Gå til innhold

Har et barn i nabolaget som sliter med adferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det helt forferdelig at jeg ikke ønsker at mitt barn leker med vedkommende?

Denne gutten kommer fra et ressurssvakt hjem og bor alene med mor som ikke orker/evner å sette grenser. Far er bare et dårlig papir dessverre og mor er bare hakket bedre.

Gutten blir ikke overlatt til seg selv, han får mat og klær og blir ikke utsatt for vold eller overgrep. Vet at barnevernet har vært inne i bildet men mor ønsker ikke hjelp og er generelt i opposisjon til myndighetene, skolen osv.

Gutten gjør alt mulig galt, er utagerende, nå har han til og med truet de andre barna på skolen.

Synes hele greiene er bare så trist, akkurat som om han er på vei ut på skråplanet i en alder av 9 år. Han har løsnet skruer på andre barns sykler for at hjulene skal dette av!

Anonymkode: 78c5b...b22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da er du helt forferdelig. Vi har også en sånn gutt i gata, men enda mer utagerende og problematisk enn du beskriver. 

Han får leke med min sønn, både her og hos dem. De er ikke nærmeste venner, men de leker innimellom. 

For at barnet skal få en så normal oppvekst som mulig er det viktig å bli integrert i oppvekstmiljøet. Isolasjon og ingen venner vil bare forsterke problemene dette barnet har. 

Anonymkode: 1e4de...dda

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For at barnet skal få en så normal oppvekst som mulig er det viktig å bli integrert i oppvekstmiljøet. Isolasjon og ingen venner vil bare forsterke problemene dette barnet har. 

Helt enig! Hvordan skal barnet ha noen sjanse til å lære seg sosiale koder, og ellers mest mulig normal atferd hvis ingen får omgås ham? Mener ikke at ditt barn må leke sammen med dette barnet hele tida, men det finnes da vel en mellomting?! 

Anonymkode: f5ea3...86f

Skrevet

Neida jeg er i grunnen helt enig, men det begynner å bli ganske vanskelig. Barnet kommer stadig opp i konflikter og utfordrer grenser. Han var i bursdag hos mitt barn for et år siden på lekeland. Endte med at jeg måtte løpe etter ham og passe på for han kom stadig opp i trøbbel med barna der, også de han ikke kjente. Han slo og dyttet. Fremmede voksne måtte gripe inn og kjefte på ham. Til slutt måtte jeg true med å kjøre ham hjem om det ikke ble bedre. Han ble ikke invitert neste år for å si det sånn, det har vi rett og slett ikke overskudd til (går ikke i samme klasse)

Det er liksom så lett og si i teorien, men når ungen begynner med ting som går nesten mot det som er kriminelt så er jeg ikke lenger så glad for at min omgås denne gutten. I sommer lekte de da endte de opp med å klatre opp på taket av et lite hus, to niåringer!

Slik jeg ser det er det et spørsmål om tid før han gjør noe virkelig galt og skader seg selv eller andre.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida jeg er i grunnen helt enig, men det begynner å bli ganske vanskelig. Barnet kommer stadig opp i konflikter og utfordrer grenser. Han var i bursdag hos mitt barn for et år siden på lekeland. Endte med at jeg måtte løpe etter ham og passe på for han kom stadig opp i trøbbel med barna der, også de han ikke kjente. Han slo og dyttet. Fremmede voksne måtte gripe inn og kjefte på ham. Til slutt måtte jeg true med å kjøre ham hjem om det ikke ble bedre. Han ble ikke invitert neste år for å si det sånn, det har vi rett og slett ikke overskudd til (går ikke i samme klasse)

Det er liksom så lett og si i teorien, men når ungen begynner med ting som går nesten mot det som er kriminelt så er jeg ikke lenger så glad for at min omgås denne gutten. I sommer lekte de da endte de opp med å klatre opp på taket av et lite hus, to niåringer!

Slik jeg ser det er det et spørsmål om tid før han gjør noe virkelig galt og skader seg selv eller andre.

Ting som å klatre opp på taket av et lite hus regner jeg som helt naturlig at de fleste unger prøver på. Det har alle mine barn og nieser gjort selv om de regnes som over normalen forsiktige og nøye med å følge regler fra de voksne. Sånne ting ville jeg ikke vært bekymret for. Jeg ser også at flere av guttene i klassen til mine barn var ganske hyper og "småvoldlige" frem til tiårsalderen. De hadde lett for å slå hvis de ble frustrerte ol. Nå er det gått over. 

Selv om gutten er litt ekstra utfordrende de første skoleårene trenger ikke det bety at han får problemer siden. 

Anonymkode: ca12e...f35

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er liksom så lett og si i teorien,  

Vel, ingen har vel påstått at det å være forelder/voksen/ha ansvar for barn er enkelt? Altså, hvis ingen rundt denne gutten gjør noen grep NÅ, hvordan tror du situasjonen er om to år, fire år, ti år da? 

