Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #1 Skrevet 3. november 2017 Holder på å bli gal!! Har en 6 åring som sniker og stjeler alt av søtsaker i huset. Vi har løst det med å ha minst mulig liggende, men avogti er det jo ikke til å unngå! Har snakket rolig, forklart, blitt sint.....ingenting hjelper! Har flere barn, og føler nå at det går utover de. Får yngste bryr seg virkelig ikke. Hvordan ta tak i dette? Har gitt konsekvenser uten at det hjelper. Lite lyst å begynne å låse kjøkkenet. Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #2 Skrevet 3. november 2017 Har dere mulighet til å legge det i høye skap hvor barnet ikke kommer til? Anonymkode: f6db7...73e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #3 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har dere mulighet til å legge det i høye skap hvor barnet ikke kommer til? Anonymkode: f6db7...73e Han klatrer dessverre opp i de høyeste hyllene... Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #4 Skrevet 3. november 2017 Får han nok mat da? Han er ikke sulten? Unger vokser i rykk og napp, og i perioder hvor de vokser mye kan de være skikkelig ulvesultne og trenge mat omtrent annenhver time. De forbrenner noe helt sinnsykt i sånne utviklingsperioder, og da må de nesten få nok mat altså. Da må sunn og næringsrik mat være tilgjengelig. Om han får nok mat og ikke støvsuger huset etter søtt, men fordi han trøstespiser, da må det også tas tak i. Når barn trøstespiser er det gjerne fordi det er noe annet som ikke er bra i livet deres... Se bare på alle disse dokumentarene på TV om overvektige voksne som forteller historiene sine, nesten alltid startet det med trøstespising i barndommen pga enten noe traumatisk, mobbing, misbruk, sorg, et eller annet som påvirket følelseslivet og som de døyvet med å spise. Tror jeg ville ringt helsesøster på skolen og snakket med henne, hun kan kalle ungen inn på kontoret sitt og snakke uten at dere foreldre er tilstede, prøve å komme til bunns i hva ulvehungeren bunner i. Anonymkode: 4236e...3f3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #5 Skrevet 3. november 2017 Du må jo bare la vær å kjøpe inn. Handle kun det lørdagsgodtet som skal deles ut på lørdager. Spiser han opp sitt tidlig får han ikke mer. Også sørger du for mektig(grov) kost jevnlig ellers i døgnet, kutt ned på sukker, saft, juice, yoghurt osv.. Søte ting trigger ofte lysten på andre søte ting. Ha heller litt knaske-grønnsaker lett tilgjengelig. Gi han litt ekstra oppmerksomhet eller aktiviser han med noe for å flytte fokuset fra mat/snop til noe hyggelig, i tilfelle han kjedespiser. Anonymkode: f5058...408
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #6 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du må jo bare la vær å kjøpe inn. Handle kun det lørdagsgodtet som skal deles ut på lørdager. Spiser han opp sitt tidlig får han ikke mer. Også sørger du for mektig(grov) kost jevnlig ellers i døgnet, kutt ned på sukker, saft, juice, yoghurt osv.. Søte ting trigger ofte lysten på andre søte ting. Ha heller litt knaske-grønnsaker lett tilgjengelig. Gi han litt ekstra oppmerksomhet eller aktiviser han med noe for å flytte fokuset fra mat/snop til noe hyggelig, i tilfelle han kjedespiser. Anonymkode: f5058...408 Spiser sunt ellers. og har en aktiv hverdag. Avogtil er han alene en liten stund etter skolen med eldre søsken. Synes jo det skal kunne ligge feks. en kjeks pakke el.lignende i tilfelle vi får besøk. Prøver å forklare og at man ikke skal ta andre sine ting. I dag toppet det seg da han hadde tatt en gammel pinne som mannen fikk da vi ble kjærester. Har stått gjemt i et skap i 16 år som et koselig minne. Han vet historien bak den, men bryr seg bare ikke. Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #7 Skrevet 3. november 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får han nok mat da? Han er ikke sulten? Unger vokser i rykk og napp, og i perioder hvor de vokser mye kan de være skikkelig ulvesultne og trenge mat omtrent annenhver time. De forbrenner noe helt sinnsykt i sånne utviklingsperioder, og da må de nesten få nok mat altså. Da må sunn og næringsrik mat være tilgjengelig. Om han får nok mat og ikke støvsuger huset etter søtt, men fordi han trøstespiser, da må det også tas tak i. Når barn trøstespiser er det gjerne fordi det er noe annet som ikke er bra i livet deres... Se bare på alle disse dokumentarene på TV om overvektige voksne som forteller historiene sine, nesten alltid startet det med trøstespising i barndommen pga enten noe traumatisk, mobbing, misbruk, sorg, et eller annet som påvirket følelseslivet og som de døyvet med å spise. Tror jeg ville ringt helsesøster på skolen og snakket med henne, hun kan kalle ungen inn på kontoret sitt og snakke uten at dere foreldre er tilstede, prøve å komme til bunns i hva ulvehungeren bunner i. Anonymkode: 4236e...3f3 Han får nok mat ja. Tror ikke det er noe i livet ellers som plager han. Han er blid og fornøyd. Virker bare som ha ikke bryr seg.... Han sier han ikke skal snoke i skapene, men skjer gang på gang. Anonymkode: 07089...555
Superdolly Skrevet 3. november 2017 #8 Skrevet 3. november 2017 Da får du sette hengelås på et skap, og legge alt han ikke får forsyne seg med uten å spørre, inn der.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #9 Skrevet 3. november 2017 Akkurat nå, Superdolly skrev: Da får du sette hengelås på et skap, og legge alt han ikke får forsyne seg med uten å spørre, inn der. Ja, ser nesten slik ut.... Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #10 Skrevet 3. november 2017 Det høres ut som meg da jeg var liten. For min del var det rett og slett et enormt sug mot søtt, som jeg ikke klarte å styre. Jeg har fortsatt det samme problemet hvis jeg ikke spiser riktig. Hvis jeg skeier ut og spiser feil en dag, så bruker jeg vertfall tre-fire dager før kroppen er tilbake til normalen og søtsuget forsvinner. Jeg har derfor helt sluttet å spise løsdagsgodt, det er ikke verdt det, det er for plagsomt i dagene etter. Jeg begrenser også andre karbohydrater, og opplever at dersom jeg en dag spiser mye karbohydrater ender jeg opp med søtsug selv om jeg ikke har spist sukker. Nå mener jeg ikke at du bare uten videre skal sette seksåringen på lavkarbokosthold, men jeg tenker at det kan være en ide å snakke med ham om hva som skjer i kroppen hans når han er snopesyk. Hvordan kjennes det ut? Er det sånn at han bare glemmer at det ikke er lov å gå i skapet, eller er det sånn at han ikke klarer å la vær? Så kan det tenkes at det kan være en ide med en tur til legen, for å få sjekket om det er noe galt. Mitt søtsug for eksempel kommer av en hormonforstyrrelse. For å sette det hele litt i perspektiv så var jeg en gang i tiden ung og dum og begynte å røyke. Jeg røyket fast over mange år, men har heldigvis klart å slutte med det. Søtsuget, som jeg får hvis jeg spiser feil, er vanskeligere å stå imot enn røyksuget var i perioden da jeg jobbet med å slutte. Anonymkode: cfc68...c9e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #11 Skrevet 3. november 2017 Har samme problemet, og har hatt det siden 17 åringen var på alder med din gutt. Vi kan ikke ha noe tilgjengelig. Kan ikke ha kjeks i skuffa. Kjøper inn kjeks hvis jeg skal bruke det i forbindelse med kakebaking. Ellers ikke. Har av og til kjøpt sjokolade når europris har kjørt kampanje. Forsvinner selv om det blir gjemt bort under klærne mine i klesskapet. Om du ønsker å ha slikt i hus får du prøve å gjemme bort i ditt klesskap/truseskuff el.l. Er ikke alle barn som leter der, selv om min har gjort det. Skal kjøpe meg en boks som jeg skal putte under kontinentalsenga vår. Der tror jeg ikke han finner på å lete. Anonymkode: 9239d...a13
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #12 Skrevet 3. november 2017 La være å kjøpe inn. Og stjeler han søtsaker i uka så blir det ingenting når familien skal kose seg. Min nasket søtsaker en periode, én lørdag der vi spiste is etter middag uten at han fikk så sluttet han. Vi droppet alle godis den dagen da vi ikke ønsket å være skikkelig jævelig. Men storesøster visste jo at vi ikke spiste lørdagsgodt fordi lillebror hadde stjålet så hun sa klart i fra hva hun mente om saken. (Hun fikk litt etter lillebror hadde lagt seg) Noen synes sikkert dette var brutalt men han lærte. Nå maser han om å få ta da, men sier vi nei så respekteres dette. Jeg har dog kjøpt inn litt "alternativ snacks" som han får lov å ta litt av innimellom. (Marie kjeks, rosiner, og sånne store saltede maiskorn) Rett og slett fordi han noen ganger må få ja, ta litt da. Stjeling ser jeg på som svært alvorlig og vi slår beinhardt ned på dette. Anonymkode: 002cb...dde
