Gå til innhold

Hei alle mødre med firbeinte venner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte litt på hvordan dere gjorde det da det plutselig kom en baby i hus;

Var det noen spesiell måte dere introduserte hunden for babyen? (tenker f.eks å la hunden lukte på et pledd/lue som lukter av babyen)
Eller om det er så enkelt som å bare ta med den lille hjem og introdusere den for hunden :) 

Fortsatt en god stund til det kommer baby i hus, men jeg tenker en del på det. Min hund er veldig snill, så er ikke redd for noe slikt.. 

Setter stor pris på alle mulige erfaringer eller tips :strix:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bare tok med barnet hjem fra sykehuset og introduserte det for hunden, satte oss ned på gulvet og lot hunden lukte og slikke litt.

Jeg tenker at for en hund er det helt naturlig at det blir født nye familiemedlemmer i "flokken", det ligger i dyrenes natur at det fødes barn/valper jevnt og trutt så det gjorde vi ikke noe stort nummer ut av.

Hunden aksepterte det nye medlemmet med en gang og tok vokterrollen. Lå som regel ved siden av vogga og etterhvert lekegrinden, skrek ungen løp hunden frem og tilbake mellom meg og babyen for å hente meg osv. Når ungen rundet året og begynte gå gikk alltid hunden etter og gjetet.

De ble bestevenner fra første stund. Hannhund på ca 2 år.

Anonymkode: 67634...738

Skrevet

Så utrolig koselig å høre :) Han har hilst på en liten gutt på 6 mnd, og det gikk veldig fint. Kjempenysgjerrig, men bare slikket og luktet! Så tror absolutt ikke det blir noe problem sånn sett.

Tror det blir helt supert å få vokse opp med en hund. Vår har akkurat fylt 1 år, gjeterhund som er liten i størrelsen :) 

Takk for svar<3

Skrevet

Unnskyld meg, men slikket? Hunder slikker seg på tissen og i rumpa, også lar dere de slikke på små nyfødte babyer?

Anonymkode: f56e0...238

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men slikket? Hunder slikker seg på tissen og i rumpa, også lar dere de slikke på små nyfødte babyer?

Hunder har mindre bakterier i munnen, enn mennesker har. Så..slutt å kyss babyen din du, hvis du er bekymret.

Anonymkode: dd7da...570

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt uproblematisk, hund og barn vokser opp sammen og tåler hverandre godt, at en liten baby får en sleik i hodet går helt fint. Det går helt fint den dagen ungen bestemmer seg for å smake på pelsen til hunden også....

Bare vent til ungen finner vannskåla, eller vil smake på et tyggebein ;)

Anonymkode: 67634...738

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hunder har mindre bakterier i munnen, enn mennesker har. Så..slutt å kyss babyen din du, hvis du er bekymret.

Man kysser da babyen med 'tørre lepper'? 

Jeg tror ikke et lite snus og et slikk er skadelig, altså, men man kan da ikke sammenligne det med et nuss på kinnet. 

Anonymkode: b49fa...aab

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg slikker ikke på babyen min!! 

En hund lukter og slikker på både avføring og urin, og så lar dere de slikke babyene i ansiktet? Det er ekkelt.

Skrevet

Det er da ingen som har skrevet hvor hunden har slikket?! 

Da vi hadde besøk av baby lot jeg (og moren) hunden få slikke barnet på hodet og hendene :) Dette var null problem!! 👍🏻

Skrevet
9 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Det er da ingen som har skrevet hvor hunden har slikket?! 

Da vi hadde besøk av baby lot jeg (og moren) hunden få slikke barnet på hodet og hendene :) Dette var null problem!! 👍🏻

Jo, det er faktisk utrolig ekkelt og uhygienisk... 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er faktisk utrolig ekkelt og uhygienisk... 

Man vasker jo babyen etterpå😂 Null stress det vel.. Tenk så mye rart ungene putter i munnen, tar på, slikker på.. Tror hund er et veldig lite problem :)

Men da er det jo godt du ikke har hund da! 👍🏻

Skrevet

Lar dere hunder slikke på babyen deres? Æsj!!!!

Anonymkode: 0f485...1d9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lar dere hunder slikke på babyen deres? Æsj!!!!

Anonymkode: 0f485...1d9

Jeg tror nok ikke barneforeldre lar hvilken som helst hund slikke på babyen... (Vanskelig for meg å uttale meg om det, da jeg ikke har barn enda, men jeg antar) Men at det er litt annerledes med sin egen hund :) 

Selv vil jeg nok ikke ha noe problem med at hunden vår slikker baby på hodet, føttene etc :P Men man må jo selvfølgelig vaske babyen etterpå!

Skrevet

Nei fy, man lar vel for pokker ikke en hund sleike en nyfødt baby! Noe så ekkelt!!  Hva skjer med hundeeiere egentlig?!! 😳 

Anonymkode: e184b...80c

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet?! Er så mye annet å engste seg over enn en hund!

Men ang dette du spør om HI, så introduserte vi hund og baby ganske tidlig. Hunden var nysgjerrig, rolig og snill :) Og ble fort beskyttende! Fint å ha en god kompis å vokse opp sammen med.

Anonymkode: 98015...66b

Skrevet

Jeg hørte et tips engang at hunden skulle være ute av huset når baby kommer hjem. Dvs at baby blir med dere inn i huset alene sammen med dere og at noen andre tar hunden en liten tur ut før dere kommer inn dørene. Når hunden da kommer hjem til huset er baby allerede inne med dere. Det var en hundepsykolog som sa det. Grunnen var at da var babyen endel av familien, og hunden var sist inn i huset. Samme med rangordning og tilhørelse. Om det er noe i det vet jeg ikke, men bare en tanke jeg kom på her. 

Anonymkode: 63480...458

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hørte et tips engang at hunden skulle være ute av huset når baby kommer hjem. Dvs at baby blir med dere inn i huset alene sammen med dere og at noen andre tar hunden en liten tur ut før dere kommer inn dørene. Når hunden da kommer hjem til huset er baby allerede inne med dere. Det var en hundepsykolog som sa det. Grunnen var at da var babyen endel av familien, og hunden var sist inn i huset. Samme med rangordning og tilhørelse. Om det er noe i det vet jeg ikke, men bare en tanke jeg kom på her. 

Anonymkode: 63480...458

Det hørtes absolutt ikke dumt ut. I utgangspunktet skal jo hunden være hos familie mens vi er på sykehuset. Så han kommer nok hjem «sist» uansett; enten om det blir samme dag vi kommer hjem, eller om det blir et par dager etter :) 

Men da er det kanskje ikke nødvendig med en «rolig introduksjon» i form av babylukter før hunden kommer hjem? Bare hørt noen nevne at de som passer hunden har fått med seg teppe/lue eller lignende fra sykehuset, som hunden kan lukte på.. 

Uansett, går nok kjempefint den dagen dette blir aktuelt :D takk for svar!!

Skrevet

Her kom vi hjem med en liten jente i bilstol for nesten et år siden. Da var hunden nesten tre år. Sov i bilstolen når vi kom hjem sånn at vi satte fra oss i stuen og fikk av oss yttertøy. Ser stuen fea gangen. Vår lille pelsbefengte skjønte virkelig ikke hva dette var og gikk i en stoooor bue rundt hver gang hun gikk forbi. Skikkelig skummelt. Det tok et par uker før hun turte å nærme seg, men nå skal det sies at denne hunden er litt forsiktig av seg.

I dag et år senere så fungerer de greit sammen. Prøver å få barn til å forstå at man ikke trenger å rive pelsen av hunden og hunden at vil det går helt fint selv om det kan være litt voldsomt av og til. Det vil nok ta litt tid før jenta slutter å plage på denne stakkars hunden vår, hun er tross alt bare knappe året. Men de fungerer ihvertfall utrolig greit etter forholdene!😊

Skrevet

Vi bare tok med babyen hjem og lot hunden hilse/snuse. Det gikk kjempefint. Hunden ble veldig beskyttende. Lå alltid i nærheten av der babyen var, og hvis det kom andre hunder på besøk, fikk de ikke lov til å komme bort og hilse på babyen.

Når barna vokste til, var hunden veldig tålmodig og kjærlig. Har i grunnen ikke opplevd ett eneste problem ved å ha hund og baby samtidig.,

Anonymkode: 4247c...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...