Jeg mener vi alle har et ansvar for å hjelpe barn som sliter, da særlig de som kanskje har foreldre som ikke bidrar så mye til den biten. Jeg ville tenkt motsatt av deg mtp bursdagsfeiringer; Sett på det som en ypperlig anledning for barnet å omgås andre, og det under tilsyn. Man kan evt også si til den aktuelle forelderen at hun må være tilstede i bursdagen og veilede gutten sin. 

Syns det er synd at mange velger å snu ryggen til disse barna, hvordan blir de da som tenåringer, eller som voksne? I en ideell verden kunne alle kun tatt seg av og oppdratt sine egne barn, men det er utopi. 

Skrevet

Hm, det er helt normalt å tenke slik, HI! Vi vil jo være slik som disse i innleggene over, men samtidig blir det ofte for mye «styr» i en ellers hektisk hverdag å stadig vekk ha barn med større atferdsutfordringer på besøk. Sønnen vår på 10 har en slik i klassen, og denne gutten har en periode plaget sønnen vår også. Nå vil han stadig hjem til oss, og sønnen vår sliter med å leke med denne gutten på en adekvat måte = mye ekstraarbeid på oss foreldre, noe som også går utover yngre søsken. Så vi begrenser det så mye vi kan av hensyn til våre barn- vi vil jo helst ikke at vår sønn skal ta etter denne oppførselen, og vi vil gjerne ha tid til å hjelpe yngre søsken med lekser etc. En gang iblant er OK, men ikke ofte!

At alle over her skriver at de inkluderer barn med atferdsutfordringer, stemmer dessverre (får man vel si) ikke med virkeligheten jeg kjenner til. 

Anonymkode: 8b4e0...c2a

Skrevet

Gutten har det ikke lett, og trenger nok hjelp. Det er ikke hans skyld... og han bør absolutt ikke utestenges sosialt.

Skrevet

Fryktelig trist og vanskelig situasjon.

Det er liksom så lett å si at vi skal inkludere og be, men i praksis så har ikke så mye overskudd. Og min sønn er heller ikke perfekt, han gjør gale ting. Men han er ikke voldelig eller utagerende og jeg ønsker ikke at han skal påvirkes.

Jeg nekter de altså ikke å leke sammen, men oppmuntrer heller ikke til det. Egentlig så er det bare  et spørsmål før gutten blir flyttet ut av hjemmet tror jeg.

Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre er å rapportere til barnevernet slik at han enten blir fjernet eller at mor blir tvunget til å ta i mot hjelp. 

Og til deg som synes det er greit at barna er på taket, hvem er ansvarlig om de ramler ned og skader seg eller ødelegger taket? 

Anonymkode: e77ef...ac3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det beste du kan gjøre er å rapportere til barnevernet slik at han enten blir fjernet eller at mor blir tvunget til å ta i mot hjelp. 

Og til deg som synes det er greit at barna er på taket, hvem er ansvarlig om de ramler ned og skader seg eller ødelegger taket? 

Anonymkode: e77ef...ac3

Herregud hun skrev ikke at det var greit at de var på taket. Kan du ikke lese?

Skrevet

det synes jeg faktisk er helt greit, har en slik gutt i gaten vår også, han blir ikke bedt til osss

Anonymkode: b8b08...f5b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det synes jeg faktisk er helt greit, har en slik gutt i gaten vår også, han blir ikke bedt til osss

Med din innstilling så er sikkert det like greit. Hvis du skal ha flere barn så får vi håpe de ikke kommer i kategorien «Problembarn» da! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med din innstilling så er sikkert det like greit. Hvis du skal ha flere barn så får vi håpe de ikke kommer i kategorien «Problembarn» da! 

og jeg er så lei av at alle barn skal bli med på leken ,når de mobber, har problemer og slik, de skal alltids skjermes og forsvares

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og jeg er så lei av at alle barn skal bli med på leken ,når de mobber, har problemer og slik, de skal alltids skjermes og forsvares

Men hadde du tenkt slik om det var DITT barn? 

Skrevet

Er sjelden ting blir så galt med normale foreldre altså. Vi snakker ikke om en litt krevende gitt her men om en som nesten ikke er i klasserommet med klassen fordi det ikke fungerer.  Det er ikke evnene det står på heller de er svært gode.

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er sjelden ting blir så galt med normale foreldre altså. Vi snakker ikke om en litt krevende gitt her men om en som nesten ikke er i klasserommet med klassen fordi det ikke fungerer.  Det er ikke evnene det står på heller de er svært gode.