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #13 Skrevet 3. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: La være å kjøpe inn. Og stjeler han søtsaker i uka så blir det ingenting når familien skal kose seg. Min nasket søtsaker en periode, én lørdag der vi spiste is etter middag uten at han fikk så sluttet han. Vi droppet alle godis den dagen da vi ikke ønsket å være skikkelig jævelig. Men storesøster visste jo at vi ikke spiste lørdagsgodt fordi lillebror hadde stjålet så hun sa klart i fra hva hun mente om saken. (Hun fikk litt etter lillebror hadde lagt seg) Noen synes sikkert dette var brutalt men han lærte. Nå maser han om å få ta da, men sier vi nei så respekteres dette. Jeg har dog kjøpt inn litt "alternativ snacks" som han får lov å ta litt av innimellom. (Marie kjeks, rosiner, og sånne store saltede maiskorn) Rett og slett fordi han noen ganger må få ja, ta litt da. Stjeling ser jeg på som svært alvorlig og vi slår beinhardt ned på dette. Anonymkode: 002cb...dde Helt enig med deg! Er så lei. Tar søsteren sine ting også, og tenker det handler om å ha respekt for andres ting også. Har gitt husarrest to ganger (noe jeg aldri har pleid å gjøre) men hjalp ikke. Tatt fra ipad en periode også. Virker dessverre ikke som om noe går inn. Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #14 Skrevet 3. november 2017 På feks thinkgeek.com får du gitterbokser med kodelås på til mat... Har sånn på felleskjøkkenet på jobben 😊👍 Anonymkode: 97e5a...8ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #15 Skrevet 3. november 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: På feks thinkgeek.com får du gitterbokser med kodelås på til mat... Har sånn på felleskjøkkenet på jobben 😊👍 Anonymkode: 97e5a...8ed Det har jeg faktisk sett! Hva heter det mon tro? Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #16 Skrevet 3. november 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg faktisk sett! Hva heter det mon tro? Anonymkode: 07089...555 Da har jeg bestilt Anonymkode: 07089...555
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #17 Skrevet 3. november 2017 Da kan jeg snu litt på flisa, hvordan er barnet når søtsaker er synlige og lett tilgjengelig? Jeg har vokst opp i ett hjem der det nesten alltid sto noe fremme. Godteskålen vår fra lørdag sto der til den var tom, peanøtter sto alltid på bordet osv. Vi hadde aldri mengder, men vi hadde noe. En pose fox kunne være vårt lørdagsgodt for oss 4 og det kunne ofte være igjen endel til neste lørdag. Og hvem dag vi spiste godt hadde ikke noe å si, ville vi kose oss på en mandsg så koste vi oss på en mandag, da var det ikke innkjøp av godt på lørdag. Vi hadde fri tilgang til det som sto på bordet, men vi viste også at ble vi helt gsle og slang oss over det så forvant dette. Noen ganger når vi hadde besøk av nye, så gikk de helt bananas når de så skålene. Meg og min søster fikk sjokk noen ganger av hvor gale de var. For oss var det bsre godteri, ikke noe å bli gal over. Dette vidreførte jeg til mine barn, de har hatt tilgang på søtsaker fra de var små men det har aldri vært så spennende. Når jeg flyttet inn med en mann måtte dette endres, for han pg hans bsrn ble helt gale. De kjøpte mengder med snop hver lørdag og det virket som de spiste som gale bare for at skåls skulle bli tom. Når jeg lot skåls bare stå på bordet etter lørdagen var ferdig stusset de stort. Tenk at det sto snop på bordet en søndags morgen. Og til mannens store overrraskelse syns ikke unegne det var så spennende med det godtet etterhvert. For de viste det ble stående der til det ble tomt eller gammelt, da spiste de ikke som gale hver lørdag lengre heller. Jeg kjøpte mindre og mindre snop, og selv om jeg kjøpte mindre bøe det faktisk mer og mer igjen. Så etterhvert bestemte vi oss for å hs snop på bordet. Ofte ting som var innpakket eller drops som holdt lenge. For jo mer synlig det var, jo mindre spiste faktisk ungene. Det var ingen unger som raidet skapene etter snop lengre heller. Og det var litt gøy når ungene og mannen fikk hakaslepp av noen unger som var innom som gikk helt bananas når de så snop. Da kunne jeg si st slik var dere hver lørdag før også, da ble de ganske paffe. Så hva som fungerer i hvert hjem må en faktisk bare finne ut, men det kan faktisk være verdt å prøve ut litt sndre metoder enn det som er vanlig. Hva så om en unge spiser noen peanøtter hver dag, om det gjør st ungen ikke får detsøtsuget og hiver seg over hver søte smule det ser eller ikke ser. Totaltsett får barnet i seg mer eller mindre søtsaker når det står fremme enn om det kun er fremme en kort periode? Anonymkode: 5853b...1fc
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #18 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da kan jeg snu litt på flisa, hvordan er barnet når søtsaker er synlige og lett tilgjengelig? Jeg har vokst opp i ett hjem der det nesten alltid sto noe fremme. Godteskålen vår fra lørdag sto der til den var tom, peanøtter sto alltid på bordet osv. Vi hadde aldri mengder, men vi hadde noe. En pose fox kunne være vårt lørdagsgodt for oss 4 og det kunne ofte være igjen endel til neste lørdag. Og hvem dag vi spiste godt hadde ikke noe å si, ville vi kose oss på en mandsg så koste vi oss på en mandag, da var det ikke innkjøp av godt på lørdag. Vi hadde fri tilgang til det som sto på bordet, men vi viste også at ble vi helt gsle og slang oss over det så forvant dette. Noen ganger når vi hadde besøk av nye, så gikk de helt bananas når de så skålene. Meg og min søster fikk sjokk noen ganger av hvor gale de var. For oss var det bsre godteri, ikke noe å bli gal over. Dette vidreførte jeg til mine barn, de har hatt tilgang på søtsaker fra de var små men det har aldri vært så spennende. Når jeg flyttet inn med en mann måtte dette endres, for han pg hans bsrn ble helt gale. De kjøpte mengder med snop hver lørdag og det virket som de spiste som gale bare for at skåls skulle bli tom. Når jeg lot skåls bare stå på bordet etter lørdagen var ferdig stusset de stort. Tenk at det sto snop på bordet en søndags morgen. Og til mannens store overrraskelse syns ikke unegne det var så spennende med det godtet etterhvert. For de viste det ble stående der til det ble tomt eller gammelt, da spiste de ikke som gale hver lørdag lengre heller. Jeg kjøpte mindre og mindre snop, og selv om jeg kjøpte mindre bøe det faktisk mer og mer igjen. Så etterhvert bestemte vi oss for å hs snop på bordet. Ofte ting som var innpakket eller drops som holdt lenge. For jo mer synlig det var, jo mindre spiste faktisk ungene. Det var ingen unger som raidet skapene etter snop lengre heller. Og det var litt gøy når ungene og mannen fikk hakaslepp av noen unger som var innom som gikk helt bananas når de så snop. Da kunne jeg si st slik var dere hver lørdag før også, da ble de ganske paffe. Så hva som fungerer i hvert hjem må en faktisk bare finne ut, men det kan faktisk være verdt å prøve ut litt sndre metoder enn det som er vanlig. Hva så om en unge spiser noen peanøtter hver dag, om det gjør st ungen ikke får detsøtsuget og hiver seg over hver søte smule det ser eller ikke ser. Totaltsett får barnet i seg mer eller mindre søtsaker når det står fremme enn om det kun er fremme en kort periode? Anonymkode: 5853b...1fc Det er ikke anbefalt av tannleger. Anonymkode: fa47d...d83
gale damen Skrevet 3. november 2017 #19 Skrevet 3. november 2017 Nå er vel strengt tatt ikke problemet at det spises søtsaker, men at det stjeles.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2017 #20 Skrevet 3. november 2017 3 minutter siden, gale damen skrev: Nå er vel strengt tatt ikke problemet at det spises søtsaker, men at det stjeles. Ja, det er det som er problemet! Han tar ting som ikke er hans, og så blir det masse drama. Søsteren har skjønt at hun bør spørre. Anonymkode: 07089...555
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå