Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #1 Skrevet 1. november 2017 Vi prøver å servere sunn mat her hjemme. Men hun spiser mengder, ut av det blå, og har fått mage. Vet at de får masse frukt hver eneste dag i barnehagen (nei, fruktsukker er ikke bare bra faktisk! Var det en lege som sa til min overvektige bestefar som spiste masse frukt). Ellers får de brød og knekkebrød. Aner ikke hvor mye hun spiser, men jeg mener at de bør legge begrensninger på hva barna spiser. Er det "slemt"? F.eks hvis et barn vil ha 5 brødskiver til lunsj.. Det holder med 3 for en 4-åring. Man ser an "holdet" til barnet, går opp i vekt = for mye mat. Går ned i vekt = for lite mat. Barnet er aktivt og løper rundt og "trener" hver dag, så det er kostholdet det er noe i veien med. Lillesøskenet spiser moderat i barnehagen, og nøyaktig det samme som storesøskenet - og legger ikke på seg slik. Så jeg vet at det må være noe i barnehagen. Siden de får det samme her hjemme. Og jeg ser hvor mye de spiser. Storesøskenet kan spise 2 porsjoner middag og mase om brød etterpå. Nei, du får vente på kveldsmat, sier jeg. Som er 1 brødskive. Jeg tror at det er kjedespising på gang, også... Prøver å holde godteri på et minimum (skriver det litt med en "klump i halsen" etter Halloween i går ). Fikk endel godteri, som vi sparer. Kan ikke være "mer aktiv" enn pr nå, da det løpes og herjes fra morgen til kveld. Hva kan vi gjøre, egentlig? Si til barnehagen at de skal si stopp ved 2 brødskiver? Maks 2 biter frukt? Barnet er vant til grenser, så det er ikke akkurat noe som vil oppfattes som dårlig gjort, heller. Synes ikke de skal la barna spise ubegrenset med mat. Noen barn regulerer det bedre enn andre, som trenger mer hjelp... Er det en type mat jeg bør unngå her hjemme? Anonymkode: 9ec1e...38b
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #2 Skrevet 1. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi prøver å servere sunn mat her hjemme. Men hun spiser mengder, ut av det blå, og har fått mage. Vet at de får masse frukt hver eneste dag i barnehagen (nei, fruktsukker er ikke bare bra faktisk! Var det en lege som sa til min overvektige bestefar som spiste masse frukt). Ellers får de brød og knekkebrød. Aner ikke hvor mye hun spiser, men jeg mener at de bør legge begrensninger på hva barna spiser. Er det "slemt"? F.eks hvis et barn vil ha 5 brødskiver til lunsj.. Det holder med 3 for en 4-åring. Man ser an "holdet" til barnet, går opp i vekt = for mye mat. Går ned i vekt = for lite mat. Barnet er aktivt og løper rundt og "trener" hver dag, så det er kostholdet det er noe i veien med. Lillesøskenet spiser moderat i barnehagen, og nøyaktig det samme som storesøskenet - og legger ikke på seg slik. Så jeg vet at det må være noe i barnehagen. Siden de får det samme her hjemme. Og jeg ser hvor mye de spiser. Storesøskenet kan spise 2 porsjoner middag og mase om brød etterpå. Nei, du får vente på kveldsmat, sier jeg. Som er 1 brødskive. Jeg tror at det er kjedespising på gang, også... Prøver å holde godteri på et minimum (skriver det litt med en "klump i halsen" etter Halloween i går ). Fikk endel godteri, som vi sparer. Kan ikke være "mer aktiv" enn pr nå, da det løpes og herjes fra morgen til kveld. Hva kan vi gjøre, egentlig? Si til barnehagen at de skal si stopp ved 2 brødskiver? Maks 2 biter frukt? Barnet er vant til grenser, så det er ikke akkurat noe som vil oppfattes som dårlig gjort, heller. Synes ikke de skal la barna spise ubegrenset med mat. Noen barn regulerer det bedre enn andre, som trenger mer hjelp... Er det en type mat jeg bør unngå her hjemme? Anonymkode: 9ec1e...38b Må legge til at barna går på FORSKJELLIG avdeling i barnehagen, de spiser ikke sammen. Men de spiser nøyaktig det samme her hjemme. Anonymkode: 9ec1e...38b
Leverpostei Skrevet 1. november 2017 #3 Skrevet 1. november 2017 Jeg får litt dårlig følelse av innlegget ditt. Med mindre hs har sagt at dere må være obs på vekten ved 4-årskontroll, syns jeg du skal være VELDIG forsiktig med å begrense mengden mat. Barn vokser i rykk og napp, og i perioder er energibehovet stort. Kroppen forandrer seg også mye i 4-årsalderen, fra «småbarnskropp» til «førskolekropp». Litt lubben mage er helt normalt. I disse viktige årene legger du grunnlaget for matvaner, selvbilde og holdning til mat. Dersom du er bekymret syns jeg du skal lage en ny regel: du bestemmer HVA barnet skal spise, barnet bestemmer HVOR MYE. Du kan be om at barnehagen serverer grønnsaker i stedet for frukt to dager i uken (til alle barn!), f.eks. Vil man ha mer fullkornsris til middag må man også legge på litt mer laks og agurk. Søt yoghurt, jus osv er dessert, ikke mat. Der bestemmer du mengdene, så klart, akkurat som med godteri og kake.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #4 Skrevet 1. november 2017 Gode gud. Du trenger hjelp..... Anonymkode: 85e1c...7f5
