Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som vikar på en skole, og har gjort det i noen år nå. Både arbeidsplassen min og jeg har vært fornøyde med arbeidet jeg har gjort.

Har ikke jobbet noe i høst på grunn av sykdom, men ga beskjed for godt over en måned siden at jeg nå var klar til å jobbe igjen hvis de trengte meg. Fikk ikke noe svar på henvendelsen, men tenkte ikke noe nærmere over det.

Ringte de denne uken, og spurte om de ikke lenger hadde behov for meg som vikar, og fikk til svar at de hadde fått beskjed om at jeg kanskje hadde brutt taushetsplikten!!!! Jeg fikk faktisk sjokk.....De hadde hørt at jeg kanskje hadde sagt noe som kunne vise til hvilket trinn ting gjaldt, enkeltelever og at jeg hadde sagt ting som kunne sette skolen i et dårlig lys. Dette er for meg ganske uforståelig, og jeg reagerte med vantro.

Det jeg lurer veldig på er jo da hvorfor de ikke har tatt kontakt med meg for et møte, og at jeg finner ut av det ved å ringe dem selv. Dette er jo veldig alvorlige anklager, og som kan skape problemer for meg hvis det ikke blir ryddet opp i. De hadde åpenbart bare tenkt til å la det ligge, og ikke gjøre noe mer med det.

Hva i alle dager gjør jeg videre nå?

Anonymkode: b1455...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du krever ett møte siden de anklager deg for uriktig å ha brutt taushetsplikten.

Jeg hadde ikke latt dette gå.

Anonymkode: 456ef...c1c

Skrevet

Be om et møte asap.

Anonymkode: d7b91...84d

Skrevet

Sa selvsagt at jeg ønsker et møte, men på grunn av diverse omstendigheter kunne de ikke ha dette neste uke, så jeg må vente. Tenker jo mitt også siden det er alvorlig nok til at de ikke tenker å bruke meg mer uten å si i fra, men ikke alvorlig nok til å innkalle meg til møte å lage en sak ut av det. Det å feie slik under teppe er jo en alvorlig feil fra deres side. Må jo si jeg lurer veldig på hvem som har kunnet komme med så alvorlige anklager, også stopper det der med anklagen.....

HI

Skrevet

Så lenge du bare har vært vikar er det enkleste for dem å bare slutte å bruke deg når det oppstår slik mistanke. Det er veldig vanskelig å avgjøre akkurat hvem som har sakt hva og ved bare å la det ligge, men ikke å bruke deg mer, slipper både skolen og du mer problemer. En undersøkelse vil bare føre til at ingen kommer til å tørrre å ansette deg senere, uansett hvor uskyldig du er.

Min erfaring med lærere er at de snakker mye om elevene og røper mye mer enn de tror. Som regel er det jo helt ufarlige ting, men noen ganger kan det føre til at litt før mye når ut til litt før mange.

Anonymkode: ee1f2...508

Skrevet

Hvem er "de" spm hdde fått beskjed om at du KANSKJE har brutt den? Dersom dette ikke er en leder e.l lurer jeg på hvorfor vedkommende "vet" dette før deg?

Videre må jo arbeisplass ta et standpunkt: skal de undersøke om noe klanderverdig har skjedd eller ikke? Og så må de bestemme seg for om du skal anklages for dette eller ikke. Du har vel rett på det møtet asap dersom dette er en snakkis? Mulig jeg er HELT på bærtur i mine påstander. Virker bare logisk at de må være en smule ryddig uansett hva du har gjort eller ikke.

Anonymkode: eddb1...da9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du bare har vært vikar er det enkleste for dem å bare slutte å bruke deg når det oppstår slik mistanke. Det er veldig vanskelig å avgjøre akkurat hvem som har sakt hva og ved bare å la det ligge, men ikke å bruke deg mer, slipper både skolen og du mer problemer. En undersøkelse vil bare føre til at ingen kommer til å tørrre å ansette deg senere, uansett hvor uskyldig du er.

Min erfaring med lærere er at de snakker mye om elevene og røper mye mer enn de tror. Som regel er det jo helt ufarlige ting, men noen ganger kan det føre til at litt før mye når ut til litt før mange.

Anonymkode: ee1f2...508

Jeg har jobbet med mennesker i over 20 år, og aldri opplevd dette før. Synes ikke det er greit å få en slik beskyldning, spesielt når jeg vet det ikke stemmer. Greit nok at de tenker at det er greit å slutte å bruke meg, men de kunne ha sagt at de ikke hadde behov for meg lenger og latt det være med det.

Trenger på ingen måte en undersøkelse, men synes et møte for å få avklart ting er på sin plass. Jeg føler meg jo uansett mistenkeliggjort, og ønsker ikke å jobbe der mer. Veldig synd siden jeg har jobbet der så og si hver dag i et par år, og trives både med barn og ansatte.

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er "de" spm hdde fått beskjed om at du KANSKJE har brutt den? Dersom dette ikke er en leder e.l lurer jeg på hvorfor vedkommende "vet" dette før deg?

Videre må jo arbeisplass ta et standpunkt: skal de undersøke om noe klanderverdig har skjedd eller ikke? Og så må de bestemme seg for om du skal anklages for dette eller ikke. Du har vel rett på det møtet asap dersom dette er en snakkis? Mulig jeg er HELT på bærtur i mine påstander. Virker bare logisk at de må være en smule ryddig uansett hva du har gjort eller ikke.

Anonymkode: eddb1...da9

"De" er ledelsen på skolen, og så vidt jeg vet ingen "snakkis" . Har møtt på et par ansatte som har savnet meg.... Det jeg reagerer mest på er jo at de har fått denne beskjeden, også ikke gjort noe mer med det. Måten de har håndtert dette på er jo nesten like klandreverdig som beskyldningen. De fikk denne beskyldning for et par måneder siden etter som jeg kan forstå siden jeg ikke har hørt noe fra dem. Han sa til og med "du lurer sikkert på hvorfor vi ikke har ringt deg?".

Skrevet

Anbefaler deg å ta med deg en annen person til dette møtet, Hi, verneombud eller lignende.

Om du ikke tar med deg noen, ta opp møtet slik at du kan bevise hva som sies der.

Anonymkode: 863e7...8fd

Skrevet

Og er du fagorganisert, ring fagforbundet før møtet og be om råd.

Sånn sett er det bra de ikke har tid med det samme, da kan du få forberede deg.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og er du fagorganisert, ring fagforbundet før møtet og be om råd.

Sånn sett er det bra de ikke har tid med det samme, da kan du få forberede deg.

Skal ha med meg et familiemedlem som er personalsjef i en stor bedrift, drar ikke dit alene. Vil bare kunne forsvare meg, og aldri seg meg tilbake igjen......

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...