Gå til innhold

Store barn med angst.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med angstdiagnose? Eller kjenner noen som har ? Hvilken  behandling fikk han/hun? Var det effektivt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk behandling hos psykolog hos Bup - og ja, det var veldig effektivt! 

Anonymkode: 144c5...336

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fikk behandling hos psykolog hos Bup - og ja, det var veldig effektivt! 

Brukte dere mange behandlinger? Tok det lang tid?

Skrevet

Ja, min sønn har. Har merket tegn fra han var liten, men første gang jeg merket at det var noe mer enn "vanlig redsel" var da han hadde sett en litt småskummel film hos en venn av en venn, og ikke sov godt på flere uker etterpå. Da han kom i tenårene sprang det ut i full blomst, og jeg kontaktet BUP da dette påvirket han mye i hverdagen. Der har han jobbet med kognitiv terapi sammen terapeut, samt samtalegrupper med andre ungdommer. Han har jobbet mye selvstendig med eksponeringsterapi, altså utsette seg for det han er redd for, samtidig med å jobbe med at angsten er bare tanker. Og at ubehaget kommer til å gå ned hvis han står i det lenge nok. I tillegg har vi vært veldig åpne om det hjemme og normalisert det. Snakket om at mange mennesker har mye forskjellig de sliter med, forskjellen er at ikke alle ønsker å forholde seg til det, sette ord på det. Min sønn har aldri følt seg som unormal, og har et veldig reflektert og pragmatisk forhold til angsten. Etter han startet behandling merket både vi og han rask bedring. Han går ikke lenger til behandling, men har lært verktøy han selv tar i bruk når han merker at angsten dukker opp inne imellom.

Vil anbefale å søke hjelp så tidlig som mulig, samtidig som dere er åpne og ufarliggjør det å ha psykiske utfordringer.

Anonymkode: 349f5...698

Skrevet
30 minutter siden, cherry coke skrev:

Brukte dere mange behandlinger? Tok det lang tid?

Tror det tok ca 1 1/2 år. Ukentlige behandlinger i starten (første halvår), deretter hver andre uke og så en gang i måneden eller enda sjeldnere. Barnet er ikke kurert fra angsten, men takler den mye bedre. Lærte seg mestringsstrategier og fikk hjelp til å se hva som ville skje hvis barnet lot angsten styre.

Skrevet

Har ett barn som startet med separasjonsangst som 10 åring, og fikk sosial angst som 14 åring, har vært diverse andre milde typer angst og. Har depresjon og. På det verste vært suicidal og holdt på med selvskading.

Vi har vært 2 runder på BUP, og overhodet ikke fått hjelpen vi trenger. Og fått avslag på 4 søknader til de. Har ikke fått noe behandling der. Men barnet fikk god hjelp med den sosiale angsten, hos en psykolog som var ett kortvarig tilbud fra kommunen. Bare så synd det ikke kunne fortsette. Nå har vi søknad inne hos psykolog. BUP har og i 2 runder ment at barnet høyst sannsynlig har ADHD, men nekter å utrede ferdig, og gi en diagnose.

Anonymkode: e865f...45f

Skrevet

Bup nekter å utrede ferdig??

Anonymkode: a800e...130

Skrevet

Mitt barn har sosial angst og skolevegring, og et par tilleggsdiagnoser som bl.a. gir seg utslag i lærevansker. BUP har brukt to år på å utrede, og i løpet av den tiden har barnet ikke fått behandling for angsten. De begrunner det med at de må ha diagnosen klar for å kunne gi riktig behandling. I mellomtiden er livet til barnet satt på vent, gråter hver morgen og kveld og gruer seg til skolen, har null sosialt liv. 

Anonymkode: 946c4...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...