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #5 Skrevet 1. november 2017 Mine barn legger på seg før de strekker seg. Blir smårunde, så skyter de i været, og blir normale magre barn igjen. 5åringen min kan godt spise 5 skiver til hvert brødmåltid, og doble porsjoner av middag. Måneden etter spiser barnet ei skive til hvert måltid, og kun litt grønnsaker til middag. Jeg ville ikke regulert mengden mat en 4åring fikk, men passet på at det spiste sunt og variert. Feks stoppet etter 4 skiver, og gitt beskjed om å forsyne seg av gulrotposen om sulten enda var tilstede. Anonymkode: 9f049...02a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #6 Skrevet 1. november 2017 Enig med hun over. Med mindre du har vært i kontakt med helsepersonell som har anbefalinger som du bør følge, så er jeg ikke sikker på at det er riktig å begrense matmengden ungen trenger akkurat nå. Vi har hatt perioder der barnet vårt har vært nærmest umettelig og spist mye, men så har det dabbet av og energibehovet har tydeligvis vært mindre. Nå er vi inne i en periode der jeg nesten ikke skjønner at han overlever på så små matmengder. Men det kommer til å endre seg igjen, og han er frisk og i god form! Er du bekymret, snakk med helsepersonell! Anonymkode: 69cf9...631
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #7 Skrevet 1. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig med hun over. Med mindre du har vært i kontakt med helsepersonell som har anbefalinger som du bør følge, så er jeg ikke sikker på at det er riktig å begrense matmengden ungen trenger akkurat nå. Vi har hatt perioder der barnet vårt har vært nærmest umettelig og spist mye, men så har det dabbet av og energibehovet har tydeligvis vært mindre. Nå er vi inne i en periode der jeg nesten ikke skjønner at han overlever på så små matmengder. Men det kommer til å endre seg igjen, og han er frisk og i god form! Er du bekymret, snakk med helsepersonell! Anonymkode: 69cf9...631 Det har vart over lang tid Ikke noe som kom denne uka. Anonymkode: 9ec1e...38b
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #8 Skrevet 1. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn legger på seg før de strekker seg. Blir smårunde, så skyter de i været, og blir normale magre barn igjen. 5åringen min kan godt spise 5 skiver til hvert brødmåltid, og doble porsjoner av middag. Måneden etter spiser barnet ei skive til hvert måltid, og kun litt grønnsaker til middag. Jeg ville ikke regulert mengden mat en 4åring fikk, men passet på at det spiste sunt og variert. Feks stoppet etter 4 skiver, og gitt beskjed om å forsyne seg av gulrotposen om sulten enda var tilstede. Anonymkode: 9f049...02a Det gjør jeg allerede. Anonymkode: 9ec1e...38b
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #9 Skrevet 1. november 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gode gud. Du trenger hjelp..... Anonymkode: 85e1c...7f5 Ja, det er derfor jeg spør her *facepalm* Anonymkode: 9ec1e...38b
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #10 Skrevet 1. november 2017 33 minutter siden, Leverpostei skrev: Jeg får litt dårlig følelse av innlegget ditt. Med mindre hs har sagt at dere må være obs på vekten ved 4-årskontroll, syns jeg du skal være VELDIG forsiktig med å begrense mengden mat. Barn vokser i rykk og napp, og i perioder er energibehovet stort. Kroppen forandrer seg også mye i 4-årsalderen, fra «småbarnskropp» til «førskolekropp». Litt lubben mage er helt normalt. I disse viktige årene legger du grunnlaget for matvaner, selvbilde og holdning til mat. Dersom du er bekymret syns jeg du skal lage en ny regel: du bestemmer HVA barnet skal spise, barnet bestemmer HVOR MYE. Du kan be om at barnehagen serverer grønnsaker i stedet for frukt to dager i uken (til alle barn!), f.eks. Vil man ha mer fullkornsris til middag må man også legge på litt mer laks og agurk. Søt yoghurt, jus osv er dessert, ikke mat. Der bestemmer du mengdene, så klart, akkurat som med godteri og kake. Vi har ikke vært på 4-års kontroll, de kjører ikke 4-års kontroll her. Jeg tilbyr gulrøtter og andre grønnsaker ved sult. Når vi har middag, har det vært "mer av alt", men tror jeg heller skal gjøre det sånn at det er mer av grønnsakene. Er ungen sulten, er jo grønnsaker et sunt og godt alternativ. Får vel sjelden "for mye grønnsaker", heller. Ikke dumt forslag det med grønnsaker i barnehagen! Agurker og rotfrukter skåret i stenger er jo noe de fleste barn liker Synes personlig det metter mer enn en pære.. Anonymkode: 9ec1e...38b