HI

Et barn med konsentrasjonsvansker kan måtte være mye ute av klasserommet for å klare og lære, men trenger ikke være problematisk å ha et slikt barn på besøk, så skjønner ikke poenget med å dra inn at han nesten ikke er i klasserommet. Og jo, finnes utrolig mange barn og unge som har særdeles oppegående foreldre, men enkelte barn blir dessverre født med/utvikler utfordringer som gjør at de ikke kan presses inn i A4—boksen av naboer og andre forståsegpåere. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et barn med konsentrasjonsvansker kan måtte være mye ute av klasserommet for å klare og lære, men trenger ikke være problematisk å ha et slikt barn på besøk, så skjønner ikke poenget med å dra inn at han nesten ikke er i klasserommet. Og jo, finnes utrolig mange barn og unge som har særdeles oppegående foreldre, men enkelte barn blir dessverre født med/utvikler utfordringer som gjør at de ikke kan presses inn i A4—boksen av naboer og andre forståsegpåere. 

Veldig enig med deg! Er så lei av folk som mener at det er pga foreldrene at barnet oppfører seg sånn. Jeg har ett barn som utagerte helt ekstremt i bhg så vi fikk til slutt en bekymringsmelding. Bv var inne å vi fikk bare skryt over måten vi var mot barnet og at vi var flinke til å sette grenser når det var nødvendig. Bhg,lege og helsestasjonen hadde også bare posetivt å si om oss,så bv henla fort saken.

Anonymkode: e3c33...020

Skrevet

Hi, det absolutt eneste riktige å gjøre her er at du kontakter barnevernet! Ja, selv om du vet de har vært inne i bildet. Barnevernet trenger å få tilbakemeldinger på at barnet ikke fungerer, det er spesielt viktig når mor ikke vil ta imot hjelp eller veiledning.

Du kan ikke sitte og se på at denne gutten blir vanskeligere og vanskeligere uten å melde fra! Det er mye trolig et tegn på at han trenger hjelp fra barnevernet. Fremdeles kan han få den hjelpen han trenger for å skikke seg. Om litt kan det være for sent.

Ta kontakt med barnevernet i morgen og snakk med dem om denne gutten!

Anonymkode: 7e4d4...3ad

Skrevet

Det kunne vært gutten min du skriver om, bortsett fra at vi følger opp 100% og gjør alt vi kan for å hjelpe ham. Det er forferdelig vondt å se på at han stadig utelates fra det sosiale på skolen og at han aldri blir bedt hjem til noen. Vi ber andre hjem til oss og de kommer noen ganger, men ber ham aldri tilbake. Han har store atferdsvansker spm både vi og skole jobber knallhardt med, men uten venner og normal sosial omgang med andre barn er vi veldig bekymret for utviklingen hans.

Anonymkode: 41ad3...09f

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kjenner jeg jo foreldrene så jeg skjønner at ting er blitt slik fordi han mangler fullstendig grenser og en ordentlig farsfigur. Og gutten har ikke konsentrasjonsproblemer. 

Skrevet

Jeg skjønner begge sider når det gjelder disse barna. Ting blir jo ikke bedre når de utestenges fra det sosiale, og å bli inkludert er vel nettopp det de trenger.

Men, det kan være fryktelig krevende og slitsomt å ha de besøk, både for foreldre og barn. Når de er utagerende og kontrollerende og du hele tiden må passe på å ordne opp i konflikter. Og ditt eget barn ikke trives med besøket, blir usikker å redd dette barnet. Jeg må bare innrømme at når ting blir så vanskelig, så setter jeg mitt eget barn først. Det er jo heller ikke riktig at for eks mitt barn ikke har det bra pga at det presses til å være i et vennskap med utagering og stadige konflikter. Da må man prøve å finne andre løsninger som fungerer.

Anonymkode: 20ac4...160

Skrevet

Jeg ser begge sider jeg også. Det er tragisk å se på at en oppvakt pen og evnerike gutt  er blitt til en bråkmaker og at han faktisk gjør ting som er på grensen til kriminelt. 

Og barnevernet er inne i bildet men mor ønsker ikke samarbeid og er i opposisjon til skole/myndigheter. 

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser begge sider jeg også. Det er tragisk å se på at en oppvakt pen og evnerike gutt  er blitt til en bråkmaker og at han faktisk gjør ting som er på grensen til kriminelt. 

Og barnevernet er inne i bildet men mor ønsker ikke samarbeid og er i opposisjon til skole/myndigheter. 

HI

Det er likevel viktig at barnevernet får oppdatert informasjon om guttens liv. Barnevernet har jo ikke noen i gaten og ser den negative utviklingen.

Vær så snill, ikke si at du ikke vil ta dette til barnevernet?!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er likevel viktig at barnevernet får oppdatert informasjon om guttens liv. Barnevernet har jo ikke noen i gaten og ser den negative utviklingen.

Vær så snill, ikke si at du ikke vil ta dette til barnevernet?!

Jeg kan ringe og snakke med skolen. Fikk en melding fra dem om at han har truet flere i klassen med et verktøy.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...