etter å flytte alt som har med med hus og hage over dit for tiden, det har du sikkert sett. Med det resultatet at de ikke får svar. Jeg har ikke tid til å vente i uker på at noen titter inn der.

Anonymkode: 37334...26d

Fnis, du ser vel at dette er et forum med mye aktivitet? Akkurat som om du kan bestemme hvor ting skal være.

Anonymkode: 6162f...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fnis, du ser vel at dette er et forum med mye aktivitet? Akkurat som om du kan bestemme hvor ting skal være.

Anonymkode: 6162f...c36

Fnis, du ser vel at dette er et forum mef mye aktivitet? Det er derfor jeg poster det på Anonym og ikke en av underforumene med laber aktivitet.

Anonymkode: 37334...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med å bare la de stå ute,  og legge på litt kugjødselkompost og granbar. Om vinteren er veldig hard, så kan det hende de fryser, men det skjer jo med roser i bed også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da tolker jeg det dithen at alle mulighetene fungerer, men det beste er å la de stå (urna er frostsikker og har bodd ute i flere år), men å dekke de til med noe som isolerer samtidig som det slipper til lys og vann. 

Takk, det var det jeg håpet mest på ☺

HI

Anonymkode: 37334...26d

Med frost fra alle sider, vil røttene i en urne få en helt annen temperatur enn røttene i jorda, hvor jo tæla ikke går helt ned. Selv om urnen tåler frost, og roser tåler å overvintre ute, er det altså ingen selvfølge at det går bra hvis det blir langvarig kulde. Jeg ville i hvert fall pakket inn hele urnen i sekkestrie eller noe annet som isolerer. 

Når det gjelder underfora, håper jeg moderatorene fortsetter å flytte innlegg dit de hører hjemme. Den eneste måten å sikre at folk får svar på spørsmål i rett forum, er å legge til rette for at mange synes det er meningsfullt å oppsøke det. Det skjer vel ved at det er aktivitet der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Iiiiik skrev:

Med frost fra alle sider, vil røttene i en urne få en helt annen temperatur enn røttene i jorda, hvor jo tæla ikke går helt ned. Selv om urnen tåler frost, og roser tåler å overvintre ute, er det altså ingen selvfølge at det går bra hvis det blir langvarig kulde. Jeg ville i hvert fall pakket inn hele urnen i sekkestrie eller noe annet som isolerer. 

Når det gjelder underfora, håper jeg moderatorene fortsetter å flytte innlegg dit de hører hjemme. Den eneste måten å sikre at folk får svar på spørsmål i rett forum, er å legge til rette for at mange synes det er meningsfullt å oppsøke det. Det skjer vel ved at det er aktivitet der? 

Men du ser vel at nesten alle innlegg på anonym kan passe i er av underfora? Men det flyttes jo helt på måfå. Noe blir igjen her. Burde være opp til folk å velge hvor en skal poste. Trenger man svar før våren kan sikkert underfora funke. Trenger man svar nå poster man på anonym. Blir ikke mer aktivitet på underfora (eller her), av å gjøre forumet mer brukeruvennlig...

Anonymkode: dfb49...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du ser vel at nesten alle innlegg på anonym kan passe i er av underfora? Men det flyttes jo helt på måfå. Noe blir igjen her. Burde være opp til folk å velge hvor en skal poste. Trenger man svar før våren kan sikkert underfora funke. Trenger man svar nå poster man på anonym. Blir ikke mer aktivitet på underfora (eller her), av å gjøre forumet mer brukeruvennlig...

Anonymkode: dfb49...b48

Du har fått med deg at innlegget ditt faktisk er flyttet, og at du faktisk har fått mange svar? 

Mulig jeg er en dinosaur i DiB-sammenheng, men jeg liker at innlegg sorteres etter forum. Jeg liker at hvis jeg lurer på noe med hage, så kan jeg oppsøke akkurat det. Og jeg liker at siden jeg driter i andres slankeplaner, så finnes kostholdsråd og treningsiver et annet sted enn på anonym. I "gamle dager" var det noen underfora med masse aktivitet, og det var bra synes jeg. Og så er det verken du eller jeg som bestemmer hvordan det skal være uansett, men forumeier og moderatorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...