TinaK 1990 Skrevet 1. november 2017 #11 Skrevet 1. november 2017 Du lager jo spiseforstyrrelse hos barnet ditt!!! Be om råd fra helsesøster i så fall.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #12 Skrevet 1. november 2017 Kutt ut sukker, boller, kaker,saft ja alt som har sukker helt ut. Snakk med helsesøster. Anonymkode: 67ac7...cfb
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #13 Skrevet 1. november 2017 Så lenge du ikke er ernæringsfysiolog eller annet helsepersonell er det kanskje greiest å snakke med helsesøster eller lege. Å vokse i rykk og napp er vel mer regelen enn unntaket og mange har det sånn at de spiser mye en stund, blir litt lubne og så skyter de i været. Helsesøster vil kunne si noe om barnet ditt er for tykt eller i faresone. Du sier selv at økt aktivitet ikke er mulig siden dette er "makset". Om det er kjedespising eller trøstespising må løsningen nesten være å legge til rette for trøst på andre måter eller å finne på noe sånn at barnet ikke har dette behovet lenger. For om det føler behov for feks. trøstespising og du bare tar dette bort uten å erstatte det med annen trøst/opplæring i selv-trøst blir det bare enda verre for hn. Anonymkode: 26b6a...45e
litekreativtbrukernavn Skrevet 1. november 2017 #14 Skrevet 1. november 2017 Jeg er sterkt imot "slanking" av så små barn. De både spiser og vokser i rykk og napp, så plutselig vil du oppleve at hun er utrolig kresen i en periode og bekymre deg for det Eneste "begrensningen" jeg kan finne på å gi min 5åring er: Noen kvelder kan han få lov til å se på barneTV til kveldsmaten , da "glemmer han seg litt og kan kjøre på med flere brødskiver. Når han da spør etter 3.skiva så hender det jeg stopper han og ber han kjenne etter -Vil du ha mer fordi du er sulten? (Lære de å kjenne på sult/metthet) Eller er det fordi du vil se mer Barne-TV? Noen ganger sier han at han er mer sulten, Ok da får han mer mat (Evt et alternativ som en liten youghurt , et eple eller lign -og ikke kom med noen "youghurt og frukt har sukker i seg" tøys... I kompensasjon så liker han bare vann til måltider, liker sjeldent søtsaker og kaker og spiser variert). Men ofte er det fordi Barne-TV er spennende Men han har perioder hvor han spiser mye mer en meg i løped av en dag, og så perioder med mindre. Husk at disse er så mye mer aktive en oss iløped av dagen, i tillegg til at de vokser og utvikler seg.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #15 Skrevet 1. november 2017 Hvordan er matvaner og vekt hos foreldrene? Anonymkode: ebb02...33d
Leverpostei Skrevet 1. november 2017 #16 Skrevet 1. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke vært på 4-års kontroll, de kjører ikke 4-års kontroll her. Jeg tilbyr gulrøtter og andre grønnsaker ved sult. Når vi har middag, har det vært "mer av alt", men tror jeg heller skal gjøre det sånn at det er mer av grønnsakene. Er ungen sulten, er jo grønnsaker et sunt og godt alternativ. Får vel sjelden "for mye grønnsaker", heller. Ikke dumt forslag det med grønnsaker i barnehagen! Agurker og rotfrukter skåret i stenger er jo noe de fleste barn liker Synes personlig det metter mer enn en pære.. Anonymkode: 9ec1e...38b Bor dere i utlandet? Alle barn har rett på 4-årskontroll.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2017 #17 Skrevet 1. november 2017 Enig med alle over. Hva mener du med at barnet legger på seg? Er vekta faktisk altfor høy i forhold til barnets høyde? Det er bra å være opptatt av helse og kosthold. Hvis dette barnet faktisk trenger hjelp, er det lurt at du gjør tiltak. Men det er også en balansegang. Dersom dette reelt sett ikke er et problem, og barnet faktisk har et sunt kosthold, tenker jeg at du ikke trenger gjøre noe utover begrensninger i mengde i mat hjemme som du allerede har kontroll på. Det du kan gjøre er å kontakte helsesøster og spørre? Du kan evt spørre i barnehagen - uten at barnet hører det - hvor mye barnet faktisk spiser der. Dersom barnehagen er enig i at det er unormalt store mengder sammenlignet med andre barn, kan det gå an å sette noen begrensninger. Anonymkode: c5cbc...76e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå